Lovade för rätt länge sedan att prova Biltemas elektroniska blinkrelä och se hur det fungerade.
Nu är det gjort - till slut.
Köpte ett blinkrelä typ DIN med tre kontakter, art nr 42-140, för detta prov.
Tog itu och analyserade.
"Elektroniskt" nja. Principen är en simpel astabil vippa som går på 12V och matar ett vanligt mekaniskt relä. Det tickar alltså hörbart.
Undersökte sedan hur pass lastoberoende det var. Det är helt lastoberoende. (edit: skrev fel förut!)
Alla mina elektroniska laster var trasiga så jag fick återgå till gammal hederlig lamplast.
Provade med lampor på 21W, 10W, 5W, 4W, 2W och slutligen med EN led med 0.02A ström dvs
0.25W last.
Det visade sig att reläet fungerade oklanderligt med
samtliga laster! Blinkfrekvensen ändrades inte märkbart.
Kort sagt, för kronor 39,90 är det ett fynd, det funkar i alla lägen och med alla laster. rekommenderas alltså för de som vill använda diodblinkare.
Det är dock omöjligt att veta om ev tåtar runtomkring och ev tillkommande spänningsfall påverkar funktionen vid
mycket låga laster. Inte kontrollerat m a o.
OBS, provade bara ETT exemplar. Kvaliteten kan jag inte säga så mycket om men jag har sett värre designade elektronikprodukter så som helhet är det nog OK.
Vid en snabbkoll ang vibrationer tål det nog sådana rätt bra. (Ej kollat, bara "tyckt").
Exakt inkopplingsanvisning för blinkreläet finns i Biltemakatalogen. En del saknar tydligen katalogen så bild bifogas.
(Bilden är nog lite fel. Ska vara en tråd (rakt ned) mellan 49a och rörliga delen på blinkomkopplaren)
Bara att handla...
Edit: Funktionen för blinkindikatorn kan vara lite olika utförd beroende på hoj. Det utförande som finns på bilden är vanlig men kan ev behövas ett par tillkommande dioder vid vissa indikatorlampkopplingar.
Om nån vill kan jag lägga upp en skiss på det också.