Motorrenovering KTM Duke 790

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Om det nu inte är problem med ihoptryckta oljefilter som gjort att KTM valt så lågt oljetryck,
vad är det då ?
Av normalt oljetryck knycklas inga filter ihop ialllafall normalt oljetryck är inte högt så det gör det definitivt inte -vacuum kan knöla ihop under förutsättning att filtret är tätt=dåligt servat ,men materialet i filtret är nog samma som alla andra har.
Vad är det som säger att ktm medvetet valt lågt oljetryck ? Det verkar ju som dom upptäckt att dom har det i serieproduktion när det finns en hårdare fjäder men är det ett medvetet val att ha lågt tryck ?
Att dom har problem med 790-890 är väl ingen hemlighet med alla som har bekymmer men produktionen tuffar på .
Slavcylindern till kopplingen är ju fortfarande samma läckande skit och den används än -grannen har fått tredje bytt på garanti på sin 890 nu men när garantin går ut blir det en oberon som håller tätt
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Kan finnas många förklaringar men är two stroke man inne på rätt idé att oljepumpen har för dålig kapacitet
Så kan förklaringen vara att den stjäl för mycket effekt av motorn om den har större kapacitet samt högre tryck och flöde värmer oljan mer
Oljepumpen i en motor är som vilken hydraulpump som helst
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Av normalt oljetryck knycklas inga filter ihop ialllafall normalt oljetryck är inte högt så det gör det definitivt inte -vacuum kan knöla ihop under förutsättning att filtret är tätt=dåligt servat ,men materialet i filtret är nog samma som alla andra har.
Vad är det som säger att ktm medvetet valt lågt oljetryck ? Det verkar ju som dom upptäckt att dom har det i serieproduktion när det finns en hårdare fjäder men är det ett medvetet val att ha lågt tryck ?
Att dom har problem med 790-890 är väl ingen hemlighet med alla som har bekymmer men produktionen tuffar på .
Slavcylindern till kopplingen är ju fortfarande samma läckande skit och den används än -grannen har fått tredje bytt på garanti på sin 890 nu men när garantin går ut blir det en oberon som håller tätt
Har för mig att ktm/husaberg cross/enduro hojar hade samma problem vid kallstart=vinterkörning om man inte varmkörde några minuer innan man gasa på
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1) Kan finnas många förklaringar men är two stroke man inne på rätt idé att oljepumpen har för dålig kapacitet
2) Så kan förklaringen vara att den stjäl för mycket effekt av motorn om den har större kapacitet samt högre tryck och flöde värmer oljan mer
Oljepumpen i en motor är som vilken hydraulpump som helst
1) För dålig kapacitet på grund av tillverkningstoleranser i oljepumpen ?
eller
på grund av för stora productions glapp i vevlager ? Inte raka vevaxlar ? Krokiga vevaxlar ?
Som snabbt ökar vevlager glappen ?
som gör att olja snabbt lämnar glidlagren och oljetrycket sjunker för pumpen orkar inte med.
2) Om en vettigt dimensionerad oljepump stjäl för mycket effekt eller värmer olja för mycket skulle detta inte vara ett KTM problem utan gälla alla tillverkare av moderna motorer med oljesmorda glidlager ,från Caterpillar till Ducati.
Mina 25 öre.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan finnas många förklaringar men är two stroke man inne på rätt idé att oljepumpen har för dålig kapacitet
Så kan förklaringen vara att den stjäl för mycket effekt av motorn om den har större kapacitet samt högre tryck och flöde värmer oljan mer
Oljepumpen i en motor är som vilken hydraulpump som helst

Nja, pumpens kapacitet har jag väl aldrig varit inne på?

Jag tror att hela hojen är rätt dimensionerad när allt blivit rätt men att den har för små marginaler för att täcka upp när tillverkningstoleranser ställer till det så att saker inte längre är perfekt.
Tänk exempelvis oljekanaler där dom passerar mellan cylinder och topp, där hålet i toppen ska ligga rätt i förhållande till hålet i cylindern. Ligger dessa lite offset så stryps flödet. Samma sak om packningen inte ligger rätt.
Eller om det blir för mycket oljeläkage i nåt lager som smörjs.
Det finns ju en rad liknande punkter som kan vara lite mindre perfekt på enstaka hojar.

Har man 3.5 bars oljetryck så trycks det igenom tillräckligt mycket olja ändå, men med 1.6 bars oljetryck så hamnar man nog lättare i det där läget vi sett på film att oljan inte sprutar på kamaxeln som den ska.

Och iofs, nu hamnade vi ju där att det också kan vara oljepumpens flöde som är lite för nära gränsen.

Och anledningen till att några hojar funkar och andra inte tror jag beror på just hur tur kunden haft med toleranserna.

Toleranser har ju alltid funnits, ta tex racingklasser där man inte får trimma och vissa racers köper flera motorer för att mäta upp och plocka ihop de delar som blivit bäst i tillverkningen.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Vid laminärt flöde är varierar tryckfallet med spalthöjden upphöjt till 3 och i en rund kanal med upphöjt till 4.
Lätt att göra bort sig.....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vid laminärt flöde är varierar tryckfallet med spalthöjden upphöjt till 3 och i en rund kanal med upphöjt till 4.
Lätt att göra bort sig.....

Du menar spalten på glidlagret?

Högre tryck ökar iofs bara massflödet med roten av tryckförändringen så lite grovt bara 30% mer flöde när man ökar trycket från 1.6 till 3.5.

Bra oljekanaler blir egentligen en viktigare faktor.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Sambon åker Ktm 890 adv 2021, Den har 2820mil på mätaren. Och troligtvis har den dom sämsta förutsättningarna då den körs av en kvinna som närmar sig 40 och den går väldigt ofta korta sträckor, hon har cirka 1 kilometer till jobbet och hon tar ofta hojen. Som kallstartas minst 2 gånger per dag och aldrig blir ordentligt varm samt att pga vi bor där vi bor så är det sällan varmare än 15grader kl 6 på morgonen. Ska bli väldigt intressant att lyfta på toppkåpan!.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Många som känner suget nu:

 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top