zilog
Mr. Hardtechno
Detta har hänt: https://picasaweb.google.com/gnuffel/1102ccBreakdown#
Hojen gick fint sista bandagen, dock fick jag bryta med då främre grenröret sprack nära topplocket och oljud uppstod. Hojen provstartades efter det, och ingen rök kom ur avgassystemet. Jag bröt dock i slutet av flygrakan på Anderstorp i 260+ hastighet på fullgas, så just där var nog termiska belastningen på motorn maximal.
Nu några veckor senare hade jag svetsat ihop grenrören igen och provstartade maskinen, då smårök det ur avgassystemet hela tiden, dock ingen farlig rök. Eftersom det inte var exakt samma färg på bensinen i mina bägge dunkar (V-Power 99, köpta på två olika mackar) så tänkte jag helt enkelt att jag hade fått viss procent diesel pga misstag hos bensinmacken i ena dunken, så jag lät den tuffa på en stund till.
Efter att ha stått på förhöjd tomgång i ~45 minuter ökade röken från småpuffar till domedagsnivåer, och innan jag hann leta mig fram till hojen för att stänga av den, så stannade den med stenkrossljud. Veven gick dock fortfarande att vrida runt med spärrskaft utan att det tog emot alltför mycket.
Specifikation på maskinen:
* 1102cc (102mm kolvar) med ~2mm vägg stålfoder ipressat i originalcylindrarnas aluminium
* 60mm spjällhus med endast showerspridare och korta trattar, Siemens DEKA 630, standard soppatryck på 3 bar
* 60mm helsystem, öppna dämparburkar
* Varvstopp ~10950 rpm, samma som motorn har original i donatorhojen, dock varvar jag sällan den så högt ens på bana
* Modifierad tändmapp, dock samma kurva för bägge cylindrarna
* Individuella bränslemappar, olika för främre och bakre cylindrarna
* Syrehaltsloggning på bägge cylindrarna, återkoppling av bränslemängd via adaptivt sprut
Den bakre cylindern var den som aldrig gick med trasigt grenrör, ändå är det denna som gav sig i fodret, samt smälte sönder topplocket rätt rejält. Jag har tagit med bilder på främre förbränningsrummet med som referens för att visa att den inte har knackat pga tändmappen iaf, eftersom bägge cylindrarna har haft identisk tändning. Har jag haft otur med bränsleblandningen till den bakre cylindern, eller ska man skylla det här raset på fabrikationsfel?
Hjälp mig att hitta vad som har skett här, då jag inte vill lägga tiotusentals kronor igen på att bygga ihop något som inte ens i teorin kan hålla.
Hojen gick fint sista bandagen, dock fick jag bryta med då främre grenröret sprack nära topplocket och oljud uppstod. Hojen provstartades efter det, och ingen rök kom ur avgassystemet. Jag bröt dock i slutet av flygrakan på Anderstorp i 260+ hastighet på fullgas, så just där var nog termiska belastningen på motorn maximal.
Nu några veckor senare hade jag svetsat ihop grenrören igen och provstartade maskinen, då smårök det ur avgassystemet hela tiden, dock ingen farlig rök. Eftersom det inte var exakt samma färg på bensinen i mina bägge dunkar (V-Power 99, köpta på två olika mackar) så tänkte jag helt enkelt att jag hade fått viss procent diesel pga misstag hos bensinmacken i ena dunken, så jag lät den tuffa på en stund till.
Efter att ha stått på förhöjd tomgång i ~45 minuter ökade röken från småpuffar till domedagsnivåer, och innan jag hann leta mig fram till hojen för att stänga av den, så stannade den med stenkrossljud. Veven gick dock fortfarande att vrida runt med spärrskaft utan att det tog emot alltför mycket.
Specifikation på maskinen:
* 1102cc (102mm kolvar) med ~2mm vägg stålfoder ipressat i originalcylindrarnas aluminium
* 60mm spjällhus med endast showerspridare och korta trattar, Siemens DEKA 630, standard soppatryck på 3 bar
* 60mm helsystem, öppna dämparburkar
* Varvstopp ~10950 rpm, samma som motorn har original i donatorhojen, dock varvar jag sällan den så högt ens på bana
* Modifierad tändmapp, dock samma kurva för bägge cylindrarna
* Individuella bränslemappar, olika för främre och bakre cylindrarna
* Syrehaltsloggning på bägge cylindrarna, återkoppling av bränslemängd via adaptivt sprut
Den bakre cylindern var den som aldrig gick med trasigt grenrör, ändå är det denna som gav sig i fodret, samt smälte sönder topplocket rätt rejält. Jag har tagit med bilder på främre förbränningsrummet med som referens för att visa att den inte har knackat pga tändmappen iaf, eftersom bägge cylindrarna har haft identisk tändning. Har jag haft otur med bränsleblandningen till den bakre cylindern, eller ska man skylla det här raset på fabrikationsfel?
Hjälp mig att hitta vad som har skett här, då jag inte vill lägga tiotusentals kronor igen på att bygga ihop något som inte ens i teorin kan hålla.