Motorvärmarreklam, nån som vet?

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Jag blir helt snurrig på era teorier ovan. "Stor bricka som trillar in i blocket"?!?? Hur skulle man ha fått dit den "stora brickan" in the first place, när blocket gjöts??

Det lilla jag har mekat med motorvärmare har varit av två modeller, doppvärmare i blocket eller doppvärmare på nedre kylarslangen mellan kylare och block. För att montera i slangen behövs en kniv och 2 slangklämmor och 1 minuts jobb. För att montera i blocket kan man t.ex borra ett eller några hål i frostpluggen som ska demonteras och sen bryta bort den, sen stoppar man i elementet och drar fast med en bult vid sidan av elementet, tar 20 minuter om man är klåpare. Nu har jag dock inte mekat med några Ferrari eller Corvette av 2005 års modell, men däremot vanliga Svensson-kärror från sena 1900-talet. Tipset är också att kolla hur stor anslutningskontakten i fronten är, hittar du beggat så kan du råka få en stor kluns och det är ju inte så vackert. Iallafall inte om du har Ferrari eller Corvette.

Defa har även en sorts blockvärmare som man bara bultar utanpå blocket, men det behövs nog inte för de flesta bilar. De har också speciella verktyg för frostpluggsutdragning.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
HanneZ skrev:
Är det inte risk att man får in småflis i vattnet om man borrar?

Jo, det är därför jag avsatt 20 minuter, annars skulle du bara fått 3. Borra tills det precis börjar gå hål, sen slår du in en körnare eller mejsel eller något annat bra och bryter runt lite. Var lite lagom försiktig. Det ska man alltid vara.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Richard skrev:
Jo, det är därför jag avsatt 20 minuter, annars skulle du bara fått 3. Borra tills det precis börjar gå hål, sen slår du in en körnare eller mejsel eller något annat bra och bryter runt lite. Var lite lagom försiktig. Det ska man alltid vara.
Ahh, de kör jag nog på innan jag försöker knacka den på sniskan.
 

Jonathan

Guest
Richard skrev:
Jag blir helt snurrig på era teorier ovan. "Stor bricka som trillar in i blocket"?!?? Hur skulle man ha fått dit den "stora brickan" in the first place, när blocket gjöts??

Det lilla jag har mekat med motorvärmare har varit av två modeller, doppvärmare i blocket eller doppvärmare på nedre kylarslangen mellan kylare och block. För att montera i slangen behövs en kniv och 2 slangklämmor och 1 minuts jobb. För att montera i blocket kan man t.ex borra ett eller några hål i frostpluggen som ska demonteras och sen bryta bort den, sen stoppar man i elementet och drar fast med en bult vid sidan av elementet, tar 20 minuter om man är klåpare. Nu har jag dock inte mekat med några Ferrari eller Corvette av 2005 års modell, men däremot vanliga Svensson-kärror från sena 1900-talet. Tipset är också att kolla hur stor anslutningskontakten i fronten är, hittar du beggat så kan du råka få en stor kluns och det är ju inte så vackert. Iallafall inte om du har Ferrari eller Corvette.

Defa har även en sorts blockvärmare som man bara bultar utanpå blocket, men det behövs nog inte för de flesta bilar. De har också speciella verktyg för frostpluggsutdragning.


Kom på senare att jag hde lite fel om brickan. Det är ju som ett T som man skjuter in i frosthålet och som sedan expanderar när skruven dras åt.

F´låt :pannkyss







Hannez, jag har absolut inget att göra med om din bil pajar. Den är ju japansk :rolleyes:
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag har lyckats med att slå in en frostplugg så den trillade in i kylkanalen för 100 år sedan.

Patienten var en Ford Sierra som jag montera värmare på,klappade till i mitten och den försvan snyggt rätt in och lite ner i blocket:gnissla

Detta löste sig igenom att knuffa bilen så den lutade lite och gunga så pluggen rullade fram igen.


:3freak
 

Jonathan

Guest
Långa farbron skrev:
Jag har lyckats med att slå in en frostplugg så den trillade in i kylkanalen för 100 år sedan.

Patienten var en Ford Sierra som jag montera värmare på,klappade till i mitten och den försvan snyggt rätt in och lite ner i blocket:gnissla

Detta löste sig igenom att knuffa bilen så den lutade lite och gunga så pluggen rullade fram igen.


:3freak


Stark kille ;)
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Långa farbron skrev:
Jag har lyckats med att slå in en frostplugg så den trillade in i kylkanalen för 100 år sedan.

Patienten var en Ford Sierra som jag montera värmare på,klappade till i mitten och den försvan snyggt rätt in och lite ner i blocket:gnissla

Detta löste sig igenom att knuffa bilen så den lutade lite och gunga så pluggen rullade fram igen.


:3freak
Varför klappade du till i mitten?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top