'Motorcyklist körde i 200 km/tim'

Brukar du minst i 200km/h nästan dagligen ?

• Antal röstningar
    0

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
"Vid avfarten till Eurostop var hastigheten 190 och avståndet ökade."

Kan mycket väl ha varit full klubba på snuthojen :hihi

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
henki skrev:
"Polismannen slog på stoppljus och blåljus utan att 32-åringen märkte det." :rofl
Gissar att det är röd/blå blink framåt som slarvskrivs som "stoppljus". Men vad skall man annars kalla det? Finns här då inget fackfolk som kan bringa ljus (eh) i frågan?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sandstream skrev:
Speciellt i 200 blås :rolleyes:

Har du inte gjort det?
Vad är det frågan om? Det är väl ingen ovanligt händelse vi talar om, eller hur.
Det finns ju massor med bilar som ligger i vänsterfil på tom väg. Inte är man så ohyffsad att man åker upp bakom bara för att man vill om i "rätt" fil heller.
Löjligt.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Alltså, är det verkligen så bra före så att man kan åka omkring i de där hastigheterna den, 9:e Mars. Eller åka MC öht... Hur stela fingrar får man inte då med tanke på temperaturen?

:dummer

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Såld.
morlock skrev:
Alltså, är det verkligen så bra före så att man kan åka omkring i de där hastigheterna den, 9:e Mars. Eller åka MC öht... Hur stela fingrar får man inte då med tanke på temperaturen?

:dummer
Det hände i somras......

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Det är inte likhetstecken mellan att köra i 200 blås och att köra vårdslöst. Jag kan köra dj...... vårdslöst i 30 knyck när som helst. Men jag kör hellre i 250+

burner skrev:
Jojo, verkar vara en jättenyhet för Nerikes att någon körde 200km/h med MC :rolleyes:

http://www.nerikes.se/artikel.asp?intId=850522

Skulle dom skriva om varje person som kör i 200km/h eller mer så skulle det bli ganska så många rubriker om dagen bara från Örebro.

Kör du över 200km/h nästan dagligen ?

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
200 är ingen fart för en nyare R-cykel på en fin motorväg.
I stadstrafik är det nog mer korkat.

Ger jag mig ut och kör så toppar jag väll hojen mer eller mindre varje gång(med full utrustning).
Finns ju alltid något kul parti man vill gasa på lite i.

Hade jag inte gillat höga farter hade jag kört en offroad cykel istället.

Att försvara den urlöjliga 110gränsen med säkerhet förlöjligar bara hela regelverket.
Möjligen kan jag köpa att det blir oförsvarabara utsläpps ökningar om fordonen tilläts köra snabbare på motorvägar.
Men o andra sidan fungerar nyare motorer ganska bra på högvarv också.

Mig stör det inte så mkt så länge de inte har fartkontoller när jag kör bil.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
sandstream skrev:
Stackare? :rofl
Det var väl en jäkla tur att han inte träffade någon.

Ska man köra 200 blås på motorvägen så kan man ju välja sina tillfällen och inte passera bilar på fel sida etc.

Så länge det finns idioter finns det moraltanter som jag :)

Det behöver inte nödvändigtvis vara idioti, långtifrån. Precis som du säger kan man välja sin tillfällen och det är enligt min mening inte givet att man kört vårdslöst enbart utifrån de uppgifter som framkommit i detta fall. Dessutom är det inget som säger att inte en moraltant också kan vara en idiot, dubbel så trist. :tungan

Vore jag dig Sandstream skulle jag faktiskt försöka se saker och ting ur ett bredare perspektiv och med ett något mer kritiskt förhållningssätt till "överheten". Du påminner mig om personkategorin som gärna gör som "pappa alltid sagt" utan att ifrågasätta speciellt mycket. Det behöver inte vara något negativt men det utelämnar inte sällan en hel del utrymme för eget tänkande. Om man inte känner sig trygg på vad man gör så är det självfallet enklast att bara följa de lagar och normer som samhället bygger på till punkt och pricka. Det är inte fel.

Betrakta dock följande:

Lagen säger vad som är rätt och fel juridiskt men inte moraliskt. När man därtill kommer till trafiklagen så lämnar denna mångt och mycket kvar till den individuella föraren. Min uppfattning är inte att det inte nödvändigtvis är förenligt med överhängande fara att med motorcykel passera på höger sida på motorväg. Detta beror givetvis på omständigheterna vid det aktuella tillfället. Något man av uppenbara skäl inte kan ta hänsyn till i lagstiftningen då trafikförordningen liksom lagen i övrigt skulle bli alldeles för omfattande.

Följaktligen gör jag den bedömningen i det i vissa fall, trots frånvaro av direkt stöd i lagen, inte är oförenligt med rimlig hänsyn till andra trafikanter att med motorcykel passera på höger sida.

Mitt ordval "stackare" kan måhända reta en eller annan moralväktare eftersom det låter som jag redan tagit ställning till fördel för fortköraren. Det har jag inte. Det kan mycket väl vara så att det var en oförsvarlig omkörning men eftersom jag utgår från att det är trafikpolisen ord som domen baseras på känner jag mig tvingad att betrakta det med viss skepsis. Något du borde pröva nån gång. ;)

Hur var filmen "Faster" förresten?

/Olzki

Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
För att återknyta till pollen; nej jag kör inte 200+ nästan varje dag. Jag gör det då och då, men jag tycker inte att de vägar där det går att hålla 200+ är särskilt roliga att köra hoj på. Jag trivs bättre på krokiga landsvägar där någon raka kanske tillåter 150. Bara tresiffriga vägnummer. :)

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
sandstream skrev:
Ska man köra 200 blås på motorvägen så kan man ju välja sina tillfällen och inte passera bilar på fel sida etc.

Så länge det finns idioter finns det moraltanter som jag :)

Brukar skelv ligga i vegrenen i 230+, det ryker så coolt om gruset då och alltid så stör det nogån !!!! :D Bilister tjör så sakcta så dom borde ha nakcskått, direkct!!

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...