Motorolja igen...

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Har en så gammal hoj att Suzuki rekommenderar API SF/SG eller API SH/SJ olja.

View attachment 504224


Själv tänkte jag direkt när nya BMW S1000RR fick kamaxelras efter ca 2000 mil under Motorrads 5000 mil test på 2009 års MC-olja.
Varför har oljeblandarna minskat inblandningen av ZDDP i oljorna ?
Lubrication explained på youtube har matnyttigt på ämnet - drar till minnes att det är miljömässiga anledningar i spel. Även för mycket zddp anges direkt hämmande för dess funktion (likt för kakig färg spricker)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur stora problem hade andra hojar i samma segment,alltså R1,CBR1000,GSXR osv?
Känns som problemet mer är BMW än oljan.
Kan så vara 1998 tog BMW i USA och varnade för nyare olja med minskad ZDDP.
1727255997640.png
Men här på SH är det kanske oljebolagen som vet bättre än MC-tillverkarna !?!
Lite som att Batteriladdtillverkarna vet bättre hur man laddar batterier än batteritillverkarna ?:rofl
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Kan så vara 1998 tog BMW i USA och varnade för nyare olja med minskad ZDDP.
View attachment 504232
Men här på SH är det kanske oljebolagen som vet bättre än MC-tillverkarna !?!
Lite som att Batteriladdtillverkarna vet bättre hur man laddar batterier än batteritillverkarna ?:rofl
Oljetillverkarna vet definitivt bättre än lallare på hojforum iallafall.
Men nu börjar du ju yra om något annat gammalt tyskt skit.
Var BMW sämst i klassen 2009 eller gick kamaxlarna ner sig på nolltid för alla tillverkare?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har en så gammal hoj att Suzuki rekommenderar API SF/SG eller API SH/SJ olja.

View attachment 504224


Själv tänkte jag direkt när nya BMW S1000RR fick kamaxelras efter ca 2000 mil under Motorrads 5000 mil test på 2009 års MC-olja.
Varför har oljeblandarna minskat inblandningen av ZDDP i oljorna ?
Det fanns en användare som drev detta med ZDDP som en mission. Fanns i någon biltemaolja avsedd för (turbo)dieslar, om jag minns rätt. Denna olja fick sedan ändrad spec eller togs ur sortimrntet.
Var det du och var det under samma nick?
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Jag är för att leta upp en olja med det innehåll den ska ha/man vill ha.

Men att blanda i tillsatser ser jag som att spela tärning. Oljorna är kombinerade av en "neutral" bas och paket av tillsatser. Som är balanserade för att ge önskade egenskaper. Det är lång ifrån givet vad en tillsats hög till har för verkan, mer än att berika dem som säljer sådana.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag är för att leta upp en olja med det innehåll den ska ha/man vill ha.

Men att blanda i tillsatser ser jag som att spela tärning. Oljorna är kombinerade av en "neutral" bas och paket av tillsatser. Som är balanserade för att ge önskade egenskaper. Det är lång ifrån givet vad en tillsats hög till har för verkan, mer än att berika dem som säljer sådana.
Folk gör ju likadant med sig själva. Äter hyfsat OK och kompletterar med något de hittat på "hälsokostaffären" som påstås innehålla en skvätt vitaminer som man antagligen inte har brist av. I själva verket är det murbruk och socker man får.
Skulle det innehålla det som påstås får systemet hantera överskottet.

I motorfallet är det KTMs fel att kamaxlarna verkar vara gjorda av ost.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det fanns en användare som drev detta med ZDDP som en mission. Fanns i någon biltemaolja avsedd för (turbo)dieslar, om jag minns rätt. Denna olja fick sedan ändrad spec eller togs ur sortimrntet.
Var det du och var det under samma nick?
Det kan ha varit jag. Under Nicket Den återfödde (försök logga in med det Nicket på en dator med Franskt tangentbord, jag gav upp)
När jag läste olje specarna för SV650S -00 kom jag fram till att den olja som då passade bäst på Suzukis oljespec hos Biltema var Biltema's turbodiesel 10W-40 eller möjligen 15W-40. Det här var gissar jag 2011 och minnet sviker. Likadant när Rafael berättade omkring 2015 att han körde sin BMW R90S på Biltema's 5W-50 och den då passerat 38000 mil, borrats men ramlager och vevaxel var OK så testade jag Biltema's 5W-50 i först Suzuki SV650S och sedan i Sprint RS utan slir på kopplingen. Gör inte om det idag, Biltema byter oljeleverantör i nästan samma takt som året växlar årstider så idag är det helt andra oljor än för 10 år sedan.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Oljetillverkarna vet definitivt bättre än lallare på hojforum iallafall.
Men nu börjar du ju yra om något annat gammalt tyskt skit.
Var BMW sämst i klassen 2009 eller gick kamaxlarna ner sig på nolltid för alla tillverkare?
Och tillverkarna av Batterimaskiner vet definitivt bättre än svenskar vad dom ska ha för batterimaskiner. Att svenskarna inte förstår kinesiska, va det jör ju alla !
Med rätt (dyrare) kamaxlar håller de men blir det fel på härdningen håller de inte.
Enligt en kamaxeltillverkare jag träffade för länge sedan.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hellre 4L ny Biltemaolja i motorn än gammal långmilad övervintrad hyperolja.

Tror det är viktigare att undvika de billigaste oljefiltren. Där vill jag helst ha Suzuki eller alt beprövad eftermarknad.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Med rätt (dyrare) kamaxlar håller de men blir det fel på härdningen håller de inte.
Enligt en kamaxeltillverkare jag träffade för länge sedan.
Det fick Mercedes lära sig den hårda vägen i början av -90 talet. Bytte motorer på några bilar där kamaxeln gick ner sig på ettans cylinder. Den hydrauliska ventiljusteringen glatt anpassade sig efter den nya kamprofilen, vilket tillslut fick ventilerna att gnugga kolven och gå av.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top