Motorn sotar igen

offroadking

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
Husqvarna cr 125
Hej behöver råd om vad som kan vara fel på min cross. Jag var och körde på bana i söndags och i en kurva så spårade crossen och jag ramlade ( la crossen ner i en sväng, det gick ej fort). Nu är det så att sen jag rammlade så går inte crossen, den sotar igen hela tiden och jag har plockat isär och rengjort förgasaren utan ressultat.

Vad kan det vara för fel?? Är tacksam om ni svarar

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Sotar igen? Jag har svårt att tro att du får grova sotavlagringar i topp, avgasport och avgasrör på kort tid... så vad menar du egentligen?

offroadking

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
Husqvarna cr 125
Sotar igen? Jag har svårt att tro att du får grova sotavlagringar i topp, avgasport och avgasrör på kort tid... så vad menar du egentligen?[

När jag startar crossen så går den ger man full gas så håller den på att dö och efter typ 1 min så dör han och när man sen kolla på tändstiftet så är det oljigt. jag har bytt tändstift och rengjort förgasaren så vad kan vara fel??? (jag kör på 2% ig blandning

Du tycker inte att det räcker med en tråd?

Vad menar du??

Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Om den går på gata så postar du i 125-forumet, om du tävlar med den postar du den i cross-forumet,

och bara en tråd, inte konstigt vi har en 125 del med tanke på såna som du, du får ditt svar om någon vet oavsett var du sätter tråden,

Om den dör när du ger fullt ut så får den för mycket eller lite bränsle, hur låter den när du ger fullt ut? kraftigt böl eller ett dovande ljud? kolla över så inget lossnat/fastnat i förgasaren

offroadking

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
Husqvarna cr 125
Att du startade 3 likadana trådar kanske?

Haha just det det blev lite fel, är ny här:)

när jag ger fullt så blir ljudet dovare, jag tror han får för mkt bränsle eftersom stiftet blir oljigt. Men detta hände ju efter jag lagt hojen ner i en kurva där jag körde sakta. har kollat förgasare allt ser bra ut.
men jag fattar inte ur ett sånt problem bara kan uppstå:/:confused:

Last edited:

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Finns en hel del pågar här på forumet som e bra mkt vassare än mig på mek osv.
Men har haft alla möjliga konstiga sympton på min honda cross cykel genom åren.
Skit konstiga grejer verkligen men 85 % av fallen har det funkat med att antingen tvätta förgasare/kolla inställningen på den, tvätta och smörja in luftfilter samt nytt stift.

Vet inte men kanske vore klokt att kolla bensin filtret också som lätt blir igensatt.

Lycka till! :)

offroadking

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
Husqvarna cr 125
Finns en hel del pågar här på forumet som e bra mkt vassare än mig på mek osv.
Men har haft alla möjliga konstiga sympton på min honda cross cykel genom åren.
Skit konstiga grejer verkligen men 85 % av fallen har det funkat med att antingen tvätta förgasare/kolla inställningen på den, tvätta och smörja in luftfilter samt nytt stift.

Vet inte men kanske vore klokt att kolla bensin filtret också som lätt blir igensatt.

Lycka till! :)

problemet är att han får för mkt bränsle men jag vill ej skruva på förgasaren för jag vet ej riktigt var jag ska skruva och den har ju gått som en klocka innan jag rammlade så jag fattar ej hur ett fall kan påverka förgasaren och specielt inte när jag la ned hojen i typ 10km/h...:confused:

behöver snabba svar vill ut och göra banorna osäkra igen;):yoparty

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
problemet är att han får för mkt bränsle men jag vill ej skruva på förgasaren för jag vet ej riktigt var jag ska skruva och den har ju gått som en klocka innan jag rammlade så jag fattar ej hur ett fall kan påverka förgasaren och specielt inte när jag la ned hojen i typ 10km/h...:confused:

behöver snabba svar vill ut och göra banorna osäkra igen;):yoparty
Får du på tok för lite syre så blir det alldeles för mycket soppa, procentuellt sett, mao blir stiftet fuktigt och motorn går uselt.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Du är väldigt velig i din beskrivning så det är väldigt väldigt svårt o veta till o från alla symtomer.

Till en början om den blitt sur o du har NGK stift så är det väldigt svårt att rädda stiftet så har du testat med nytt stift o innan du testat nytt stift har du kickat ut överflödig soppa ur cylindern, alternativ att du måste rulla en stund med växel i så den får pumpa ut soppan om det är mycke i den.

alternativ är att du stänger av soppakranen, tömer fuggen innan du ens börjar kicka eller rulla så du inte surar ner den yterligare.

Har du testat så det forfarande är starkgnista genom att jorda stiftet på toppen med tändhaten i o kicka o se så det finns bra gnista ?

I med nytt stift o kicka utan att sätta på soppakranen o sen ut med stiftet, är det tort är det bra, sen kan du sätta på kranen i några sek så den fyller upp fuggen o stäng av kranen.

Kicka på nytt, inte fulgas utan kanske yterst lite gass, går den igång ska du inte dra fullgas för oftast är stiftet en kallare hårdhet så det måste värmas upp innan du belastar det annars kommer samma sak hända på nytt.

När den väl startat o du haft igång den en liten stund så kommer soppan ta slut efter en stund då, det märker du, sätt på kranen när du märker direkt att soppan börjar ta slut o lått den den vara på o kör en sväng med crossen.

Många crossar är bestyckade för att bli rätt sura om man brumar runt på låga varv för länga för att den ska få sin kylning.

Du kan ju börja med detta o se, kanske kan ge lite hjälp.

Skulle den sura totalt på nytt så har troligen flotören hängt sig, av med fuggen o fixa flotören så den stänger bensintillförseln rätt i sin nålventil.

offroadking

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
Husqvarna cr 125
Ferspeedboy

Jag har butt stift och det är gnista. Hela förgasaren med flotörer ser bra ut.

Detta hände efter att jag lagt ner hojen i en kurva(det gick långsamt).

Jag kan inte hitta några fel:huvet

Det är när jag ger full gas ljudet blir dovare och han dör nästan och när han stått ett tag går han 1 min på tomgång och sen dör han

Last edited:

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
varvar den inte upp , så antar jag att den att den får bensin

är det hus cr 125 2 takt det gäller ?

om du bara lagt den i en kurva på lågfart ? så ska det inte hända ngt med inställningar
det man kan tänka sig är att den stryper sig sj ,, luftrelaterat
kanske rent av för mkt bränsle ,, du har ju haft isär fugge o rengjort ?

som ngn nämnt så är ett blött stift bara o kasta ,,
men kolla över luftfilter ( kladda ej på en massa skit )
sätt i mjukare stift dvs en grad ner , det är i stort sett bara elit som behöver org samt hårdare stift ..

inget är trasigt på hojen ? svårstartad ?

offroadking

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
Husqvarna cr 125
mugge

Ja det gäller min hsqvarna cr 125 ssom inte är svårstartad. Jag har gnista i stiftet och filtret är bytt. Stiftet blir fuktigt direkt sär han går igång så han dör efter ca 4 sek. Sedan jag vurpa så har han börjat krångla. jag har gjort det mesta man kan tänka sig utan resultat.

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
mugge

Ja det gäller min hsqvarna cr 125 ssom inte är svårstartad. Jag har gnista i stiftet och filtret är bytt. Stiftet blir fuktigt direkt sär han går igång så han dör efter ca 4 sek. Sedan jag vurpa så har han börjat krångla. jag har gjort det mesta man kan tänka sig utan resultat.

testa o börja om från början med fuggen följ grundinställningar
du kan ju även o prova köra lite startgas runt om bara för o se om han tar tjuvluft

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...