Motorrads högfartstest

Status
Ej öppen för fler svar.

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Peter1980 skrev:
Jag TESTADE s1000rr på mc-live i barkarby. Fet hoj.. men när jag satte mig på min 5 år gamla R1:a för att åka hem så tyckte jag ändå att den var ljusår skönare/bättre än bmw:n.. kanske är fel på mig...

Absolut inte något fel på dig! Du bara stärker min tes om att världens bästa motorcykel är den DU är nöjd med!

När det sedan gäller att utnyttja kraften i en modern sporthoj så är det 90% föraren och 10% hoj! Vilket betyder att en bättre förare kör betydligt fortare än en sämre förare med bättre hoj!

Tester av motorcyklar är intressant underhållning att läsa, men snabbast och starkast är inte bäst vad än tidningen säger!

Vi kör motorcykel för att det är kul, och vi tycker olika motorcyklar är mer eller mindre kul. Om den motorcykel jag tycker bäst om förlorar ett test betyder det ingenting, jag har förhoppningsvis lika roligt med den ändå!

BMW har i år den snabbaste och effektstarkaste, men jag tycker just nu att min sambos BMW R1200S var roligare!

Jag tror att jag kommer växa i hojen mer och mer. Åtminstonde hoppas jag på det, för just nu skrämmer den bara skiter ur mig!

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Om 5 av 9 av våra mest kända sporthojar pajar i ett test, så ligger det ju inte under tidningen. Det är ju inte deras fel att hojarna gick sönder. Om något skulle man gå in under varje enskild motorcykel och diskutera dess resultat. Jag anser detta har stort allmänintresse:fakta
Om man inte vet vad det rör sig om, varför ens bry sig och skriva inlägg, alternativt skicka ett pm, så kan jag berätta (men Gerry har ju i stora drag sagt det redan under Motorrad).

Ett praktexempel på hur det brukar fungera på SH, man hoppar in i en tråd som man inte begriper och skriver något orelevant.. Låt bli att bry dig, om det inte passar dig. Eller skicka PM:huvet

Kan du inte skriva vad det var dom testade så kanske tråden har nåt berättigande, tror inte det är så särskilt många som har tidningen så att det blir någon bra diskussion?

EvilBiker

Bla bla bla
Gick med
17 Apr 2010
Hoj
2006 HayaBusa Turbo Street Fighter
det mesta jag passerar på vägen med hojen känns ändå som ett enda stort möte.

Men visst är BMW en bra hoj men som någon sa,måste det bli till 17+ olika trådar om ämnet ?

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Gäsp, ytterligare en lam tråd om s1000rr, som att det vore någon revolution att den vinner tester. den är inte roligare för det...

Vill ni inte förstå eller har ni inte alla hästar hemma, det spelar väl för f..fa. ingen roll vem som vinner:dummer:dummer:smasha:smasha:smasha:7peta:7peta:7peta:4skrika:4skrika:huvet:huvet:hördu:hördu:fatta!:fatta!:fatta!

Jag förstår att det är en väldigt öm tå! Väx upp!
Nu får ni leka fritt i denna tråd då ämnet tydligen var mer känsligt än jag trodde.

Kommer det något sakligt bemöter jag det, annars får ni vettiga göra som ni brukar pm:a mig istället så vi slipper pöbeln:arsele

Mike bike

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Hoj
BMW S1000RR -11
Jag är inne på samma spår som många andra här.
Vilka hojar fick lämna in och varför?:confused:
Sedan tycker jag det är märkligt att starta en tråd med rubriken att man ska tycka något om en artikel i en tidning som inte alla kan ta del av eller i alla fall en sammanfattning av artikeln.

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Hoj
R6 ratrace edition
Är det inte ett bra sätt att se hur tillförlitlig hojen är i extrema situationer.
Vad vi annars ser i tävlingar är ju modifierade hojar som man hjälp till med att byta vissa känsliga komponenter och sedan specialmappa om motorn.
Klarar en vanlig 1000cc att pressas för fullt lite längre tid? Tydligen inte! Axet: 0-100 säger ju ingenting men 0-200/250 det sållar agnarna från vetet(vettet:)). Man köper väl en 1000cc för det extrema, annars finns det ju massor med bekvämare motorcyklar med hyfsade prestanda.

Där övertygade du mig lite iaf :).

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så det är motorrads fel att 5 av nio hojar skar/sa upp sig/:va

Då gör vi om testen hundra gånger till så att siffrorna får någon relevans.

Om samtliga hundra BMW klarar samtliga hundra tester, och 90 hondor och 80 yamaha rasar, då ska jag också säga att BMW är bra.

Innan dess säger siffrorna ingenting.

I tidningen NyTekniks stora elbilstest mellan stockholm och Gullspång tog sig ingen bil i mål utan att stanna och ladda, hälften av startfältet fick ta bärgare och tog sig aldrig i mål.

(det var bara två Tesla som var startfältet, ingen annan modell skulle ha haft ens en chans att ta sig sträckan utan att ladda)

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Kan du inte skriva vad det var dom testade så kanske tråden har nåt berättigande, tror inte det är så särskilt många som har tidningen så att det blir någon bra diskussion?

Kan ju inte lägga ut artikeln, men allt står ju om man bemödar sig att läsa "stora" rutan" eller motorradtester. Så med minsta möjliga/ha viljan, så ligger det ju på första sidan av SH-ämnet:confused:

För att skriva det enkelt OBS! inga detaljer!
Aprillia RSVR/Yamaha R1/Suzuki/KTM1190RCR/MV Augusta/

Samtliga "skar/gav upp", i högfartstestet på Nardobanan i Italien.
Vilket jag tycker är på tok för mycket, hade en enstaka hoj gett upp kunde man säga attdet var ett måndagsexemplar, men så många ur olika märken bevisar att det nog inte är lämpligt att ligga i toppfart någon längre tid med dagens sporthojar!

Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Om 5 av 9 av våra mest kända sporthojar pajar i ett test, så ligger det ju inte under tidningen.

Jaha, vill du prata om att fem av nio hojar pajade under test? Då föreslår jag att du startar en tråd om det, istället för en tråd om att diskutera något test som du läst i någon blaska.

Enkel instruktion i hur man startar en diskussion om ett ämne man tycker är intressant:

1) Skriv en relevant rubrik, t ex "Fem av nio hojar pajade i Motorrads test"
2) Skriv vad du tycker om det i den vita rutan under ämnesraden.
3) Klicka på knappen "Skicka svar"

Du kan också klara av det, med lite träning. :såjaponken

Ett praktexempel på hur det brukar fungera på SH, man hoppar in i en tråd som man inte begriper och skriver något orelevant..

Jag håller med, till en del. Visst är det relativt vanligt, men i allmänhet brukar den första som lyckas vara helt fel ute komma lite senare än förstainlägget... Svartflagg för tjuvstart, tio sekunder på din egen profilsida innan du får vara med och prata igen! :D

Edit: Det var en artikel i Nerikes Allehanda idag. Jag tycker att och prata om den när vi ändå är igång! Men inget trams nu, ta det via PM till mig istället. Bara relevanta fakta här! :ajjabajja

Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Tja, jag vet en BMW som höll 15km innan vävellådan låste sig på 3:ans vävel, hur långt hade han kommit i testet:död

Lizzzy

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
954 rr, 2002, GSX-R1000 K7
Kan ju inte lägga ut artikeln, men allt står ju om man bemödar sig att läsa "stora" rutan" eller motorradtester. Så med minsta möjliga/ha viljan, så ligger det ju på första sidan av SH-ämnet:confused:

Vilket jag tycker är på tok för mycket, hade en enstaka hoj gett upp kunde man säga attdet var ett måndagsexemplar, men så många ur olika märken bevisar att det nog inte är lämpligt att ligga i toppfart någon längre tid med dagens sporthojar!

så Honda va inte med.. e väl erkänt tåliga motorer:hojcbr:

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp

Hittar inte artikeln någonstans. Det som händer är att man kan tro att datorn hängt sig när man går in på Motorrads hemsida.

Det är så klart förjäkla dåligt att hojarna inte håller. Men du kan inte ge lite mer info hur länge hojarna höll och varför dom paja? Resultatet förvånar mig eftersom deras 5000 mila tester ofta indikerar att motorn fortfarande är som ny!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vill ni inte förstå eller har ni inte alla hästar hemma, det spelar väl för f..fa. ingen roll vem som vinner

Det måste ju spela nån roll vem som vann? Annars skulle väl du aldrig ha skapat tråden, eller är det någon sorts omvänd psykologi du håller på med? :va

Ditt första inlägg är så mycket forumtroll det går att bli, så någon saklig diskussion var det aldrig tal om. Vad skulle vem balla ur om? Att konkurrenternas hojar "gav upp" och Bumsen glänste som aldrig förr? :rolleyes:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vad vad var det som gav upp då?
det som håller hastighet relaterad till vägen är väl utgående axel på växellådan, kedja, bak och framhjul, skar nåt av detta?
Eller var det högt motorvarv under en längre tid som fick dom att ge upp, isåfall är det ju även ett annat problem än bara vid höghastighetskörning?

Likt en del andra skulle jag jag vilja veta vad som stod i artikeln...

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
Inte längre...
Dom hade hållt full rulle i ett varv typ när vissa hojar gav sig. Men som jag fattar det så är det inte hela världen? Vem håller bottgas i 1,5 mil? Inte jag iaf. En annan intressant sak, (som kanske stod i numret innan), skicket på hojarna innan testet? Hade de behandlats lika innan testet? :va

I vilket fall som helst så gillar jag BMW:n och skulle gärna äga en, även om sukka e bäst! :tummenupp

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar