Motorolja till Er6-n ABs 2006

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Här är en oljetråd som visserligen är gammal men innehåller mycket som gäller än.
För skojs skull kikade jag precis på vad Autozone har för oljepriser numera - då jag blev chockad för 19 år sedan när jag flyttade hem att billigaste SJ motoroljan var ca 4 gånger dyrare i Sverige än USA. 1 quart (1,13 liter) mineral kostar idag 17 spänn mot 12 spänn då.
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
För skojs skull kikade jag precis på vad Autozone har för oljepriser numera - då jag blev chockad för 19 år sedan när jag flyttade hem att billigaste SJ motoroljan var ca 4 gånger dyrare i Sverige än USA. 1 quart (1,13 liter) mineral kostar idag 17 spänn mot 12 spänn då.
Ska man vara petig är väl 1,13 l en brittisk quarter.
 

Ninja Racer

Medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Tranås
Hoj
Ducati 999S Husaberg 650 -02
Är det en Esterolja som xlmoto säljer så suger den åt sig vatten som en svamp och bör bytas ofta eftersom extrar sönderdelas i organiska syror och alkoholer.

Inga problem, gör som i racing, byt olja efter varje dag på banan.

Erfarenhet från kylbranchen när esteroljorna kom och ersatte mineraloljorna.
Gummipackningar drog ihop sig, äldre gummipackningar som förlorat sin elastcitet höll inte längre tätt.
Så i samband med byte från mineralolja och "freon" till HFC och esterolja byttes alla gummipackningar i kylsystemet till nya gummipackningar / O-ringar.
Ett antal kyltekniker fick eksem av esteroljan och fick lämna arbetet ute hos kunderna, börja på kontoret eller byta yrke.
Usch för Esterolja.
Kollar man vad SKF säger att deras o-ringar i NBR ska klara så är ATF, rapsolja,, meneralolja,
syntetiska estras, vatten och glykol med på listan.
Sedan kan man säker råka på problem med gamla o-ringar som gått ett decennium med en sorts olja som sedan byts mot en annan.

Däremot så är polyurethane-tätningar inte så bra ihop med syntetiska estrar, speciellt vid höga temperaturer och vatteninblandning, då materialet kan utsättas för hydrolys. (lika löser lika)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kollar man vad SKF säger att deras o-ringar i NBR ska klara så är ATF, rapsolja,, meneralolja,
syntetiska estras, vatten och glykol med på listan.
Sedan kan man säker råka på problem med gamla o-ringar som gått ett decennium med en sorts olja som sedan byts mot en annan.

Däremot så är polyurethane-tätningar inte så bra ihop med syntetiska estrar, speciellt vid höga temperaturer och vatteninblandning, då materialet kan utsättas för hydrolys. (lika löser lika)
Typ 15 år gamla Gummipackningar / O-ringar i TS's ER-6n 2006.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top