Det är tveklöst en detonationsskada på kolven....
Instämmer.
Och då blir första följdfrågan vad var det för komp? Samt är det exakt uppmätt eller bara angivet från någon kolvleverantör?
Kompet vet jag inte, köpte kolvarna och cyllarna som ett kit som skulle funka på "gatsoppa". Vet inget mer än så. Troligen runt 13.5 eller så.
Ser ut som att Spik-Bert varit och knackat på även i toppen framförallt runt avgasventiler. Varit otäck miljö därinne...
Fast om det stämmer att dina cylindrar är 0,3-0,5 mm lägre än original så har du kanske betydligt mer komp än 13,5:1.
Kan man gissa att cylindrarna blivit lite planade i samband med omfodringen?
Möjligt. har dock köpte cylindrar + kolvar som ett kit från tillverkaren, så egentligen har jag inte brytt mig om hur han har åstadkommit resultatet. Dock är jag missnöjd med hur det blev jämfört med reklamen..
Fick du iväg hojen till någon bänk innan du började dundra på eller litade du blint på Mottyn + lc1 - afr värdena? och lätt den försöka fixa rätt blandning?.
Gissar att du har haft 41 max tändning på lägre varv och 36 max tändning på högre varv och full TPS? , stämmer det?
Köde multipla mjuka repor med AFR-loggning, dock ingen bänk.
Tändmappen var snällare än så, här är WOT-kolumnen:
04
04
05
06
22
22
22
32
31
31
29
29
34
34
34
34
34
36
36
36
36
36
36
36
36
36
36
36
29
Varför skulle ~45min på 2500rpm vara skadligt för en motor??
Det innebär ju att man inte kan åka längre än ett par mil hemifrån innan man får ringa bärgare.........eller kan det vara andra faktorer än TID/RPM som gör att motorn rasar............
Om kylning av motorn är tillräcklig dvs simulering av fartvind i låt säga 100km/h OCH att den är frisk, med korrekt mappning av soppa och tändning, och inte halvvägs ner i skrotbingen så finns det inte en chans i h.....e att den rasar under dessa förutsättningar. Rasar en motor efter 45min MED rätt kylning osv så hade den redan ena cyllen i graven........
/J
Visst gillar man att låta motorn ligga i övre temp nivån där fläktarna slår ner tempen så den inte kokar så visst...med tanke på all värme som blir för allt övrigt runt motorn så är det en väldigt bra rekommendation att göra det, jag skulle aldrig göra det!. Sen en annan anledning till att inte köra en 1100cc+ v-twin länge på tomgång är därför pulserna är så hårda så att lambda värden är halv svåra att tyda. Min 1127cc är väldigt svår att mappa in på tomgången och varven där omkring...afr väden förändras och försvinner titt som tätt....men sen kan det ha att köra med för stora spridare + en annan sak som 04-> ecun inte har samma stora bekymmer med.
Alla gör vi små misstag det borde väll du också veta Jocke så kasta inte för mycket sten .
0.285mm rakt mellan insugsventiler eller avgasventilerna.
Där har du garanterat ditt största problem, alldeles för lite squish. 0.8mm är min smärtgräns men jag kommer nog sikta på 0.9-1.0mm på min nya race motor.
"Tillverknings-fel" njaa, men definitivt avsaknad av info att du måste shimsa upp cyllarna till standard höjd för att få det komp som utlovas. Jag har en hel hög olika alu-packningar för justering av squish, monterar dem istället för std cylfot packning så att korrekt squish uppnås.
Kan ju säga att bara genom att gå från 97mm till 103mm men plana toppar ger en ökning av CR från std 11.8 till 13.2.............MED standard squish.
/J
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |