Hej hopp, postade först i CBR900RR-tråden, men kom på att det kanske passar bättre här..
Jag har en Blade -97 som inte startar. Misstänker att kolvringarna/ventiler/topplockspackning gått hem, hojen gick väldigt risigt i somras och rök endel svart rök ur avgassystemet innan den inte ville starta mer.. Var på resa i alperna så hade inget annat val än att köra den in i döden. Fick plåga den rätt ordentligt över alp-passen.. :/
Har gnista på alla stift, soppa verkar komma fram (haft isär förgasarna och rengjort), motorn går runt på starten utan problem. Har gjort kompressionsprov som visar cyl 1/2/3/4: 10,0/7,3/10,1/9,5 kgf/cm2 Cylinder 2 sticker alltså ut med ett lägre värde än dom andra.. Boken säger att trycket ska ligga på 12 kgf/cm2. Är det onormalt avvikande? Nästa steg är väl att öppna motorn för att se vad som är tokigt. Är det säg ringarna/kolvarna eller toppen så är väl att få tag i en bättre beg. motor ett hett alternativ känns det som..?
Tacksam för input!
Jag har en Blade -97 som inte startar. Misstänker att kolvringarna/ventiler/topplockspackning gått hem, hojen gick väldigt risigt i somras och rök endel svart rök ur avgassystemet innan den inte ville starta mer.. Var på resa i alperna så hade inget annat val än att köra den in i döden. Fick plåga den rätt ordentligt över alp-passen.. :/
Har gnista på alla stift, soppa verkar komma fram (haft isär förgasarna och rengjort), motorn går runt på starten utan problem. Har gjort kompressionsprov som visar cyl 1/2/3/4: 10,0/7,3/10,1/9,5 kgf/cm2 Cylinder 2 sticker alltså ut med ett lägre värde än dom andra.. Boken säger att trycket ska ligga på 12 kgf/cm2. Är det onormalt avvikande? Nästa steg är väl att öppna motorn för att se vad som är tokigt. Är det säg ringarna/kolvarna eller toppen så är väl att få tag i en bättre beg. motor ett hett alternativ känns det som..?
Tacksam för input!