Motorolja - CBR1000RR -08

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Tjenare
Någon som kan tipsa om bästa motoroljan för CBR1000RR 08?
Kör nu på någon OKQ8 variant men skulle vilja testa nåt nytt..

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
De 2 populäraste oljorna på forumet än väl Q8 SBK Racing och Biltema, så du kan ju testa biltema om du vill prova nåt annat, ungefär samma prisklass med (biltema snäppet dyrare)

vitamin2

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2005
Hoj
den har 2 hjul i allfall

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Tja och tack!
Fungerade inte med regnr tyvärr =P Men hittade ändå. De rekomenderar Power 1 4T 10W-30
Får nog bli en sån ^^

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Läs manualen först vilken viskositet Honda rekomenderar, skulle gissa att de rekomenderar 10W40 för din hoj så varför då hälla i nåt annat?

edit: läste castrols hemsida också, och den oljan verkar inte vara Jaso klassad alls, dock skriver de i beskrivningen att den kan användas där Jaso MA2 rekomenderas, men deras olja klarar troligen inte friktionskraven för att få Jaso MA2 (vilket nog en och annan våtkoppling fått uppleva om man ska gå på castrols rykte)

Last edited:

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Tja
mm ja klart det ska kollas upp ordentligt innan man testar nåt

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Det bästa för motorn är väl att köpa en olja med rätt klassning och byta ofta?

Själv kör jag okq8 SBK och byter var 200 mil. Tror det gör motorn mer nytta än att hälla i motul olja för 1000 kr per byte och köra 600 mil på den..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Själv kör jag okq8 SBK och byter var 200 mil. Tror det gör motorn mer nytta än att hälla i motul olja för 1000 kr per byte och köra 600 mil på den..

Varför så ofta? :va

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Varför så ofta? :va

95% av min körning sker på bana i vartalsområdet 11k och uppåt känns på något vis tryggt att veta att motorn får optimal smörjning då :)

Har räknat på vad ett oljebyte kostar mig och det är ungefär 20 minuter effektiv tid i verkstan och 220 sek ink nytt HiFlo filter :)

Last edited:

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
De 2 populäraste oljorna på forumet än väl Q8 SBK Racing och Biltema, så du kan ju testa biltema om du vill prova nåt annat, ungefär samma prisklass med (biltema snäppet dyrare)

Hahahahaha ja testa Biltema!
Blodet i din dyrgrip känns rätt att snåla med! Det gjorde de i den lokala Gokart hallen också (Ganska mycket lägre trimningsgrad på de motorerna) och fick byta sju motorer! :tummenupp
Ärligt talat hur snåla är ni?
Köp ett riktigt märke!
Skulle säga Motul 300V för race/bana, och 7100 Alternativt 5100 (som är delsyntet) för gatåka.
5100 kostar 549:-, de andra lite mer men räkna ut de per mil och se om ni tycker det är värt att chansa på!

Om man gillar att snåla så finns det annat att dra ner på.

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79

Motulen kostar inte 1000:- per byte, 869:-/ för en 4 litare, CBR1000RR -08 rymmer 3 liter så var fjärde byte blir dessutom gratis.
Men jag håller med om att det är bra att byta ofta om man kör bana.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Blodet i din dyrgrip känns rätt att snåla med! Det gjorde de i den lokala Gokart hallen också (Ganska mycket lägre trimningsgrad på de motorerna) och fick byta sju motorer! :tummenupp
Köp ett riktigt märke!
Skulle säga Motul 300V för race/bana, och 7100 Alternativt 5100 (som är delsyntet) för gatåka.
5100 kostar 549:-, de andra lite mer men räkna ut de per mil och se om ni tycker det är värt att chansa på!

Bästa måste ju vara att hälla i riktigt dyr whiskey då, ju dyrare vätska man häller i ju bättre för motorn eller hur?

Syftade på biltemas JASO MA2 klassade helsyntet-olja, men även deras JASO-klassade mineralolja skulle säkert duga fint.
Men häller man i fel typ av olja är ju en annan sak, knappats biltemas fel att vissa köpare är mindre begåvade

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Köp ett riktigt märke!

Bästa måste ju vara att hälla i riktigt dyr whiskey då, ju dyrare vätska man häller i ju bättre för motorn eller hur?

Syftade på biltemas JASO MA2 klassade helsyntet-olja, men även deras JASO-klassade mineralolja skulle säkert duga fint.
Men häller man i fel typ av olja är ju en annan sak, knappats biltemas fel att vissa köpare är mindre begåvade

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Motulen kostar inte 1000:- per byte, 869:-/ för en 4 litare, CBR1000RR -08 rymmer 3 liter så var fjärde byte blir dessutom gratis.
Men jag håller med om att det är bra att byta ofta om man kör bana.

Snabb huvudräkning!!

Motul pris per/l = 869/4= ca 220 sek

okq8 sbk 60 kr l vid köp av 20l/dunk

Oljebyte med Motul olja 220x3= 660 sek
Oljebyte med okq8 olja 60x3? 180 sek

Är Motul oljan 4 ggr bättre än sbk oljan?
Är det bättre att byta olja var 200-300 mil istället för var 600 mil motul oljan?

Vill ju såklart endast det bästa för min maskin och därför jag frågar.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
eller så kan du göra som jag alltid gör, gå in på http://www.castrol.com/
och sen vidare via reg nr, eller modell så kommer de 3 oljer som dom rekomenderar
http://www.castrol.com/castrol/sectionbodycopy.do?categoryId=9040884&contentId=7074499

så kan du se intervaller osv osv,
rätt bra o smidigt,

ps castrols olja e DNA märkt så du kan inte köra biltema o sen pajja hojen pga oljan o du säger de e castrol olja i hojen går att spåra, jobbat med sånt ;) lycka till
Ursäkta mig jag kan inte låta bli.

Du menar på fullaste allvar att det finns spår DNA spår i en syntetisk olja, en olja som är helt eller delvis konstgjord? :va

Eftersom du har jobbat med det här får du gärna förklara hur de spårar sin olja, för genom DNA är det INTE men jag förstår att du menar någon form av spårbarhet men du får gärna utveckla det för jag hitta inget via google.

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Snabb huvudräkning!!

Motul pris per/l = 869/4= ca 220 sek

okq8 sbk 60 kr l vid köp av 20l/dunk

Oljebyte med Motul olja 220x3= 660 sek
Oljebyte med okq8 olja 60x3? 180 sek

Är Motul oljan 4 ggr bättre än sbk oljan?
Är det bättre att byta olja var 200-300 mil istället för var 600 mil motul oljan?

Vill ju såklart endast det bästa för min maskin och därför jag frågar.

Du tänker rätt men varför inte skaffa en bättre inköpskanal än att sponsra booves ockerpriser. Tex opieoils.co.uk så sjunker det betydligt dock ej så lågt som 60 kr/l. Bara känslan att slå in den grön gula 300v är oslagbar :D

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!