Motstånd till miniblinkers - genomgång

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
någon som kör med Rizoma blinkers? står att dom har redan motstånd så det är ´´bara´´ att koppla in utan resitorer och fan hans moster.
Har du LED-blinkar är det två typer av "motstånd" inblandade.
Dels 1/ seriemotstånden till LEDarna så att de blir anpassade till 12V och inte brinner upp,
dels 2/ belastningsmotstånd som inbillar blinkreläet att det fortfarande är glödlampor monterade fast det är monterat LED som drar 1W plus ett motstånd som förbrukar 20W.
Du talar om "motstånd", ett 20W motstånd har en rätt ansenlig storlek, (minst 10x30mm) så läs noggrannare i manualen eller granska LED-paktet och se om det finns nåt maffigt motstånd nånstans...
 

021

Guest
Har du LED-blinkar är det två typer av "motstånd" inblandade.
Dels 1/ seriemotstånden till LEDarna så att de blir anpassade till 12V och inte brinner upp,
dels 2/ belastningsmotstånd som inbillar blinkreläet att det fortfarande är glödlampor monterade fast det är monterat LED som drar 1W plus ett motstånd som förbrukar 20W.
Du talar om "motstånd", ett 20W motstånd har en rätt ansenlig storlek, (minst 10x30mm) så läs noggrannare i manualen eller granska LED-paktet och se om det finns nåt maffigt motstånd nånstans...

ok tack för svar:)
 

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Ort
Skåne
Hoj
Desmo
Någon som vet vad det är för resistans på biltemas motstånd?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ch-Belysning/Motstand-for-diodblinkers-42202/

EDIT och tillägg: Vad jag kan se ska det vara ~8 ohm.

Passar på att fråga i tråden då jag har stora problem med min blinkersinstallation.

Hojen har 16W blinkers original vilka ska ersättas med 1W LED. Detta betyder att 15W måste shuntas bort. Batteriet är 12 V vilket ger mig 12^2/15 = 9,6 ohm. 8 ohm borde därför funka.

Resistanserna kopplades parallellt, två till varje krets (höger respektive vänster sida). Allt funkade prima när hojen var stationerad, men när jag kom ut och körde började vänster blinkers blinka fort.

Det enda som jag rent spontant kan tänka mig är att det beror på generatorn, som vid drift ökar spänningen till 13-14,4 V. Jag förstår dock inte hur detta kan påverka min krets?

Resistansen från biltema tillsammans med 1W dioden är ju så rysligt nära att motsvara originallampan. Om något så ökar ju dessutom resistansen i kretsen när motståndet värmts upp, vilket antagligen gör att den verkliga resistansen kommer ännu närmare dessa 9,6 ohm.


Allt typ av hjälp uppskattas. Spenderat timmavis med att koppla om, undersökt kretsen och köpt flera olika resistanser. Vill bara få det att fungera.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Bumpar min egen kommentar. Känns som jag mest famlar i mörkret och blir inte klokare :/
Blinka fort = för liten last för reläet
Blinka långsamt = förstor last för reläet..
Glapp nånstans..SÅ petigt är det inte med lasten och resistansvariationen hos motstånden pga värme är i detta fall försumbar..
 

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Ort
Skåne
Hoj
Desmo
Blinka fort = för liten last för reläet
Blinka långsamt = förstor last för reläet..
Glapp nånstans..SÅ petigt är det inte med lasten och resistansvariationen hos motstånden pga värme är i detta fall försumbar..
Blinkandet styrs av ett kretskort tyvärr, så det är antingen apsnabbt eller rätt.
Men det är nog som du säger. Möjligen är dör för liten last även om det känns osannolikt. Får prova montera en resistans till i den vänstra kretsen så får man utvärdera Seinfeld någon har andra idéer så får ni gärna säga till :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej!
Om jag köper följande blinkers:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-Miniblinkers-X-small-2st-82775/

Vad ska jag ha för motstånd då? Och då man inte verkar kunna öppna dom, ska motstånden bara läggas in mellan plus och minuskabeln?
Just nu sitter det 21W och hojen är en Virago 535 -90
Tack

Tänk på att de är E-godkända men OBS kanske bara för att användas baktill.
De kanske inte är godkända för att användas fram.
Jag inbillar mig nämligen att blinker fram ska kunna ses från sidan också.

Om du nu byter ut dina bakre blinkers så skulle jag köpa två st biltema motstånd samtidigt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ch-Belysning/Motstand-for-diodblinkers-42202/
och koppla in mellan plus och minus på varje sida.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/42-202_man.pdf
och se hur det fungerar.
Blinkar det för fort så blir det köpa 2 motstånd till.
Så du får 2 motstånd parallellt på varje sida.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Vilket meck med motstånd... jag började montera det med, men de blev så varma att de smälte plasten där de var monterade. högre effekt på motstånden? (jag hade 3st paralellkopplade 3w per blinkers) ... äsch jag provade med ett biltema bil-relä, tror det är just det som kallas "Blinkrelä LED" Nu är det ett par årsedan jag bytte till detta, men det var allt, inga mer motstånd.

Vad jag kan minnas fungerar reläet lite annorlunda och är inte beroende av en exakt resistans på själva lampan. Man fick med en liten pappersbit där det stod hur det skulle kopplas, så var det klart.
Monterade detta på min CB900 -81.
 

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Vallentuna
Hoj
SV650S -04
Har absolut nollkoll så ha överseende.

Måste man ha ledblinkers båda bak och fram? Vad är enklast, ett ledrelä (ala Biltema) eller motstånd?
 

pingvin1

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
sverige
Hoj
supermotard
Får inte ihop blink-hastigheten på min ktm 660. Det sitter mini-blinkers bak på den och den blinkar för snabbt. Testade motstånd ifrån biltema, ingen skillnad. Testade 2 motstånd i serie som i sin tur var parallellkopplade på en av blinkersen, ingen skillnad. Sen köpte jag ett 3-poligt lastoberoende relä som jag kopplade in och jordade tredje stiftet. Då funkade ingen blinkers fram, men om jag blinkade vänster så lös vänster bak och om jag blinkade höger så lös höger bak.

Har räknat lite och fått fram att man behöver ett effektmotstånd på 16ohm 9W, men motståndet från biltema var på 8ohm och två stycken i serie som man parallellkopplar med blinkersen blir ju 16 ohm och då var det inte heller någon skillnad. Eller måste man ha motstånd på båda sidor trots att man bara testar en blinkers ?
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Varför allt detta motstånd??? Är väll fritt att använda vilka blinkers man vill?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Får inte ihop blink-hastigheten på min ktm 660. Det sitter mini-blinkers bak på den och den blinkar för snabbt. Testade motstånd ifrån biltema, ingen skillnad. Testade 2 motstånd i serie som i sin tur var parallellkopplade på en av blinkersen, ingen skillnad. Sen köpte jag ett 3-poligt lastoberoende relä som jag kopplade in och jordade tredje stiftet. Då funkade ingen blinkers fram, men om jag blinkade vänster så lös vänster bak och om jag blinkade höger så lös höger bak.

Har räknat lite och fått fram att man behöver ett effektmotstånd på 16ohm 9W, men motståndet från biltema var på 8ohm och två stycken i serie som man parallellkopplar med blinkersen blir ju 16 ohm och då var det inte heller någon skillnad. Eller måste man ha motstånd på båda sidor trots att man bara testar en blinkers ?

-"Det sitter mini-blinkers bak på den och den blinkar för snabbt".
Just det. belastningen på reläet har minskat till under för blinkreläet tillåtet värde för att rätt blinkhastighet ska upprätthållas..
-"Testade 2 motstånd i serie som i sin tur var parallellkopplade på en av blinkersen, ingen skillnad."
2 motstånd a 8 ohm i serie blir 16 Ohm = 0.75A = 6W. Dvs fel belastning. Du ska ha 8 ohm PER blinkare. 8 ohm = 1.2A = 15W = nästan rätt..
- Sen köpte jag ett 3-poligt lastoberoende relä som jag kopplade in och jordade tredje stiftet. Då funkade ingen blinkers fram, men om jag blinkade vänster så lös vänster bak och om jag blinkade höger så lös höger bak."
Felkopplat eller så kan du se ett av mina andra inlägg där det förklarars hur blinkfunktionen använder "andra sidans" lampor för att få rätt funktion
 

Bifogat

  • Biltemablink.jpg
    Biltemablink.jpg
    53.2 KB · Visningar: 381

pingvin1

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
sverige
Hoj
supermotard
-"Det sitter mini-blinkers bak på den och den blinkar för snabbt".
Just det. belastningen på reläet har minskat till under för blinkreläet tillåtet värde för att rätt blinkhastighet ska upprätthållas..
-"Testade 2 motstånd i serie som i sin tur var parallellkopplade på en av blinkersen, ingen skillnad."
2 motstånd a 8 ohm i serie blir 16 Ohm = 0.75A = 6W. Dvs fel belastning. Du ska ha 8 ohm PER blinkare. 8 ohm = 1.2A = 15W = nästan rätt..
- Sen köpte jag ett 3-poligt lastoberoende relä som jag kopplade in och jordade tredje stiftet. Då funkade ingen blinkers fram, men om jag blinkade vänster så lös vänster bak och om jag blinkade höger så lös höger bak."
Felkopplat eller så kan du se ett av mina andra inlägg där det förklarars hur blinkfunktionen använder "andra sidans" lampor för att få rätt funktion

Har kopplat det 3-poliga reläet som på bilden men det funkade inte.
Måste få ihop det här då jag fick ombesiktning bla på blinkershastigheten. Så jag satte dit orginalblinkers och det blinkar fortfarande för fort ! Är det reläet som är kass eller vadå?


Edit: mätte alla jordpunkter och kom fram till att jorden till kondensatorn var i princip obefintlig. Jordade den och nu så blinkar det som det ska
 
Last edited:

virro

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
81, Honda cb900
Hej!

Jag har kopplat in LED-blinkers fram på min Honda cb900 -80. Allt har fungerat bra fram tills att jag för ett par dagar sedan bytte hastighets/varvräknare och nu så har bakblinkers(som är orginal) slutat fungera medan främre enbart lyser(en i taget beroende på vilket håll jag blinkar åt). Efter att ha läst i tråden så börjar jag förstå att det är någonting med indikatorlampan som skapar det här problemet, men jag vet inte hur jag ska koppla eller om jag ska ha något motstånd emellan. Tidigare har blinkers fungerat utan motstånd(ej blinkat för fort). Väldigt tacksam för hjälp, är lite lätt tappad när det kommer till mekande.

Mvh
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Hej!

Jag har kopplat in LED-blinkers fram på min Honda cb900 -80. Allt har fungerat bra fram tills att jag för ett par dagar sedan bytte hastighets/varvräknare och nu så har bakblinkers(som är orginal) slutat fungera medan främre enbart lyser(en i taget beroende på vilket håll jag blinkar åt).
Mvh
Om det "fungerade förut" så ligger väl problemet nån annanstans än hos dina komb LED/glödlampeblinkers.?
Du hade ju bytt H-V-mätare, inte fibblat med någon kabel så det det lossnat nånstans?
Finnsdet indikatorlampa i nya uppsättningen? Lyser den isf?
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Jag köpte LED mini från touringbutiken där det stod "inkl. motstånd, bara att montera". Det satt nåt motståndsliknande fastlött på varje kabel från lamporna men skiten blinkar alldeles för fort ändå. Helt tappad när det gäller el så jag måste lita på säljarna. Det borde man iaf ha lärt sig att aldrig göra.
Orkar inte böka med det mer heller så det får bära eller brista på besiktningen. Man blir förbannad!:mad:
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Om du läst på ordentligt så finns det två sorters motstånd inblandade när det gäller blinkare..
Den ena är ett seriemotstånd som begränsar strömmen genom dioderna (LED ÄR INGEN "LAMPA"!!)
De är idag vanligen inbyggda i blinkaren så de brukar man inte behöva bry sig om numera..
Den andra sortens motstånd är de som enbart är lastmotstånd för blinkreläet. Såna brukar man få montera alldeles själv..
En blink-GLÖDLAMPA tar ca 21W, en LED-dito 1-3W.
Då blinkreläet vanligen kräver en viss last för att fungera bra, t ex 2x21W= 42W och dina nya LED-blinkare bara tar 2x3W = 6W så inses lätt att det kan bli problem!
De extra motstånden är till för att kompensera saknad last 42-6 = 36W.
De ska alltså spilla bort, "motsvara", 36W last - per sida.

(Hur många ggr har jag skrivit detta???)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Virro: Ja du måste sluta indikatorkretsen för att vissa reläer skall fungera.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top