Intressant tanke det där... om man kunde tänka sig att sänka priset till fem spänn, eller rent av gratis, så kommer givetvis cirkulationen öka och därmed annonsörernas vilja att betala premium för plats i blaskan.
Har Ni kikat på hur den typen av ekonomisk modell skulle kunna se ut? Personligen retar jag mig oerhört på kombinationen högt pris + mycket reklam + pappersutgåva (= gamla nyheter), och skulle aldrig få för mig att betala för en sådan produkt.
Än värre blir det när skribenter uppenbart fått tillgång till gratis / rabatterade produkter och/eller resor till soliga länder mitt i vintern och sedan lovordar de ”utvärderade” produkterna. Ställ er på konsumenternas sida, så tror jag att anseendet för tidningen ökar i rask takt. Tänk Sverker Olofson.... en stor soptunna där ni kan bröta ner blaskiga oljor, kinesiska slip-on, och ruttna hjälmar.
Jag har vant mig vid recensioner i Fortnines anda. Vetenskapliga, pålästa, brutalt ärliga och med massa humor. Ryans 1:a april video är klockren, där han demar deras nya produkter, bland annat ”FortNein”, en liten kub som skriker ”nein” vid faktafel och floskler i recensioner.
Ryan dissar de glassiga testresorna till Spanien rätt hårt också, just för att årets nya modell är så himla bäst varje gång. Han belyser också problemet med att om recensenten inte är till största delen lyrisk, så blir man inte inbjuden nästa gång. Ducati vägrar ge Fortnine testhojar tex. Det tycker jag är både bra och dåligt. Dåligt för jag inte får en ärlig recension, bra göra att det visar på problemet i branschen.
Hade gladeligen betalat för Fortnines videor, men det går inte. Gratis på tuben.
Därför gillar jag Motorrads 5000 milatest, där alla problem listas vid miltal, med intervjuer med tillverkaren om varför problemen hände, och komptest, kluven motor osv.