Motorrenovering KTM Duke 790

Bertilla

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin 1998
KTM verkar vara konkursmässiga. Prat om en skuld på över 20 miljarder svenska kronor som företaget inte klarar av.

"Pierer, Owner Of KTM And MV Agusta, Teeters On The Brink Of Insolvency"

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag sökte fram mätningar som gjorts i gruppen nu.
3.5 bars fjäder ger alltså bara 2 bar på tomgång med varm olja och drygt 3 bar med kall olja av okänd viskositet.


3_5bar.png


En 2019 med original fjäder har ägaren mätt till 1.6 bar, och bilden från manualen säger enligt honom minst 1.4 bar på tomgång.

1_6bar.png

På tomgång borde det ventilen iofs vara stängd så oljetrycket borde inte skilja med olika fjädrar. Fast det beror förstås på hur ventilen är konstruerad.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Det är en intressant diskussion här onekligen. Jag själv börjar alltid undra om det är någon illa flödande oljeretur någonstans när jag läser om motorer med ovanligt lågt oljetryck. Flödet tenderar ju öka med trycket och tillverkare måste täcka vissa randfall som normalt inte inträffar. Som vad som händer om motorn körs på maxvarv i en timme i sträck.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Låter märkligt att några ingenjörer på KTM konstruerar en motor med för långt oljetryck? De måste ju vägt ett högre tryck mot något annat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Social kompetens = WOKE, tål folk inte att höra/läsa vad som sägs/skrivs så ska de bara undvika det och gå vidare istf att gråta ut mot allmänheten! ;)
Det är nog många av oss som lider av problemet ”missförstås lätt i skrift” - en bidragande orsak kan vara att skrift ofta blir rakt på sak och med färre nyanser vilket gör att mottagaren tolkar det annorlunda än vad som kanske var avsett.

I verkliga livet är problemet definitivt mindre, men det finns där för det mesta. Och med vissa personer kan raka puckar uppfattas som obehagligt och framkalla både känslor och missförstånd.

Hundar och ungar brukar dock uppskatta ”raka puckar”, liksom för det mesta medarbetare… Det går åt för mycket energi för oss när vi skall försöka luska ut vad den andre menar, därför är det skönt när man slipper fundera så mycket. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Låter märkligt att några ingenjörer på KTM konstruerar en motor med för långt oljetryck? De måste ju vägt ett högre tryck mot något annat.
Prestanda skulle jag tro (är dock inte ingenjör och här tror jag att two stroke har rätt kunskaper).

Låg inre friktion är eftersträvansvärt i en motor pga bränsleförbrukning utsläpp osv men det är alltid en avvägning vilket många bistert fått erfara, fråga tex VAG…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Låter märkligt att några ingenjörer på KTM konstruerar en motor med för långt oljetryck? De måste ju vägt ett högre tryck mot något annat.

För lågt är väl en definitionsfråga. Det fungerar i labbet, det fungerade säkert på prototyperna och det fungerar på 9 av 10 tillverkade hojar(eller vad det nu är).

Sen i verkligheten blir är det toleranser på delarna vid tillverkning som kanske inte stämmer, kunden kanske gör nåt konstigt, eller nåt annat och med lågt oljetryck är marginalerna mindre för att det ska fungera trots "felen".

Det är min gissning. Och förresten går det ju inte utesluta att felet faktiskt är nåt annat än oljetrycket. Även om jag personligen känner mig väldigt övertygad om att det är boven i dramat.
Det enda vi faktiskt vet med säkerhet är att väldigt många hojar skär på kamaxlarna.
Många har ju tex hävdat att kamaxlar och lyftare inte är tillverkade tillräckligt hårda.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
För lågt är väl en definitionsfråga. Det fungerar i labbet, det fungerade säkert på prototyperna och det fungerar på 9 av 10 tillverkade hojar(eller vad det nu är).

Sen i verkligheten blir är det toleranser på delarna vid tillverkning som kanske inte stämmer, kunden kanske gör nåt konstigt, eller nåt annat och med lågt oljetryck är marginalerna mindre för att det ska fungera trots "felen".

Det är min gissning. Och förresten går det ju inte utesluta att felet faktiskt är nåt annat än oljetrycket. Även om jag personligen känner mig väldigt övertygad om att det är boven i dramat.
Det enda vi faktiskt vet med säkerhet är att väldigt många hojar skär på kamaxlarna.
Många har ju tex hävdat att kamaxlar och lyftare inte är tillverkade tillräckligt hårda.
Och vad är kostnaden för dom med ännu större marginal? Högre soppaförbrukning?

Intressant diskussion så tack för att ni bidrar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och vad är kostnaden för dom med ännu större marginal? Högre soppaförbrukning?

Intressant diskussion så tack för att ni bidrar.
Rätt fråga kanske är ”vad gör Yamaha/Honda/Suzuki som inte KTM gör”?

Litereffekt är i vart fall inte svaret… kanske resurser på motorutveckling/utprovning?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Låter märkligt att några ingenjörer på KTM konstruerar en motor med för långt oljetryck? De måste ju vägt ett högre tryck mot något annat.
Jag gissar dom vägt öppningstrycket mot risken att oljefiltret trycks ihop med kall olja (om man inte låter motorn gå på tomgång några minuter innan man kör iväg).
Ett problem på första årgångarna av 1290 motorn. Ihoptryckt oljefilter leder till motorras på 1290, ej KTM garanti.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Rätt fråga kanske är ”vad gör Yamaha/Honda/Suzuki som inte KTM gör”?

Litereffekt är i vart fall inte svaret… kanske resurser på motorutveckling/utprovning?
Jag tror inte att KTM optimerar på litereffekt, men de är ofta "rappare i steget" (oerhört vetenskapligt uttryckt) än motsvarande japs. En 790/890 har lättare att få gruset att flyga bakom sig än en T7/800DE/Transalp 750 så nånting gör de annorlunda.
Det är känslan av "lekvillighet" som gör att jag attraheras av KTM och ännu inte har beställt en Tiger eller Multistrada eller...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gissar dom vägt öppningstrycket mot risken att oljefiltret trycks ihop med kall olja (om man inte låter motorn gå på tomgång några minuter innan man kör iväg).
Ett problem på första årgångarna av 1290 motorn. Ihoptryckt oljefilter leder till motorras på 1290, ej KTM garanti.

Oljefilter tål säkert 10 bars oljetryck, bara det är rent och släpper igenom oljan.
Det är smutsiga och igensatta oljefilter som knycklas ihop.
Slarvar man med service ska man inte förvänta sig någon garanti.

Med ett rent oljefilter kommer trycket bakom filtret vara marginellt lägre än före filtret.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Vet inte om det sagts tydligt tidigare I tråden, men högt oljetryck ger även följande fördelar.
1/ Bättre kylning. Den sänkta temperaturen ger högre viskositet i lagret. (Eller var vi nu pratar om)
2/ Många applikationer bygger till betydande del på squeeze effekten. Dvs tex ett vanligt vevstakslager som utsätts för stötbelastning klarar sig ofta därför att oljefilmen inte hinner tryckas ut åt sidorna under stöten. Normalt sätt får man ofta kavitation på lågtryckssidan i ett lager och ett ökat oljetryck gynnar återfyllnaden av den olja som läckts ut åt sidorna.

Jag antar att ovanstående i kombination med bättre avluftning bidrar till att man idag verkar gå mot tunnare oljor.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Oljefilter tål säkert 10 bars oljetryck, bara det är rent och släpper igenom oljan.
Det är smutsiga och igensatta oljefilter som knycklas ihop.
Slarvar man med service ska man inte förvänta sig någon garanti.

Med ett rent oljefilter kommer trycket bakom filtret vara marginellt lägre än före filtret.
Om det nu inte är problem med ihoptryckta oljefilter som gjort att KTM valt så lågt oljetryck,
vad är det då ?
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Sitter det inte en bypass-ventil över filtret, som i värsta fall, kan släppa förbi oljan om filtret havererar och vad är det i KTMs design av smörjsystemet som är huvudprublemet?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top