Motorvärmarreklam, nån som vet?

Jonathan

Guest
HanneZ skrev:
Ahh, va de lätt att få ut pluggen? Va det bara o knacka på kanten så vänder den på sig?


Det ska inte vara några större problem. Den är ju gjort för att släppa om vattnet i blocket fryser. Knacka försiktigt bara, märker du att den är på väg in i själva blocket så testa på en annan plugg.

Vad är det för bil du har?


Hade du bott närmare hade jag kunnat gjort det åt dig. Behöver lite cash :gnissla
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jonathan skrev:
Det ska inte vara några större problem. Den är ju gjort för att släppa om vattnet i blocket fryser. Knacka försiktigt bara, märker du att den är på väg in i själva blocket så testa på en annan plugg.

Vad är det för bil du har?


Hade du bott närmare hade jag kunnat gjort det åt dig. Behöver lite cash :gnissla
Tror bara den kan sitta på ett ställe, Toyota Corolla 1.6 XLi -90

Vad ska jag knacka med? Ska jag knacka typ på den platta typ kanten lr strax innanför på det konkava? Vad knacka med? Typ nåt smalt o spetsigt?
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jonathan skrev:
Är det nåt i vägen för resten av pluggarna ?

Har du köpt dina delar ännu ?
Oj, skrev lite extra i inlägget ovan.

Krökarna är ivägen, vet inte hur många som finns heller.

Nej har inte köpt delar!
 

Jonathan

Guest
HanneZ skrev:
Oj, skrev lite extra i inlägget ovan.

Krökarna är ivägen, vet inte hur många som finns heller.

Nej har inte köpt delar!


Okey. Som sagt tidigare, knacka försiktigt på kanten av pluggen (alltså närmast väggen i hålet den sitter i, undvik att knacka "inuti" pluggen).
Den ska ge med sig relativt lätt. Inte speciellt kul om du slår in den i blocket :)

På en sån där relativt billig o enkel bil så skulle jag gå till närmaste skrot o skaffa mina delar. Allt alltså, motorvärmarkropp + kablage + T-kopplingar och om dom har så försök få tag på anslutningssladden till motorvärmaren. Den är snordyr ny, 300 :-


Som ett litet instick så fick jag ihop ett komplett paket till min Alfa för 950 :-.
Då köpte jag ändå kupévärmare + anslutningssladd nytt (600:- tillsammans)

Ett nytt motorvärmarpaket från Mekonomen till en Volvo 940 gick på 2500 :-. Då utan kupèvärmare.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag ringde runt till några skrotar här o dom sa att dom inte plockade ur värmare, samt att dom kunde va jävliga att få ut? Är det bara att skruva upp den där skruven o dra ut skiten?
 

Jonathan

Guest
HanneZ skrev:
Jag ringde runt till några skrotar här o dom sa att dom inte plockade ur värmare, samt att dom kunde va jävliga att få ut? Är det bara att skruva upp den där skruven o dra ut skiten?

Aha. Jo nu när jag tänker på det så är det som en större bricka som sitter inuti blocket när den är monterad och klämmer fast själva värmaren.

Skruvar du ut skruven kommer brickan att hamna inuti blocket så då får du skaffa en ny bricka i vilket fall.


Vad kostar en ny motorvärmarkropp till din då (Kolla Mekonomen, Micro etc.) ?







(Jag köpte min på skroten men det är en sån man monterar på kylarslangen.
Alltså återanvändbar. Sorry :huvet )
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jonathan skrev:
Aha. Jo nu när jag tänker på det så är det som en större bricka som sitter inuti blocket när den är monterad och klämmer fast själva värmaren.

Skruvar du ut skruven kommer brickan att hamna inuti blocket så då får du skaffa en ny bricka i vilket fall.


Vad kostar en ny motorvärmarkropp till din då (Kolla Mekonomen, Micro etc.) ?







(Jag köpte min på skroten men det är en sån man monterar på kylarslangen.
Alltså återanvändbar. Sorry :huvet )
Biltemas kostar 400 kr, sen 150 för sladd mellan värmare o front o sen en kabel utanför. Men bara jag hittar en kontakt till så fixar jag en egen kabel o ha utanför bilen.
 

Jonathan

Guest
HanneZ skrev:
Biltemas kostar 400 kr, sen 150 för sladd mellan värmare o front o sen en kabel utanför. Men bara jag hittar en kontakt till så fixar jag en egen kabel o ha utanför bilen.

Okey.
Jag köpte min kabel mellan värmare och front för 40 kr :tungan (iof lite omständigt att ta sig till skrot etc.)

Kontakt till vad ?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
HanneZ skrev:
Biltemas kostar 400 kr, sen 150 för sladd mellan värmare o front o sen en kabel utanför. Men bara jag hittar en kontakt till så fixar jag en egen kabel o ha utanför bilen.
Passa på att skaffa en y-förgrening, två sladdar till och ett kupévärmaruttag. Gött med värme i bilen och att slippa skrapa rutorna. :tummenupp
 

Jonathan

Guest
Esquire skrev:
Passa på att skaffa en y-förgrening, två sladdar till och ett kupévärmaruttag. Gött med värme i bilen och att slippa skrapa rutorna. :tummenupp


[Messerschmitt mode]

Han ska ha en T-koppling. Y är gay :rolleyes:

[/Messerschmitt]
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jonathan skrev:
Han ska ha en T-koppling. Y är gay :rolleyes:
T är en dryck för gamla tanter, män kör med y i fronten. :fakta



Edit: Pris hos Biltema för koplett sats med grendelningssats, intagskabel, kupéuttag, kupevärmare, motorvärmare och anslutningssladd verkar bli minst 1502kr. Ska du skippa kupéuttag och kupévärmare blir det minst 755kr. Det beror lite på vilka sladdlängder du behöver etc.
 
Last edited:

Jonathan

Guest
Esquire skrev:
T är en dryck för gamla tanter, män kör med y i fronten. :fakta



Edit: Pris hos Biltema för koplett sats med grendelningssats, intagskabel, kupéuttag, kupevärmare, motorvärmare och anslutningssladd verkar bli minst 1502kr. Ska du skippa kupéuttag och kupévärmare blir det minst 755kr. Det beror lite på vilka sladdlängder du behöver etc.


Och sen håller det i 3 sekunder :rolleyes:
 

Eken

Jorå...
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
GSX-R 1100 W -95
Jonathan skrev:
Och sen håller det i 3 sekunder :rolleyes:

Köper du biltemas värmare får du iaf garanti, det tycker jag är ett bättre köp än att hämta på skroten. Problemet med begagnade grejor på skroten är gammal smuts i kontakter som ger problem med överslag (=kortslutning) det slipper man ifrån på nya grejor.
 

Jonathan

Guest
Eken skrev:
Köper du biltemas värmare får du iaf garanti, det tycker jag är ett bättre köp än att hämta på skroten. Problemet med begagnade grejor på skroten är gammal smuts i kontakter som ger problem med överslag (=kortslutning) det slipper man ifrån på nya grejor.


Jo iof, men man får se till att man köper hyfsat skapliga prylar. Men som sagt ,inget bli ju bättre än nytt :)
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Jag fick reda på för en stund sen att Biltema har en egen
standard på kontakten som sitter i stötfångaren, inga andra
passar. Kan vara nåt att tänka på.
 

Eken

Jorå...
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
GSX-R 1100 W -95
Jonathan skrev:
Jo iof, men man får se till att man köper hyfsat skapliga prylar. Men som sagt ,inget bli ju bättre än nytt :)

Vad gäller själva värmaren så finns det bara en tillverkare av själva elementröret, så det är samma kvalitet på det oavsett märke man köper. Vad gäller kablaget så är väl biltemas lite billigare än andra...

SoX skrev:
Jag fick reda på för en stund sen att Biltema har en egen
standard på kontakten som sitter i stötfångaren, inga andra
passar. Kan vara nåt att tänka på.

Så är det. Det gäller alla andra fabrikat också, alla har sin egen standard. Förr så hade alla ett sk. europadon, men det har man gått ifrån och använder sin egen standard idag.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nåja, i helgen ska de ské. Ni som uppmuntrat kan väl skicka telefonnummer via PM så jag kan ringa o mordhota er sen när min bil e paj :)

Jag snackade även med en kompis som sa att det nog inte skulle va några problem med pluggen men OM det nu hände att den åkte in så va det kanske inte hela värdlen, den kan inte åka in i pumpen eller nåt iaf. I värsta fall täcks ett vattenhål till o då blir bilen för varm.

/ Hannes
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top