Motorcyklist prejades av lastbilschaufför

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
De här råkade jag ut för förra helgen. Han gjorde det med flit 100%, låg långt till höger i filen tills jag nästan va ikapp honom då kastade han sig till vänster-höger 3 gånger..

Jag har studerat det där fenomenet lite genom att ligga och lura lite i bilens vänstra bakspegel och jag tror att det är så att när folk vrider ögonen/huvudet åt vänster för att kolla i backspegeln så följer hela kroppen med och då särskillt armarna eftersom man har de ganska högt när man kör bil och följden blir att man styr till vänster.
Prova att cykla rakt fram samtidigt som tittar åt höger eller vänster.

Sen finns ju polisreserven, gråhåriga gubbar i dussinbilen som ska visa sig på styva linan.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hade hyfsade marginaler tycker jag ialf. Hur långt hinner man på 4 sekunder i omkörningshastighet?

Men jag skulle såklart ha tänkt på att jag kan bli tvingad att stanna längre i mötande pga prejning av medtrafikanter


Han gör ju ju inte bara duktigt fel utan begår en brottslig handling då man inte på något vis får försvåra omkörning. Detta inkluderar även korkade omkörningar som inte blir mindre farliga för att nån sätter hårt mot hårt. Det där är ju en annan fråga.

Inte heller bör man ju köra om under vilka omständigheter som helst. Jag kan anse att en fullblodsidiot som uppenbart försöker preja en är en sådan omständighet.

En fråga jag ser som viktig är varför vi är så hatade. Dessvärre, är jag rädd, finns det för många bra anledningar.
 

Smagatusk

Guest
Råkade ut för liknande, en vägarbetare som fick för sig att skicka ut en stor kona mitt framför mig, höll dock inte högre fart än att jag kunde stanna.
Det slutade med att gubbfan hade konen som huvudbonad vilket resulterade i polisanmälan, naturligtvis motanmälde jag och blev faktiskt frikänd då rätten ansåg att jag inte kunde tänka klart pga adrenalinruset.
Gubben däremot dömdes till böter för vårdslöshet i trafik.

Det känns lite märkligt. Jag har ALDRIG varit med om en arg vägarbetare trots mina, i runda slängar, 50.000 mil på svenska vägar. Varför blev han så arg på dig så att han till och med slänger en kon framför dig?

Jag har alltid trott att vägarbetare var av den mer förlåtande typen.
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Han gör ju ju inte bara duktigt fel utan begår en brottslig handling då man inte på något vis får försvåra omkörning. Detta inkluderar även korkade omkörningar som inte blir mindre farliga för att nån sätter hårt mot hårt. Det där är ju en annan fråga.

Inte heller bör man ju köra om under vilka omständigheter som helst. Jag kan anse att en fullblodsidiot som uppenbart försöker preja en är en sådan omständighet.

En fråga jag ser som viktig är varför vi är så hatade. Dessvärre, är jag rädd, finns det för många bra anledningar.


De va ingen :bombkaskitenflygandeomkörning i 200 blås heller så jag tycker inte han hade nån anledning att göra så.

Jag försöker alltid visa att man är tacksam genom att blinka vänster-höger, när folk är schyssta å flyttar sig aningen till höger för att underlätta en omkörning, jag själv blir ialf lite glad när jag gör nåt för att underlätta för andra å får en blink som tack tack :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det känns lite märkligt. Jag har ALDRIG varit med om en arg vägarbetare trots mina, i runda slängar, 50.000 mil på svenska vägar. Varför blev han så arg på dig så att han till och med slänger en kon framför dig?

Jag har alltid trott att vägarbetare var av den mer förlåtande typen.

De har ändå anledning att lacka ur, kan jag tycka. Försöka utföra ett jobb omgiven av sömndruckna bilister med noll respekt för liv och hälsa. De är ju duktigt exponerade och det händer ju grejer.
 

Smagatusk

Guest
De här råkade jag ut för förra helgen. Han gjorde det med flit 100%, låg långt till höger i filen tills jag nästan va ikapp honom då kastade han sig till vänster-höger 3 gånger... :mad:

De här fick jag me på kameran.
[YOUTUBE-ID]AP4RdO8VcYU[/YOUTUBE-ID]


Straff?

Edit: Pausa vid 27 sekunder :död

Jag KAN se fel, men det ser ut som att du viker in mot honom innan du är förbi honom?
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
detta var ingen trevlig tråd att välkommnas in i mc gänget med,

de värsta är endån att vara mopedist, finns där en unge som kör med sin moped trimmad och vetifan vad han gör och kör som en idiot så ger alla människor onda blicken

att trimma mopeden anser inte jag vara något farligt sålänge man håller hastighetsgränserna och kör som vanligt folk, men så fort man gör något i trafiken måste man vara defensiv till 100%
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag har studerat det där fenomenet lite genom att ligga och lura lite i bilens vänstra bakspegel och jag tror att det är så att när folk vrider ögonen/huvudet åt vänster för att kolla i backspegeln så följer hela kroppen med och då särskillt armarna eftersom man har de ganska högt när man kör bil och följden blir att man styr till vänster.
Prova att cykla rakt fram samtidigt som tittar åt höger eller vänster.

Sen finns ju polisreserven, gråhåriga gubbar i dussinbilen som ska visa sig på styva linan.

Jo de kanske händer att man kan göra så, dock inte den här gången, han körde slalom på vägbanan. Ung kille, runt 20 skulle jag gissa på, och bilen en s60r skriven på mor sin.
 

Smagatusk

Guest
De har ändå anledning att lacka ur, kan jag tycka. Försöka utföra ett jobb omgiven av sömndruckna bilister med noll respekt för liv och hälsa. De är ju duktigt exponerade och det händer ju grejer.

Jag håller med dig till 100%!

Det jag menar är att jag är själv väldigt dålig på att hålla hastigheterna förbi ett vägarbete, och jag har ändå aldrig sett en arg vägarbetare. Så vad fan har han ställt till med som fick en kon framför sig?!
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
En fråga jag ser som viktig är varför vi är så hatade. Dessvärre, är jag rädd, finns det för många bra anledningar.

Jag förutsätter inte att bilen jag möter osv. för tillfället är samma bil/förare som betedde sig illa dagen innan osv. så jag prejar inte osv. varje bil jag möter, hur kan bilister urskilja en förare av flera tusen bara sådär när han ex. kör om?

Bilister gör en hel del idiotiska grejer men inte lackar jag på alla bilar jag ser för det....
 
Last edited:

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag KAN se fel, men det ser ut som att du viker in mot honom innan du är förbi honom?

Du ser rätt. Det är pga motstyrningseffekten eller vafan de heter, viker av till vänster snabbt men hojen går åt höger pga denna "effekt" finns säkert många här som kan förklara varför (finns även klipp på youtube, sök på countersteering eller nåt sånt).

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=C848R9xWrjc#t=1m57s
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
De va ingen :bombkaskitenflygandeomkörning i 200 blås heller så jag tycker inte han hade nån anledning att göra så.

Jag försöker alltid visa att man är tacksam genom att blinka vänster-höger, när folk är schyssta å flyttar sig aningen till höger för att underlätta en omkörning, jag själv blir ialf lite glad när jag gör nåt för att underlätta för andra å får en blink som tack tack :)

Känner du dig anklagad, inte meningen?

Folk är idioter vare sig de har anledning eller ej, somliga är födda med den tvivelaktiga talangen. Grejen är att man måste kunna förhålla sig till det.

Hur kommer man sig för att filma i det läget? Ligger det mer bakom än du berättar?

Jag tror inte många mc-förare fattar hur provocerande ett beteende som vi uppfattar som trivsamt och normalt kan vara för andra i den miljö vi färdas i. Vi är inte så bra på att skapa goodwill.
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Känner du dig anklagad, inte meningen?

Folk är idioter vare sig de har anledning eller ej, somliga är födda med den tvivelaktiga talangen. Grejen är att man måste kunna förhålla sig till det.

Hur kommer man sig för att filma i det läget? Ligger det mer bakom än du berättar?

Jag tror inte många mc-förare fattar hur provocerande ett beteende som vi uppfattar som trivsamt och normalt kan vara för andra i den miljö vi färdas i. Vi är inte så bra på att skapa goodwill.

Nej känner mig inte alls anklagad. :)

Jag filmade för att jag körde kurviga vägar på en ny maskin.
Hastigheten tidigare under filmen kan vi ju diskutera nån annan gång:tuttar
 

Smagatusk

Guest
Han gör ju ju inte bara duktigt fel utan begår en brottslig handling då man inte på något vis får försvåra omkörning.

Av filmen att döma, så försvårar han den inte märkbart? Bilen är ju aldrig över mittlinjen. Det är väl upp till den som kör om att se till att det finns gott om utrymme.

Håll väl till vänster, vik in till höger när man passerat, så är det sällan några problem.
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Jag har läst ditt resonemang i en annan tråd och du borde kölhalas med honom.


Nämn en anledning till att jag skulle kölhalas?
Nog fan gör man en del saker som folk tycker är dumma, men jag utsätter fan inte någon för fara för att jag tycker att dom gör något fel, när jag gör något "dumt" så har jag en väldigt bra anledning till det :va
 

Smagatusk

Guest
Du ser rätt. Det är pga motstyrningseffekten eller vafan de heter, viker av till vänster snabbt men hojen går åt höger pga denna "effekt" finns säkert många här som kan förklara varför (finns även klipp på youtube, sök på countersteering eller nåt sånt).

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=C848R9xWrjc#t=1m57s

Men är det verkligen hans fel att du inte kan hantera en motstyrning? Och det var för övrigt den absolut långsammaste motstyrningen jag någonsin sett i så fall. Brukar handla om tiondels-sekunder. Inte 50-100meter.

han är ju på andra körbanan hela tiden??

Föklara närmre. Vem är på vems sida om körbanan?
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top