Motorproblem Honda Fireblade

#Batte

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Gbg
Hoj
Fireblade, Husaberg 250
Hej hopp, postade först i CBR900RR-tråden, men kom på att det kanske passar bättre här..

Jag har en Blade -97 som inte startar. Misstänker att kolvringarna/ventiler/topplockspackning gått hem, hojen gick väldigt risigt i somras och rök endel svart rök ur avgassystemet innan den inte ville starta mer.. Var på resa i alperna så hade inget annat val än att köra den in i döden. Fick plåga den rätt ordentligt över alp-passen.. :/
Har gnista på alla stift, soppa verkar komma fram (haft isär förgasarna och rengjort), motorn går runt på starten utan problem. Har gjort kompressionsprov som visar cyl 1/2/3/4: 10,0/7,3/10,1/9,5 kgf/cm2 Cylinder 2 sticker alltså ut med ett lägre värde än dom andra.. Boken säger att trycket ska ligga på 12 kgf/cm2. Är det onormalt avvikande? Nästa steg är väl att öppna motorn för att se vad som är tokigt. Är det säg ringarna/kolvarna eller toppen så är väl att få tag i en bättre beg. motor ett hett alternativ känns det som..?

Tacksam för input! :)
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ska inte vara några problem att starta med det kompet. Svartrök som du nämnde är ju bensin, inte olja. Säker på att du satt ihop dina förgasare rätt? Går den på startgas kan vara värt att prova.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Kör ett "Leak-down test".
Googla om du behöver veta mer.

Sätt tryckluft i tändstiftshålet, kolla om det läcker via ventilerna eller blåser förbi kolvringarna.
Kolla bara så att du inte har någon automatisk dekompressions-funktion som spökar till det när du gör testet. :hihi

Slumpmässigt utvald bild, det finns mycket info om leak-down test på nätet...
Det du är ute efter är inte en exakt och i alla lägen vetenskaplig analys, du vill mera ha hjälp att förstå vad du kan förvänta dig när du lyfter toppen.
Pyser det ut avgasröret, ja då har du en otät avgasventil.
Pyser det å andra sidan ur insugsröret...ja du fattar.

2016-02-29 09-27-47.jpg




Fråga innan du börjar:
Ventilspel, det har du kollat?
Hur ser stiften ut, normala / oljiga / sotiga?
 

#Batte

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Gbg
Hoj
Fireblade, Husaberg 250
Ok, tack för era svar!

Jag ska börja med att säga att jag gjorde om komp-testet, hade missat att trotteln skulle vara helt öppen.. Fick då högre och jämnare resultat; 15.0/14.6/15.3/15.8

Misstänker strul med soppablandningen då problemen började i alperna på lite högre höjd. Hojen är dynojet-kittad och gick väl troligen för fett på hög höjd.. Stiften va rätt sotiga vill jag minnas. Kan det ha byggts upp sotavlagringar på kolv/ventiler som ställer till det tro?
Kollade ventilspelet igår kväll; alla avgasventiler utom en (!) va för tajta. Dock inte så mkt, ca 0.03-0.04mm. Insugssidan låg bättre, tror bara det va en som låg på gränsen.

Ett leak-down test verkar ju vara ett vettigt nästa steg innan man river motorn mer!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du testat att byta stiften, bara rent apropå?
 

#Batte

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Gbg
Hoj
Fireblade, Husaberg 250
Haha nä faktiskt inte, men faktum är att jag beställde 4 nya på ebay för 2h timmar sedan.. ;-)
Dom va ganska nybytta innan samt att de ger ju gnista, så jag va inställd på andra grejer.. Men det kanske blivit något knas med dem när motorn gått fett? Vore ju fantastiskt om det är så "enkelt" :banana
 

Lusse84

Medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Lund
Hoj
FZ1-N & Husa 650
Låter som att du är hyfsat kunnig inom området, men får du fram soppa som du ska? Det går en slang från insuget som ska kopplas till tanken, annars släpper ventilen inte fram något bränsle i slangen till förgasarna.
Hur långt har hojen gått? Dessa motorer är ju erkänt stryktåliga. :)
 

#Batte

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Gbg
Hoj
Fireblade, Husaberg 250
Jo har blivit några timmar i garaget genom åren :) Dock mest med endurohojar..
Alla slangar till tanken har varit anslutna. Rätt säker på att det kommer fram sopp, stiften blir ju blöta.

Känns lite snopet om det "bara" är stiften. Bytte dem förra vintern tror jag - synd att jag slängt de gamla, då kunde man ju provat direkt! Nu får jag snällt vänta tills tidigast fredag innan de nya kommer. Kan ju iofs lyfta kamaxlarna så länge och kolla vilka shims jag behöver skaffa..
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är väl en förgasarmoppe , kolla chokefunktionen om styrningen och delarna i förgasarna inte hängt sig.

Svart rök e soppa , det blir fan värre i tunnare luft om den går fett.
Sen sliter det på cyliunderväggar om man skall köra långa sträckor dom oljefilmen sköljsbort, samt att det hamnar soppa i oljan också.
Du ska se på stiftena om den går för fett så du behöver inte riva
 

#Batte

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Gbg
Hoj
Fireblade, Husaberg 250
Uppdatering!

Nya stift hjälpte inte.. Leak-down test gjordes aldrig pga för snål för att köpa ett sånt dyrt testinstument..
Efter lite grunnande beslutade jag mig för att riva förgasarna. Gjordes trots allt bara en rengöring i fält i somras. Plockade isär allt och sprejade rikligt med nån typ av "throttlehouse-cleaner" jag hittade i garaget, sen tryckluft på det. På med skiten igen och i med färsk soppa (Aspen 4t) i brist på annat..

Tro det eller ej men fanskapet hoppar igång efter några sekunder och fyller garaget med härliga avgaser. Dimman ligger tät från all soppa som fanns i motorrummet sedan otaliga startförsök... Lyckan är total! :banana
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top