Motorcyklist prejades av lastbilschaufför

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Bollnäs
Hoj
BMW
Läs och begrunda.

BOLLNÄS
Villkorlig dom med 50 timmars samhällstjänst
blev straffet för en man från Söderala, som prejade en motorcykel som
försökte köra om honom. En mc-förare var på väg till jobbet och hamnade bakom en mindre lastbil i Bollnäs..
Lastbilen körde långsammare än 50 km/tim. Han bestämde sig för att
köra om. Men när han kom jämsides med lastbilen svängde den hastigt till vänster. Mc-föraren slog i armbågen i lastbilen. Han vinglade till mot trottoarkanten och höll på att köra omkull. Mc-föraren avbröt omkörningen, men gjorde strax därefter ett nytt försök. Även den gången prejades han av lastbilen. Han körde efter lastbilen
och konfronterade chauffören. De gick tillsammans till polishuset. Lastbilschauffören försvarade sig med att han precis passerade en skola och att han ansåg att det var olämpligt att göra en omkörning där. När han såg motorcykeln i backspegeln, markerade han olämpliga genom att svänga han över på mötande körfält. Hudiksvalls tingsrätt anser att chauffören ”agerande är fullständigt oacceptabelt”. Mannen i 40-årsåldern från Söderala visade en ”uppenbar likgiltighet för andra människors liv” och döms för grov vårdslöshet
i trafik.
Ljusnan 30/04 2010.

Ja, vad ska man säga.
Chauffören verkade onekligen lite vrång, han kanske hade ätit surlimpa till frukost :va
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag trodde att jag var paranoid som brukar ha i tankarna att de jag kör om kanske vill försvåra min omkörning på detta viset, men min försiktighet verkar vara befogad! Snabb acceleration, bra avstånd i sidled och koll på den man kör om är guld.

Det sjuka i det här var att chaffisen verkar ha trott att han handlade helt korrekt, och gick därför tillsammans till snuten för att hävda det. Hoppas på indraget körkort på livstid!
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.

Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).
50 timmars samhällstjänst verkar billigt.
 

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Bollnäs
Hoj
BMW
Jao, man bör bli mer uppmärksam på vägarna när man läser om sånt här.
Creds till mc-föraren som fick karln att ev förstå det farliga i att leka inhyrd gestapo.
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Jag trodde att jag var paranoid som brukar ha i tankarna att de jag kör om kanske vill försvåra min omkörning på detta viset, men min försiktighet verkar vara befogad! ...

Jag känner likadant. Har inte varit utför något i samma klass som den här lastbilschauffören. Men man känner sig helt klart motarbetad bara man visar sig. Det behöver inte gå för fort heller. Räcker för vissa att de ser MC i backspegeln så verkar de utnämna sig själva till trafikpoliser. :död
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Jag har varit med om liknande situationer, och det på samma dag och nära geografiskt.

En SUV höll på att präja in mig i vänstra räcket på tranebergsbron i sthlm när han kom från påfarten från Traneberg och tyckte att han ville köra exakt där jag var. Jag upptäckte att något var lurt med den där snubben och fick ögonkontakt men trots det ville människan in på millimeterna där jag va. Jag hade hög växel vilket gjorde att jag inte bara kunde gasa i väg (nu kör jag alltid med en lägre växel för att kunna just axa om det behövs). Slutade i alla fall med att jag slog in backspegeln och gasade iväg så gott jag kunde.

Den andra senare samma dag tyckte det var ok att köra in i min fil i Bromma rondellen och var nära på att preja in mig i refugen. Härligt! Speciellt att jag den dagen valde att kära i jeans och sneakers tof jobbet.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Undrar om det här var släktingar till lastbilschaffisen. Killen kanske gjorde en ovårdsam omkörning med rullstolen?

Misshandlade rullstolsburen - Bollnäs/Ljusnan

En rörelsehindrad kille blev under natten till torsdagen misshandlad på Renbron i Bollnäs. Han blev slagen både i bakhuvudet och i sidan av kroppen av två okända män.

Händelsen inträffade mellan klockan tre och halv fyra på natten. Offret, en rullstolsburen kille i 20-årsåldern, hade varit på Gärdet och var på väg över Renbron när han mötte två för honom okända män. När männen kom upp jämsides med killen slog de honom plötsligt i höger sida av kroppen i höjd med revbenen. Innan de lämnade platsen fick offret också ta emot en smäll i bakhuvudet av männen.[/I]

http://helahalsingland.se/bollnas/bollnasc/1.1995015-misshandlade-rullstolsburen
 
Gick med
18 Apr 2009
Ort
kinnekulle
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
Vilken jä.la idiot till chaffis....:machinegu Är man 40 bast borde man ju ha lite mer vett i skallen än denna byfåne som försöker preja andra trafikanter för att få sin vilja igenom, Nä spö skulle han ha...Man blir FÖRBANNAD,,,:mad:
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vad innebär samhällstjänst i sverige eg?
I USA är det väl att stå i soppkök, dela ut kläder till hemlösa mm.
Är det att städa gator, plantera blommor osv här eller? =)
(man kan alltid hoppas på att det var dom där städarna som gick i regn och hagel härom veckan längs E4 oc plocka skräp)
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Norr om dalälven...

Vad säger man.....

folk får för sig ganska ofta för att leka polis och koncentrera sig på vad andra gör och påpeka det för diverse människor istället för att koncentrera sig på vad dom själva sysslar med.

Igår körde jag om en bil precis innan ett vägarbete där ena körbanan var avstängd, jag ville ha fri sikt osv. och inte ligga bakom bilen, det fanns inga vägarbetare osv. utan bara en traktor som stod och grävde längre fram på den avstängda körbanan, vad händer?, traktorchauffören får för sig att med flit svänga ut skopan i mitt körfält när jag närmar mig, istället för att fortsätta med sitt grävande, jag körde inte fortare än att jag precis kunde köra om bilen innan avstängningen, det hela var tydligen för mycket för traktorchauffören :näsblod
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Vad innebär samhällstjänst i sverige eg?
I USA är det väl att stå i soppkök, dela ut kläder till hemlösa mm.
Är det att städa gator, plantera blommor osv här eller? =)
(man kan alltid hoppas på att det var dom där städarna som gick i regn och hagel härom veckan längs E4 oc plocka skräp)

Det är att jobba med ett kommunal jobb:gnissla
 

Bifogat

  • Kommunal%20100_animerad[1].gif
    Kommunal%20100_animerad[1].gif
    4.8 KB · Visningar: 1,875

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Vad innebär samhällstjänst i sverige eg?
I USA är det väl att stå i soppkök, dela ut kläder till hemlösa mm.
Är det att städa gator, plantera blommor osv här eller? =)
(man kan alltid hoppas på att det var dom där städarna som gick i regn och hagel härom veckan längs E4 oc plocka skräp)
Han får säkert stå under soliga dagar och skotta ut grus i kurvorna på någon fin 70-väg.
 
  • Gilla
Reaktioner: VBK

Bensen

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Lund
Hoj
Thunderace 1000R -00
Nä vänta, en lastbilschaffis som agerar som ett RÖVHÅLL i trafiken.. Menar du allvar!?!? stoppa pressarna!!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top