Hej! Svägerskan och svågern har problem med sin bil, så jag har mina funderingar på vad som kan vara fel, men jag sa att jag rådfrågar i ett eminent forum och duktiga mc mek och även bil mek
. De är själva tämligen ointresserade av bilar och dess funktion och meka(som jag med numer..)
Nu tänkte jag rådfråga någon som ägt saab 9000 och haft liknande problem, vet då jag själv haft tidiga saab 9000 det kan vara konstiga lösningar på problem...
Felet! Tidigare i somaras så gav bränslepumpen upp på bilen, så en ny byttes, allt var frid och fröjd.
Bränslemätaren har krånglat och varit felaktig, så med tron om att det var mer bränsle i så försökte bilen startas förra helgen så battriet drogs ut. Jag hjälpte till med laddning av batteri och bilen startades dagen efter.
Nu till probleme
Efter att bilen startades upp så går bilen köra med, MEN på tomgång så svajar den och går upp och ner i varv samt även när man kör och kopplar ur vid korsningar. Köra normalt och belasta motorn inget problem alls. Motorn går lite "rått och hårdare" också upplever de.
Det andra problemet bilen har är tempmätaren står på blått, ingen arbetstemp kommer upp, nu hade check engine radiatorlampan tändits med.
Mina funderingar är dels om det kan vara något som härrör till bytet av bränslepumpen med motorgången, kan det vara en vakumslang etc
Kylaren behöver det ju inte vara fel på kan ju vara thermokontakten som jävlas som sitter på motorblockets baksida(Sådant fanns på 89:ans saab 9000i, trångt o jävligt att byta hemma...)
Kan problemen höra ihop med?
Skall själv över och titta/lyssna, provköra bilen för att bilda mig en uppfattning.
Mycket tacksam för input

Nu tänkte jag rådfråga någon som ägt saab 9000 och haft liknande problem, vet då jag själv haft tidiga saab 9000 det kan vara konstiga lösningar på problem...
Felet! Tidigare i somaras så gav bränslepumpen upp på bilen, så en ny byttes, allt var frid och fröjd.
Bränslemätaren har krånglat och varit felaktig, så med tron om att det var mer bränsle i så försökte bilen startas förra helgen så battriet drogs ut. Jag hjälpte till med laddning av batteri och bilen startades dagen efter.
Nu till probleme

Det andra problemet bilen har är tempmätaren står på blått, ingen arbetstemp kommer upp, nu hade check engine radiatorlampan tändits med.
Mina funderingar är dels om det kan vara något som härrör till bytet av bränslepumpen med motorgången, kan det vara en vakumslang etc

Kan problemen höra ihop med?
Skall själv över och titta/lyssna, provköra bilen för att bilda mig en uppfattning.
Mycket tacksam för input
