Motorolja igen...

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Populäraste oljan är nog motuls 7100.
Det sägs att yamalube är egentligen motuls olja. Om sant så torde den isåfall innehålla också ester. Hannuse kanske kan läsa baksidan på burken?

Tycker annars att, filtret är viktigare än oljan.
Jag kör Motul 7100 i min Ducce. Egentligen hade jag nog kunnat ha Biltema, men jag gör det inte? Så jag antar att jag enligt mitt föregående inlägg i tråden inte gillar pengar heller.

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Heh. Man behöver läsa på flaskan. De två minst relevanta sakerna på denna visavi prestanda är varumärket och priset.

Det sagt så orkar jag nog inte en oljetråd till. :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Populäraste oljan är nog motuls 7100.
Det sägs att yamalube är egentligen motuls olja. Om sant så torde den isåfall innehålla också ester. Hannuse kanske kan läsa baksidan på burken?

Tycker annars att, filtret är viktigare än oljan.
Tveksamt, möjligen att Motul är populärast hos svenska MC-handlare,
ungefär som GP-batterier är vanliga i svenska affärer.
Jag skulle aldrig hälla Esterolja i min hoj.
Estrar är föreningar av organiska syror och alkoholer och bildas tillsammans med vatten när man blandar en organisk syra med en alkohol: Organisk syra+Alkohol < = > Ester + Vatten
Det är en jämvikt reaktion så blandar man Ester + Vatten så får man Organisk syra + Alkohol
Vid närvaro av vatten sönderdelas estrar i organisk syra och alkohol. När bensin förbränns består avgaserna mest av vatten och koldioxid. Och en del avgaser tränger sig förbi kolvarna och ner i vevhuset. Har man mineralolja så löser sig vattnet/vattenångan obetydligt i oljan. Med Esterolja så suger oljan åt sig vatten som en svamp och sönderdelas i syra och alkohol.
Esteroljor har en bra egenskap, visositeten ökar mycket mindre än mineraloljor i kyla. Så Esteroljor fann användning under WW2 i Ryssland under vintern. Så planerar man köra MC genom Ryssland under vintern , Ja. Här hemma under "MC-säsongen" nej. För min del.
I Kylbranschen där jag jobbat i 40 år så tvingades vi på grund av faran för Ozonskiktet med Freoner byta köldmedier och bytet medföljde att vi var tvungna byta från Mineraloljor till Esteroljor. OCH BORTSETT FRÅN ARBETSKADORNA med eksem och liknande orsakat av Esteroljorna så blev det ett helt nytt arbetsätt. Esteroljorna borde helst pumpas över i en tank , värmas upp och vakuumsugas innan de fördes in i kylmaskinen. För få bort fukt. Esterolja som inte användes direkt från förpackningen var öppnad gick till återvinning för den sugit åt sig fukt. Kompressorer började haverera på ett sätt som inte var vanligt med mineralolja osv. Men så dåligt är väl inte esterolja ?
Nej då, byter du olja som i MotoGP varje dag, inga problem med Esterolja i hojen.

1727086428537.png
Själv använder jag OKQ8 Q8 RACING 4T 10W-50 i MCn.

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Tveksamt, möjligen att Motul är populärast hos svenska MC-handlare,
ungefär som GP-batterier är vanliga i svenska affärer.
Jag skulle aldrig hälla Esterolja i min hoj.
Estrar är föreningar av organiska syror och alkoholer och bildas tillsammans med vatten när man blandar en organisk syra med en alkohol: Organisk syra+Alkohol < = > Ester + Vatten
Det är en jämvikt reaktion så blandar man Ester + Vatten så får man Organisk syra + Alkohol
Vid närvaro av vatten sönderdelas estrar i organisk syra och alkohol. När bensin förbränns består avgaserna mest av vatten och koldioxid. Och en del avgaser tränger sig förbi kolvarna och ner i vevhuset. Har man mineralolja så löser sig vattnet/vattenångan obetydligt i oljan. Med Esterolja så suger oljan åt sig vatten som en svamp och sönderdelas i syra och alkohol.
Esteroljor har en bra egenskap, visositeten ökar mycket mindre än mineraloljor i kyla. Så Esteroljor fann användning under WW2 i Ryssland under vintern. Så planerar man köra MC genom Ryssland under vintern , Ja. Här hemma under "MC-säsongen" nej. För min del.
I Kylbranschen där jag jobbat i 40 år så tvingades vi på grund av faran för Ozonskiktet med Freoner byta köldmedier och bytet medföljde att vi var tvungna byta från Mineraloljor till Esteroljor. OCH BORTSETT FRÅN ARBETSKADORNA med eksem och liknande orsakat av Esteroljorna så blev det ett helt nytt arbetsätt. Esteroljorna borde helst pumpas över i en tank , värmas upp och vakuumsugas innan de fördes in i kylmaskinen. För få bort fukt. Esterolja som inte användes direkt från förpackningen var öppnad gick till återvinning för den sugit åt sig fukt. Kompressorer började haverera på ett sätt som inte var vanligt med mineralolja osv. Men så dåligt är väl inte esterolja ?
Nej då, byter du olja som i MotoGP varje dag, inga problem med Esterolja i hojen.

View attachment 504121
Själv använder jag OKQ8 Q8 RACING 4T 10W-50 i MCn.
Trodde det var underförstått att vi pratar om Sverige. Knappast kineser och indier kör med motuls 7100.

Nåja, jag gillar tanken med ester(rinner inte av kamaxlarna) och fortsätter nog att köra med det liksom raka mig med det också(ester i parfym) :)

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Skäms! Bo vågar ju inte svara! Han skulle ha läst en god väns trådar om Olja, MR Dr Bike! :hjarta

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Den där kan man köpa till bra pris i dunk hos Swedol-butikerna. Blir bättre literpris då.
Ett tips bara.
Då måste man hitta några dunkar i butiken också ! :huvet
Men jag var tydligen inte blind :), fanns ej ! :huvet
1727166585302.png
Ringön samma, tomt
1727166861226.png

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Är den lika bra som SBK?
Har hört att den är tillverkad i Kina.
Tänker om det kan vara dåligt om man har lameller som är EU-anpassade?
Noterade i SDB att det inte finns någon undre gräns för Zinktillsatsen längre i OKQ8 Q8 Racing 10w-50 så jag hällde i En dl Rislone Engine Oil Supplement with Zink Treatment,
borde kanske tagit hela flaskan ?
1727244617779.png

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Men varför?Tror du dig ha löst något som som människorna i labbet missat?
App, app - det är viktiga saker.
Har du sett utbudet av hudvårdsprodukter?
Även gud glömde tydligen att göra huden (speciellt i ansiktet) färdig, så även den allsmäktige kan göra fel 🤟
Så - köp!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Men varför?Tror du dig ha löst något som som människorna i labbet missat?
Har en så gammal hoj att Suzuki rekommenderar API SF/SG eller API SH/SJ olja.

1727246450480.png

Själv tänkte jag direkt när nya BMW S1000RR fick kamaxelras efter ca 2000 mil under Motorrads 5000 mil test på 2009 års MC-olja.
Varför har oljeblandarna minskat inblandningen av ZDDP i oljorna ?

Bifogat

• 1727246672325.png
    1727246672325.png
    203.8 KB · Visningar: 6
  • 1727246682424.png
    1727246682424.png
    203.8 KB · Visningar: 6

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Har en så gammal hoj att Suzuki rekommenderar API SF/SG eller API SH/SJ olja.

View attachment 504224

Själv tänkte jag direkt när nya BMW S1000RR fick kamaxelras efter ca 2000 mil under Motorrads 5000 mil test på 2009 års MC-olja.
Varför har oljeblandarna minskat inblandningen av ZDDP i oljorna ?
Hur stora problem hade andra hojar i samma segment,alltså R1,CBR1000,GSXR osv?
Känns som problemet mer är BMW än oljan.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka