Sen så känns det som att dom bryter ner körningen och alla moment i mikroskopiska delar, och överanalyserar varje enskild del in i minsta detalj, så det är i princip omöjligt att hinna tänka på allt när man kör.
Man ska sitta såhär, med vikten där, tyngden på den fotpinnen, huvudet vid backspegeln, benet mot tanken, två fingrar på bromsen, kläm med knäna, motstyra, blicken där, bromspunkter, turn-in point, apex, exit proint, refercence points, osv.... Hur fan ska man hinna köra hoj när man funderar på allt det här....? Det gör inte jag i alla fall....
På den nivån du kör så behöver du inte tänka på alla dessa mikroskopiska moment. Din hjärna sorterar ut det automatiskt helt omedvetet. Och det är absolut inte vettigt alls att åka omkring och fundera på varje sådant moment.
Inlärning kan lite vetenskapligt delas upp i fyra steg.
1: Omedveten Inkompetens. Man kan inte, men vet inte att man inte kan, så det är inget man bryr sig om
2: Medveten Inkompetens. Man kan inte, och man vet vad det är man inte kan. Så man kanske är lite frustrerad över det då man vill kunna det man vet att man inte kan.
3: Medveten Kompetens. Det är i exemplet motorcykelåkning att man sitter och tänker på att man skall vrida på gasen, vrida på huvudet, hålla sig på vägen, koppla, bromsa eller vad det nu var som tidigare var sorterat under omedveten respektive medveten inkompetens. Man klarar alltså av det som måste göras men man måste tänka på att göra det, det kommer inte automatiskt.
4: Omedveten Kompetens. Där är du, från att du ställt upp på gridden till du parkerat i parc ferme så har du inte behövt tänka alls på hur du skall hantera motorcykeln.
Men även det som ligger sorterat i "Omedveten Kompetens" kan du själv (eller med hjälp av en duktig coach) flytta tillbaka till 2: eller 3: och fokusera på att t.ex. hitta senare apex, bromsa mer effektivt, göra något med sittställning/kroppsförflyttning/timing osv för att medvetet förbättra detaljer. Helst EN detalj i taget!
Även jag, som är en minst sagt medelmåttig förare jämfört med er som kör racing, kan ibland hitta små detaljer hos förare som är sjukt mycket bättre på att åka hoj än mig själv, som förbättrar deras körning.
Ibland under väldigt enkla förhållanden. Jag observerade en instruktörskollega (som är på en mycket högre nivå i sin körning) när han "lekte" runt konerna på en avrostningsövning.
Eftersom jag stod på asfalten brevid kunde jag se att han i vänstersväng vred huvudet väldigt snabbt och väldigt "sent" inför svängen.
Jag påpekade detta, han fokuserade på just den detaljen några varv (flyttade den från omedveten kompetens till medveten kompetens), förbättrade sin timing genom att vrida huvudet lite tidigare, och fick ett mycket bättre flyt genom den enkla banan.
Ett annat exempel, en annan instruktörskollega, på en liten gocartbana många av oss besökt någon måndagkväll. Han kunde inte hitta det där berömda flytet. Tillsammans kom vi fram till att han tittade för mycket/länge på apex. Ett pass med fokus på den detaljen så var flytet tillbaka.
Eftersom du kör som instruktör ibland är jag nästan säker på att du kan komma ihåg massor med liknande exempel där det faktiskt är någon detalj i körningen som en deltagare kan fokusera på för att komma vidare med att bli bättre på att köra?