Motstånd till miniblinkers - genomgång

virro

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
81, Honda cb900
Virro: Ja du måste sluta indikatorkretsen för att vissa reläer skall fungera.

Ja efter att ha läst tråden ett par gånger börjar jag förstå det :)innebär det att min indikatorlampa ej kommer att fungera och kommer jag isåfall klara besiktningen som står i antågande? Tack för svaret! :)
 

virro

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
81, Honda cb900
Om det "fungerade förut" så ligger väl problemet nån annanstans än hos dina komb LED/glödlampeblinkers.?
Du hade ju bytt H-V-mätare, inte fibblat med någon kabel så det det lossnat nånstans?
Finnsdet indikatorlampa i nya uppsättningen? Lyser den isf?

Kablarna sitter som dom ska, det har jag dubbelkollat. Däremot är inte indikatorlampan inkopplad, det var två lampor på gamla mätaren och nu är det bara en, jag var osäker på hur jag skulle koppla så jag lät bli(och isolerade de sladdar som var till fd. indikatorlamporna), har du några förslag på hur jag ska koppla för att indikatorlampan ska fungera? Vet att du skrivit många bra och tydliga inlägg tidigare i tråden, men som totalt värdelös på el har jag lite svårt att få ut en definitiv lösning trots alla bra inlägg från dig och andra.
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
lyfter en gammal tråd.
exakt viket motstånd ska jag beställa från elfa.
tänkte fixa blinkersen i en gammal sportster.
mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
lyfter en gammal tråd.
exakt viket motstånd ska jag beställa från elfa.
tänkte fixa blinkersen i en gammal sportster.
mvh

Det beror på vilken effekt lamporna har som du ska ersätta med nått annat. En formel är U x U / P vilket blir
med 12 Volt elsystem och 21W lampa 12x12/21=6,86 OHM, Jag hade valt närmsta mindre standardstorlek 5,6 Ohm. Standard storlekar är 1 1,2 1,5 1,8 2,2 2,7 3,3 3,9 4,7 5,6 6,8 8,2 10 osv.
Det är inte kritiskt att välja rätt storlek. Bara motståndet inte är för stort.
Bättre lite för litet.
På min Triumph med 10W blinkerslampor är reläet märkt med max 40W dvs dubbelt så mycket som de två lamporna på ena sidan sammanlagt.
Orsaken är att "sk smarta" blinkreläer upptäcker
när en eller båda lamporna på ena sidan slocknat, blinkar snabbt
när det är kortis i blinkerskablaget, det drar för mycket ström, blinkar snabbt.

Ersätter man standard lampor med LED blinkers så behöver man inte räkna med den "lilla" effekt LED-blinkers drar
utan kan bara räkna med den effekt originallampan drar och ersätta originallampan med ett motstånd som drar lika mycket eller lite mera effekt.

Har du 20 eller 21W blinkerlampor idag så hade jag köpt 6 st 6,8 OHMs 17W motstånd
med dom hade du kunnat få på varje sida 6,8Ohm (21W) 3,4OHM (42W) 2,2Ohm (63W)
samt med 2 6,8Ohm i serie i parallell med ett 6,8Ohm 4,5Ohm (32W)
någon kombination borde ge rätt blinkhastighet tex
https://www.elfa.se/sv/tradlindat-m...ns~~Ohm=6.8&page=4&origPageSize=50&simi=97.49
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Med risk för att låta som en besserwisser... Det har säkert redan skrivits men, varför köper ni inte bara ett relä som är gjort för LED-blinkers? Problemet löst.
Visst, motstånd funkar alltid om man vet hur man gör men då behöver man heller inte fråga...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med risk för att låta som en besserwisser... Det har säkert redan skrivits men, varför köper ni inte bara ett relä som är gjort för LED-blinkers? Problemet löst.
Visst, motstånd funkar alltid om man vet hur man gör men då behöver man heller inte fråga...

Med ett lämpligt relä , ett relä som är lastoberoende, så får man rätt blinkhastighet efter bytet från originalblinkers till miniblinkers med 10W istället för 20W lampor eller till LED-blinkers.
Men hur kommer indikeringslampan på instrumentpanelen fungera efter detta ?

Är det den enkla lösningen med en 5W lampa inkopplad mellan vänster och höger blinkers så kommer indikeringslampan inte fungera längre. Eller bara lysa svagt. För det går för lite ström genom den.
Och tillråga på allt blinkar alla fyra LED-blinkers samtidigt för strömmen genom indikeringslampan är tillräckligt stor för att tända "andra" sidans LED-blinkers.
Och då blir det först ett lastoberoende blinkrelä och sedan motstånd så indikeringslampan lyser som den ska och som hindrar / kortsluter LED-blinkers på "andra sidan" så de inte blinkar. När de inte ska det.
Har man koll på hur indikeringslampan matas (direkt eller via diod) och jordas (genom andra sidans blinkerslampor eller direkt till jord) så kan man avgöra om det räcker med ett LED-blinkersrelä eller om man behöver motstånd.
För inte alla 4 LED-blinkers ska blinka samtidigt och för att indikeringslampan ska fungera som vanligt.
OBS Biltemas 42-140 är INTE lastoberoende längre.
Det var lastoberoende 2011 men nu har Biltema bytt leverantör/innehåll i reläet så det fungerar inte som "LED-blinkersrelä".
Nu behövs minst 2 st 20W lampor på varje sida för 42-140 inte ska ge snabbblink.
 

Bifogat

  • Blinkerskoppling-Rev1.jpg
    Blinkerskoppling-Rev1.jpg
    79.9 KB · Visningar: 88
Last edited:

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Men hur kommer indikeringslampan på instrumentpanelen fungera efter detta ?

Sorry, du har helt rätt. Jag pudlar... Minnet sviker lite.

På de hojar jag pillat på som haft glödlampa som indikeringslampa har jag löst problemet med dioder eller genom att byta indikeringslampan till lysdioder. Fast ska man trixa med dioder utan att ha elektronikvana blir det lika knepigt som att krångla med motstånd.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top