Själv så har jag väldigt svårt för alla former av kurser, instruktionsvideos, skolor, osv, som "utbildar" dig att köra snabbare på bana. Vare sig det gäller Motovudu, California Superbike School, Keith Code, SMC, eller vad det nu må vara....
Dels så har jag svårt för att någon står och säger att "så här ska du sitta", eller "såhär ska du göra". För det finns hundratals sätt att sitta på- och köra en racehoj snabbt på. Och det finns inget rätt och fel....
Sen så känns det som att dom bryter ner körningen och alla moment i mikroskopiska delar, och överanalyserar varje enskild del in i minsta detalj, så det är i princip omöjligt att hinna tänka på allt när man kör.
Man ska sitta såhär, med vikten där, tyngden på den fotpinnen, huvudet vid backspegeln, benet mot tanken, två fingrar på bromsen, kläm med knäna, motstyra, blicken där, bromspunkter, turn-in point, apex, exit proint, refercence points, osv.... Hur fan ska man hinna köra hoj när man funderar på allt det här....? Det gör inte jag i alla fall....
Jag brukar köra lite som instruktör på olika bandagar, och det kommer alltid fram folk som varit på nån kurs, sett nån instruktionsfilm, eller läst nån bok. Och så ställer dom tusen frågor om hur jag sitter, och hur jag kör, och tycker att dom har svårt att hitta flyt i körningen. Tacka fan för det när dom sitter och tänker på 150 grejer i varje kurva... Mitt råd är alltid detsamma... Glöm allt det där skiten, sitt skönt och bekvämt på hojen, och fokusera på själva körningen istället. Resten kommer av sig självt...
Det är ju bara kolla på alla dom snabbaste roadracingförarna i världen... Ta topp 10-15 i MotoGP, WSBK, Moto2, och SS600, Det finns inte många som kör exakt lika dant, eller hur.... Det finns inget rätt sätt att köra på...