Motorvärmarreklam, nån som vet?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Det går en reklam på tv om en motorvärmare, det är en bil som startar o kör iväg och så blir det svart på en snöhög. Om jag inte minns fel står det en liten flicka brevid. Efter står det en Internetadress. Någon som har den? Jag fick förslaget defa men jag tror det är något annat. Någon som vet?

/ Hannes
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det är väl den reklamen med en röd "Peugeot"? Ser helt normal ut bakifrån men fronten är helt totalt modifierad för att inte göra reklam för just Peugeot?!

Bedrövligt ful iallafall.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jonathan skrev:
Jag köpte en på Claesohlsson, tror det är samma som du menar. Kostade 300 :- http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=343923000

Fungerar utmärkt och det blir riktigt varmt om du har den i på högst effekt i runt en timme. Detta i en Alfa Romeo 164, normalstor familjebil alltså.

Köp :tummenupp
Hum, fattar inte hur den där fungerar. Är det något jag monterar eller något som jag typ trycker ner i kylet varenda gång?
 

Jonathan

Guest
HanneZ skrev:
Hum, fattar inte hur den där fungerar. Är det något jag monterar eller något som jag typ trycker ner i kylet varenda gång?

Trycker ner i kylet ?

Njaa alltså, jag antar att du har motorvärmare eftersom du kollar på kupévärmare att köpa ?

Då tar du tröm från den helt enkelt in i kupèn genom brandväggen. Sen är det bara en vanlig 220 v kontakt till kupévärmaren :)
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jonathan skrev:
Trycker ner i kylet ?

Njaa alltså, jag antar att du har motorvärmare eftersom du kollar på kupévärmare att köpa ?

Då tar du tröm från den helt enkelt in i kupèn genom brandväggen. Sen är det bara en vanlig 220 v kontakt till kupévärmaren :)
Nä nu blev det fel, det är motorvärmare jag är ute efter, inte kupévärmare.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur stor prisskillnad är det på att köpa Biltemas grejjer eller något i stil med Defa eller Calix?

Tänk på att du behöver mer än själva värmeelementet. T.ex. föregrening, kupévärmaruttag och sladdar. Har du tur kanske det finns någon sats med allt du behöver och en liten broschyr typ "motorvärmarinstallation för dummies".

Instalationen är inga större problem. Bara att knacka ut en frostplugg eller något, sätta i elementet och dra sladdarna. Typ. Det beror lite på bilmodell.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Esquire skrev:
Hur stor prisskillnad är det på att köpa Biltemas grejjer eller något i stil med Defa eller Calix?

Tänk på att du behöver mer än själva värmeelementet. T.ex. föregrening, kupévärmaruttag och sladdar. Har du tur kanske det finns någon sats med allt du behöver och en liten broschyr typ "motorvärmarinstallation för dummies".

Instalationen är inga större problem. Bara att knacka ut en frostplugg eller något, sätta i elementet och dra sladdarna. Typ. Det beror lite på bilmodell.
Japp, efter en tids surfande så har det börjar klarna. Har nog t.o.m. hittat frostpluggen. Fattar inte hur den fästs dock? Frostpluggen sitter ju inte i nåt gängat hål direkt. Biltema kostar några hundralappar medans dom övriga låg runt 2000 typ.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Motorvärmare är ju nästan ett måste i vårat kyliga land.
Komplettera sedan med en kupé fläkt och lyckan är ett faktum varje morgon. Inte nog med att bilen låter bättre i maskin på morgonen, den blir varmare fortare och som ett litet plus så spar man in lite på miljön varje dag.

Jag var slö och lämnade in på service och fick det monterat och klart för 3000:- då hade jag lite otur med att värmeelementet till min motor var extra dyrt. Helt klart värt pengen.
 

Jonathan

Guest
HanneZ skrev:
Nä nu blev det fel, det är motorvärmare jag är ute efter, inte kupévärmare.


Aha. Vad har du för bil då ?
Det är lite olika på olika bilmodeller, min Alfa t ex. så sitter det bara en motorvärmarkropp mellan kylaren och blocket.

Men vanligast är att man tar bort en frysplugg och sätter dit en liten bricka med en lite värmeslinga som går in i själva blocket ( t ex. på Volvos flesta modeller). Inte jättesvårt att göra men du ska inte ha tummen mitt i handen :tummenupp


Biltema säljar f.ö inte motorvärmarprylarna runt omkring. Såsom kablage etc.

Gå till en skrot o få billiga delar :tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jonathan skrev:
Aha. Vad har du för bil då ?
Det är lite olika på olika bilmodeller, min Alfa t ex. så sitter det bara en motorvärmarkropp mellan kylaren och blocket.

Men vanligast är att man tar bort en frysplugg och sätter dit en liten bricka med en lite värmeslinga som går in i själva blocket ( t ex. på Volvos flesta modeller). Inte jättesvårt att göra men du ska inte ha tummen mitt i handen :tummenupp


Biltema säljar f.ö inte motorvärmarprylarna runt omkring. Såsom kablage etc.

Gå till en skrot o få billiga delar :tummenupp
På deras hemsida så har dom kablage o allt? Vad är det mer man behöver?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jaja, har ringt runt lite nu. Enligt anvisning skall man knacka på t.ex. ovansidan på pluggen så ställer den sig snett så att man sedan kan dra ut den med en tång. Nu har min frostplugg suttit där sedan -90 så jag misstänker att det inte är så "bara", det är alublock dock så ingen rost i sikte. Alltid annars när man trycker i saker hamnar de på sniskan fast det inte ska de men nu när det väl ska hamna på sniskan så får jag känslan av att den bara kommer tryckas rakt in o försvinna in i motorn :(

Att lämna in är inget alternativ, vågar jag? Någon som gjort?

/ Hannes
 

Jonathan

Guest
HanneZ skrev:
På deras hemsida så har dom kablage o allt? Vad är det mer man behöver?


Nej det har dom inte. Om inte jag fetmissat det :3freak
Länka gärna i sådana fall.

Nu menar jag alltså inte kabeln som går från 220 V till själva motorvärmaren, utan själva kablaget i motorutrymmet som går från motorvärmarkroppen till kupèn och till fronten.

Sen behöver du lite kunskap också :)
Men det är inte svårt egentligen. Jag själv har satt i två motorvärmare, en i blocket på en Volvo och en i min egen Alfa Romeo.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jonathan skrev:
Nej det har dom inte. Om inte jag fetmissat det :3freak
Länka gärna i sådana fall.

Nu menar jag alltså inte kabeln som går från 220 V till själva motorvärmaren, utan själva kablaget i motorutrymmet som går från motorvärmarkroppen till kupèn och till fronten.

Sen behöver du lite kunskap också :)
Men det är inte svårt egentligen. Jag själv har satt i två motorvärmare, en i blocket på en Volvo och en i min egen Alfa Romeo.
Ahh, va de lätt att få ut pluggen? Va det bara o knacka på kanten så vänder den på sig?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top