Islandshästar så de står sig i minus 20-25°C om jag kommer ihåg korriktigt, kärringarna brukar dock gulleplutta med dom och sätta på täcke så fort det är 5-10 minus ute till ingen nytta mer än att dom gärna trampar sönder täckena och förmodligen av en anledning, då. Dom går dock ute dygnet runt först fr.o.m. 1 juni eller om det var midsommar i år men det har inget med temp. att göra utan att dom annars käkar sig tjocka nå jävulskt i energirikt försommarbete. Står alltså inne nattetid tills dess. Finns dock dom utan tillräckligt med stallboxar som kör lösdrift året runt och ställer bara in för om dom ex. slåss mycket, skada eller kanske lite lugn o ro inför transport/tävling eller så.
Igår skulle jag göra damen glad och ta reda på ett omkullblåst hemmavid, ganska snart börja den slå ifrån som överhettningsskydd om och om igen.. hm? Friskluftsgallret på sidan ser io.f.s. rätt täppt ut så jag kanske skulle försöka lösa det. La upp sågen inne och skulle kika vilka torx det handlade om för att ta bort handtaget vilket jag hoppades var det enda.. vafalls!? Insex, djupa hål för övrigt och såntdär fällbart set till denna odugliga fattning har jag inte sett sen minst två garagebyten sedan. Bokstavligen alla andra skruvar är torx, även dom för andra sidan handtaget =/ Kollar tillgång, närmsta brädgård har men stängt, muminhandeln hade en för dubbla pengen mot tema men det äter bempan upp så valde det miljövänligare alt..
Väl hemma igen och när jag plocka ut batteriet inser jag att det är tomt = det den varna för och inte överhettning
Jaja är ändå igång, får ut den ena skruven men det är hårfint att den når ner. Andra skruven var lögn eftersom plasten på det fällbara setet om 8 nycklar tog i.. Jaha.. fan, men jodå det går att skruva isär denna och få lösa pinnar istället = nu vann jag några mm och fick loss handtaget. Bände sedan gallret säkert 1 cm upp utan att det lossna, lättservat det här men eländet är väl skruvat inifrån, då. Kollar hur omöjligt det ser ut att klyva sågen men det verkar finnas hopp, batterilådan har en ram upptill o t.o.m. gummigreppet är osynligt tvådelat
Blev en del bryt och bänd, fundera tillslut om låsvredet för svärdet var dumt genomgående vilket det inte visa sig vara men undertill var där två skruvar till gömda. En del att lossa totalt men de flesta grundare än handtagets, två st T10 var det men hade tur och hitta bit snabbt och övriga är T25. Nu poppa det enkelt isär och den halvan jag behövde lyfta hade endast en fjäder för säkerhetsspärren , brytare framtill jag inte begriper till vad (inte bromsen) samt slangen för olja. Gallret var som sagt halvtäppt och bredvid motorn låg en ganska ohälsosam spånhög men o övrigt rätt rent och snyggt. Lite oklart hur den lyckas hålla nere tempen så bra ändå, ingen fläkt och en sånhär borstlös motor står lindningen still på. Kylflänsarna är rätt tilltagna dock men sitter bokstavligen precis under en kåpa så kan inte bli så mkt cirkulation där inte.
Såhär kan det alltså se ut i en elsåg, enda som saknas är oljebehållaren för att jag inte ville drälla naturligtvis. Jag är alltid orolig att det ska vara någon blad/spiralfjäder som säger rassel fjong i samspel med brickor distanser och styrpinnar men jag hade tur. Enda jag kunnat se är två fjädrar till säkerhetsspärren som sagt och gasreglaget vilka båda satt kvar när jag lyfte halvan.
Skulle vara kul om någon sprängt en dyrsåg för att se om det är så mkt bättre ihopplockat än denna billiga som säkert överlevt 4-5 år vid det här laget, undrar om AvE fått händerna på någon? Enda som är synd är att han inte helt ofta får ihop dom till funktionstest efteråt =0)
Kollat Project farm och det är ingen där som imponerar faktiskt, Dewalt 60V är det skjuts i/bra hastighet på kedjan men AvE plocka ner en sådan och var allt annat än imponerad. Ex. låsningen för svärdet har en slirfunktion så den inte ska överdras men i botten vickade svärdet enkelt med två fingrar så nja..
Däremot Husqvarna 542 XP G verkar grym, i klass med bensin på riktigt med koppling, magnesium, riktiga huggtänder vad dom nu heter och värmehandtag.. viCktigt. Enda som inte imponerar är priset om 10 000 pengar naken samt att jag har noll användning för batteriet till något annat, laddaren verkar snabb också.
Om jag vinner en summa så eller fördelaktig övertid i vår/sommar så kunde det bli affär men sålänge gröna fulsågen lirar har jag inget direkt behov, ändå = villhöver.
Lillturbo 12V med knuff ska också få ny kedja. Kul med den kedjan är att den har skär på varje länk, inte sett på annat men fina snitt blir det i.a.f.
Nu for damen iväg för en hästtur, bra så jag kan spola av den nakna kåpan och gallret utan jävel o femti.