Det bästa för motorn är väl att köpa en olja med rätt klassning och byta ofta?
Själv kör jag okq8 SBK och byter var 200 mil. Tror det gör motorn mer nytta än att hälla i motul olja för 1000 kr per byte och köra 600 mil på den..
Varför så ofta?
De 2 populäraste oljorna på forumet än väl Q8 SBK Racing och Biltema, så du kan ju testa biltema om du vill prova nåt annat, ungefär samma prisklass med (biltema snäppet dyrare)
Det bästa för motorn är väl att köpa en olja med rätt klassning och byta ofta?
Själv kör jag okq8 SBK och byter var 200 mil. Tror det gör motorn mer nytta än att hälla i motul olja för 1000 kr per byte och köra 600 mil på den..
Hahahahaha ja testa Biltema!
Blodet i din dyrgrip känns rätt att snåla med! Det gjorde de i den lokala Gokart hallen också (Ganska mycket lägre trimningsgrad på de motorerna) och fick byta sju motorer!
Ärligt talat hur snåla är ni?
Köp ett riktigt märke!
Skulle säga Motul 300V för race/bana, och 7100 Alternativt 5100 (som är delsyntet) för gatåka.
5100 kostar 549:-, de andra lite mer men räkna ut de per mil och se om ni tycker det är värt att chansa på!
Om man gillar att snåla så finns det annat att dra ner på.
Hahahahaha ja testa Biltema!
Blodet i din dyrgrip känns rätt att snåla med! Det gjorde de i den lokala Gokart hallen också (Ganska mycket lägre trimningsgrad på de motorerna) och fick byta sju motorer!
Ärligt talat hur snåla är ni?
Köp ett riktigt märke!
Skulle säga Motul 300V för race/bana, och 7100 Alternativt 5100 (som är delsyntet) för gatåka.
5100 kostar 549:-, de andra lite mer men räkna ut de per mil och se om ni tycker det är värt att chansa på!
Om man gillar att snåla så finns det annat att dra ner på.
Motulen kostar inte 1000:- per byte, 869:-/ för en 4 litare, CBR1000RR -08 rymmer 3 liter så var fjärde byte blir dessutom gratis.
Men jag håller med om att det är bra att byta ofta om man kör bana.
Ursäkta mig jag kan inte låta bli.eller så kan du göra som jag alltid gör, gå in på http://www.castrol.com/
och sen vidare via reg nr, eller modell så kommer de 3 oljer som dom rekomenderar
http://www.castrol.com/castrol/sectionbodycopy.do?categoryId=9040884&contentId=7074499
så kan du se intervaller osv osv,
rätt bra o smidigt,
ps castrols olja e DNA märkt så du kan inte köra biltema o sen pajja hojen pga oljan o du säger de e castrol olja i hojen går att spåra, jobbat med sånt lycka till
Snabb huvudräkning!!
Motul pris per/l = 869/4= ca 220 sek
okq8 sbk 60 kr l vid köp av 20l/dunk
Oljebyte med Motul olja 220x3= 660 sek
Oljebyte med okq8 olja 60x3? 180 sek
Är Motul oljan 4 ggr bättre än sbk oljan?
Är det bättre att byta olja var 200-300 mil istället för var 600 mil motul oljan?
Vill ju såklart endast det bästa för min maskin och därför jag frågar.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|