Motorproblem Saab 9000 cse 97.a

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hej! Svägerskan och svågern har problem med sin bil, så jag har mina funderingar på vad som kan vara fel, men jag sa att jag rådfrågar i ett eminent forum och duktiga mc mek och även bil mek:tummenupp. De är själva tämligen ointresserade av bilar och dess funktion och meka(som jag med numer..)

Nu tänkte jag rådfråga någon som ägt saab 9000 och haft liknande problem, vet då jag själv haft tidiga saab 9000 det kan vara konstiga lösningar på problem...

Felet! Tidigare i somaras så gav bränslepumpen upp på bilen, så en ny byttes, allt var frid och fröjd.

Bränslemätaren har krånglat och varit felaktig, så med tron om att det var mer bränsle i så försökte bilen startas förra helgen så battriet drogs ut. Jag hjälpte till med laddning av batteri och bilen startades dagen efter.

Nu till probleme(n) Efter att bilen startades upp så går bilen köra med, MEN på tomgång så svajar den och går upp och ner i varv samt även när man kör och kopplar ur vid korsningar. Köra normalt och belasta motorn inget problem alls. Motorn går lite "rått och hårdare" också upplever de.

Det andra problemet bilen har är tempmätaren står på blått, ingen arbetstemp kommer upp, nu hade check engine radiatorlampan tändits med.

Mina funderingar är dels om det kan vara något som härrör till bytet av bränslepumpen med motorgången, kan det vara en vakumslang etc:va Kylaren behöver det ju inte vara fel på kan ju vara thermokontakten som jävlas som sitter på motorblockets baksida(Sådant fanns på 89:ans saab 9000i, trångt o jävligt att byta hemma...)

Kan problemen höra ihop med?

Skall själv över och titta/lyssna, provköra bilen för att bilda mig en uppfattning.
Mycket tacksam för input:)

Vanligt fel på 9000 brukar annars vara tändkassetten som kan ge roliga symptom då den strular. På min så var det ungefär samma symptom, stannade vid tomgångskörning(korsningar exempelvis) men gick bra att köra normalt med. Svårstartad och den tände som inte riktigt igång.

Prova plocka lös kasetten(den röda som sitter mitt på motorn över tändstiften) och så kan man dela på den så kan man se hur den ser ut. Sitter oljefyllda behållare därinne, kolla så alla är fyllda. På min var en sådan nästan tom.
Att just dessa går sönder är ett ganska vanligt fel på Saab 9000

Har nyss varit iväg och tittat på bilen, jag startade upp bilen, och den svajade intensivt upp och ner i 500 varvs skillnad, kollade under huven, slangen från luftfiltret upp och metallröret, sista slangbiten före in till insprutet, hade släppt, skruvade på denna och motorgången blev lugn som en filbunke igen :) Dock när man varvade rejält på motorn så svajade den lite svagt igen fram och tillbaka ett par ggr så lugnade den ner sig igen. Tändkasseten och kolla oljan där bra tips, det skall jag kolla upp med åt dem. Vad är det för olja i detta? Vanlig motorolja?

Har nyss varit iväg och tittat på bilen, jag startade upp bilen, och den svajade intensivt upp och ner i 500 varvs skillnad, kollade under huven, slangen från luftfiltret upp och metallröret, sista slangbiten före in till insprutet, hade släppt, skruvade på denna och motorgången blev lugn som en filbunke igen :) Dock när man varvade rejält på motorn så svajade den lite svagt igen fram och tillbaka ett par ggr så lugnade den ner sig igen. Tändkasseten och kolla oljan där bra tips, det skall jag kolla upp med åt dem. Vad är det för olja i detta? Vanlig motorolja?
Ifall ni vill prova och byta tändkassetten så har jag en liggande. Jag hade en Saab 9000 A50 tidigare som började misstända vid gaspådrag och då var det tändkassetten som behövde bytas ut.

Ifall ni vill prova och byta tändkassetten så har jag en liggande. Jag hade en Saab 9000 A50 tidigare som började misstända vid gaspådrag och då var det tändkassetten som behövde bytas ut.

Kan höra av mig om det blir fortsatta problem, hoppas det inte är det den du bytte bara ;)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick