Jag sökte fram mätningar som gjorts i gruppen nu.
3.5 bars fjäder ger alltså bara 2 bar på tomgång med varm olja och drygt 3 bar med kall olja av okänd viskositet.
View attachment 507287
Jag läser det som att han hade 2.0bar innan fjäderbyte och 3bar med 3.5bars fjäder installerad.
Det är nog många av oss som lider av problemet ”missförstås lätt i skrift” - en bidragande orsak kan vara att skrift ofta blir rakt på sak och med färre nyanser vilket gör att mottagaren tolkar det annorlunda än vad som kanske var avsett.Social kompetens = WOKE, tål folk inte att höra/läsa vad som sägs/skrivs så ska de bara undvika det och gå vidare istf att gråta ut mot allmänheten!
Prestanda skulle jag tro (är dock inte ingenjör och här tror jag att two stroke har rätt kunskaper).Låter märkligt att några ingenjörer på KTM konstruerar en motor med för långt oljetryck? De måste ju vägt ett högre tryck mot något annat.
Låter märkligt att några ingenjörer på KTM konstruerar en motor med för långt oljetryck? De måste ju vägt ett högre tryck mot något annat.
Och vad är kostnaden för dom med ännu större marginal? Högre soppaförbrukning?För lågt är väl en definitionsfråga. Det fungerar i labbet, det fungerade säkert på prototyperna och det fungerar på 9 av 10 tillverkade hojar(eller vad det nu är).
Sen i verkligheten blir är det toleranser på delarna vid tillverkning som kanske inte stämmer, kunden kanske gör nåt konstigt, eller nåt annat och med lågt oljetryck är marginalerna mindre för att det ska fungera trots "felen".
Det är min gissning. Och förresten går det ju inte utesluta att felet faktiskt är nåt annat än oljetrycket. Även om jag personligen känner mig väldigt övertygad om att det är boven i dramat.
Det enda vi faktiskt vet med säkerhet är att väldigt många hojar skär på kamaxlarna.
Många har ju tex hävdat att kamaxlar och lyftare inte är tillverkade tillräckligt hårda.
Rätt fråga kanske är ”vad gör Yamaha/Honda/Suzuki som inte KTM gör”?Och vad är kostnaden för dom med ännu större marginal? Högre soppaförbrukning?
Intressant diskussion så tack för att ni bidrar.
Och vad är kostnaden för dom med ännu större marginal? Högre soppaförbrukning?
Intressant diskussion så tack för att ni bidrar.
Jag gissar dom vägt öppningstrycket mot risken att oljefiltret trycks ihop med kall olja (om man inte låter motorn gå på tomgång några minuter innan man kör iväg).Låter märkligt att några ingenjörer på KTM konstruerar en motor med för långt oljetryck? De måste ju vägt ett högre tryck mot något annat.
Jag tror inte att KTM optimerar på litereffekt, men de är ofta "rappare i steget" (oerhört vetenskapligt uttryckt) än motsvarande japs. En 790/890 har lättare att få gruset att flyga bakom sig än en T7/800DE/Transalp 750 så nånting gör de annorlunda.Rätt fråga kanske är ”vad gör Yamaha/Honda/Suzuki som inte KTM gör”?
Litereffekt är i vart fall inte svaret… kanske resurser på motorutveckling/utprovning?
Jag gissar dom vägt öppningstrycket mot risken att oljefiltret trycks ihop med kall olja (om man inte låter motorn gå på tomgång några minuter innan man kör iväg).
Ett problem på första årgångarna av 1290 motorn. Ihoptryckt oljefilter leder till motorras på 1290, ej KTM garanti.
Om det nu inte är problem med ihoptryckta oljefilter som gjort att KTM valt så lågt oljetryck,Oljefilter tål säkert 10 bars oljetryck, bara det är rent och släpper igenom oljan.
Det är smutsiga och igensatta oljefilter som knycklas ihop.
Slarvar man med service ska man inte förvänta sig någon garanti.
Med ett rent oljefilter kommer trycket bakom filtret vara marginellt lägre än före filtret.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |