mp3-debatten

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Begriper mig inte på allt tjafs som varit kring mp3-formatet sista åren. Artister och skivbolag påstår att de förlorar gigantiska pengabelopp trots att folk spenderar minst lika mycket pengar nu på musik som de alltid gjort.

Innan datorn slog igenom så vad det ju kassettband som gällde. Hade själv drösar av band med piratkopierade album och likadant var det för alla man kände. Ofta hela skåp fulla... betvivlar att de pengar som läggs på cdr-skivor idag kan mäta sig med detta. Visst, det får plats en hel del mp3 på en cd-skiva, men den som kommer med det inlägget har nog glömt bort... ja just det: videobanden. 10 timmar stereomusik i longplay på varje kassett, det var grejer det. Stod en hel hylla full med såna band på mitt rum för ett antal år sen.

Folk har alltid kopierat. Från stenkakor till rullbandspelare, från vinyl till videoband, från cd till mc osv. osv. Vad är skillnaden idag?
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Kanske ska flika in att jag är en relativt stor konsument av riktiga skivor. Gillar inte mp3 pga av ljudkvaliteten och tycker brända skivor är rätt trista i cd-ställen. Men att kopiera för att lyssna in sig på ny musik är en annan sak.
 

revis

Inte fullt så grön längre
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Ingen för tillfället
mb skrev:
Folk har alltid kopierat. Från stenkakor till rullbandspelare, från vinyl till videoband, från cd till mc osv. osv. Vad är skillnaden idag?

Skillnaden är att man med digitala media kan kopiera hur många gånger som helst utan kvalitetsförlust samt att det räcker med att en enda person langar upp en mp3 på dc++ så kan hela världen komma åt den. För övrigt var det tydligen ett himla liv på skivindustrin redan när kassettbandspelaren gjorde sitt intåg.
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
mb skrev:
Kanske ska flika in att jag är en relativt stor konsument av riktiga skivor. Gillar inte mp3 pga av ljudkvaliteten och tycker brända skivor är rätt trista i cd-ställen. Men att kopiera för att lyssna in sig på ny musik är en annan sak.

Hm, jag förstår iofs. skivbranchen.

Själv har jag inte köpt en skiva på ett flertal år, har tiotusentalslåtar på datan och bränner skivor till bilen osv från sånt som jag laddat ned. Ok, inte så att jag skulle köpt alla dessa låtar om jag inte haft tillgång till internet, men jag skulle säkert köpt bra mkt mer skivor än idag.

Samma gäller filmer, alla filmer jag ser utöver tv och bio är de från nätet, medan man förr i tiden köpte bra många filmer, och därav är alla mina köpta filmer från 97 och bakåt eller nåt sånt.

Tycker inte att det är någon skillnad på kvaliten, bra låt och hög volym så duger det för mig :yoparty

Bara glad att det där med internet finns, då man har friheten att ladda ned och provlyssna på låtar, grupper och musiktyper som man aldrig annars hade kommit i kontakt med. Det som händer väl är att skivorna blir allt dyrare och de som inte fattar ett smack överdatorer får betala lönerna till producenterna och artisterna med mera.

Edit: Som ett litet tillägg på det där om andra former av kopiering, som vissa tidigare nämnt var det ju jäkla liv redan då. Men detta är ett sätt som gör det ännu enklare. Visserligen så spelade man in låtar från radion också till kasettband innan internet, men då var ju besväret först vänta på rätt låt, spela in den , och sen hålla på byta band med varandra osv. Internet kan man bara söka en låt man hört på radio och tanka med engång.
 
Last edited:

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Oxie (Toarp)
Hoj
To be continued...
mb skrev:
Kanske ska flika in att jag är en relativt stor konsument av riktiga skivor. Gillar inte mp3 pga av ljudkvaliteten och tycker brända skivor är rätt trista i cd-ställen. Men att kopiera för att lyssna in sig på ny musik är en annan sak.
Håller med. Allt som folk tycker är värt att lyssna på, köper man för eller senare. Det gör i allafall jag.

Fick tex mina Rammstein-skivor idag, Mutter och Live aus Berlin. Super-skivor, som jag har haft på mp3 ända sen dom släpptes. Ångrar inte för en sekund att jag köpte dom.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag har hört att det är rätt lätt att ladda ner musik från nätet. Och lagra det på datorn. Uppemot 60 gig har jag hört att en kompis har.

Det riktigt intressanta är väl den senaste utvecklingen där de skivor som säljer är Bruce, Norah Jones och annan "vuxen" musik, dvs till folk som har pengar. Denna kategori är mindre benägen att tanka.

Tänk om skivbolagstöntarna hade bestämt sig för att utnyttja fildelning istället för att vråla förbud med en gång, då kanske man fångat upp boyzonegenerationen också?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
revis skrev:
Skillnaden är att man med digitala media kan kopiera hur många gånger som helst utan kvalitetsförlust samt att det räcker med att en enda person langar upp en mp3 på dc++ så kan hela världen komma åt den. För övrigt var det tydligen ett himla liv på skivindustrin redan när kassettbandspelaren gjorde sitt intåg.

Det var ett himla liv på "industrin" redan när radion slog igenom på bred front. Gissa vad deras förslag var? Jo, förbjud den...
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
revis skrev:
Skillnaden är att man med digitala media kan kopiera hur många gånger som helst utan kvalitetsförlust samt att det räcker med att en enda person langar upp en mp3 på dc++ så kan hela världen komma åt den. För övrigt var det tydligen ett himla liv på skivindustrin redan när kassettbandspelaren gjorde sitt intåg.
Det är väl bara bra att musiken sprids? Ser det mest som en massa gratisreklam för artisterna. Ju fler som intresserar sig och lyssnar in sig på deras musik, destå fler skivor säljs. Det går knappast någon nöd på storartisterna.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag har alla mina skivor (tvåhundra någonting) som mp3 i datorn av den enkla anledningen att det är skönt att kunna lira lite musik när man sitter och surfar.
Sen är det ju perfekt när man behöver en party skiva, bara att blanda och bränna.
Sen är ju charmen med "riktiga" skivor stor, jag gillar att sitta och titta i boken som följer med!
 
Last edited:

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
En av skillnaderna på kopierandet förr och nu är att förr så använde man analoga media som just kassettband, där kvaliten på kopian var sämre än originalet.
Kopior på en kopia blev sedan ännu sämre för var generation.
(Så en kopia på en kopia av en kopia hade rätt uselt ljud).

Idag kopierar man den digitala informationen, vilket gör att en kopia på en kopia på en kopia, fortfarande har samma kvalitet som originalet.
Det är det som de är de försöker använda som argument för att inte få kopiera till sina vänner och bekanta (Vilket fortfarande är lagligt).

En annan sak som skiljer rätt mycket från förr är ju att då spreds kopiorna mellan kompisar som träffades = Liten och långsam spridning.
Idag lägger en kille ut låtarna på internet så kan miljoner människor tanka hem dem på kort tid = Omfattande och snabb spridning.

Så, bara lite egna slutsatser och funderingar, hoppas det låter vettigt. :)


Edit: Oj vad inlägg det drösade in medan jag skrev :D
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
En stor skillnad är att man tidigare var tvungen att kopiera i realtid, vilket innebar en praktisk begränsning i hur mycket material som kunde spridas på viss tid. Dessutom kopierade man inte gärna mer än två generationer.

Idag kan du på bara någon eller några timmar duplicera hela kompisens (eller någon annans) skivsamling på flera hundra plattor, förutsatt att de ligger på hårddisk i något datareducerat format.
En annan aspekt är att kopiering tidigare skedde sekvensiellt, det vill säga att person A gjorde en kopia åt person B, som gjorde en kopia åt person C som gjorde en kopia åt person D. Idag gör A en kopia, och B+C+D+alla med internetaccess har omedelbar tillgång till materialet.

Min åsikt är att de stora multinationella skivbolagens tid förhoppningsvis börjar rinna ut, men att artister och upphovsmän naturligtvis måste tjäna pengar på vad de gör.
 
Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Kyckling skrev:
Idag kopierar man den digitala informationen, vilket gör att en kopia på en kopia på en kopia, fortfarande har samma kvalitet som originalet.
Dumheter, jag tycker mp3 låter skit. Dessutom har var och varannan fil man laddar någon typ av defekt. Digitaltekniken har nackdelar den också. En stor del av mina gamla brända cd-skivor (sådär 6-7 år gamla) hackar och är besvärliga idag.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
mb skrev:
jag tycker mp3 låter skit.

MP3 som format låter precis så bra eller dåligt som du själv bestämmer. Kodar du i 96 kbps låter det potta, kodar du i 320 kbps kan väldigt få höra skillnad mot linjärt material. I synnerhet på "populärmusik".
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
mb skrev:
Dumheter, jag tycker mp3 låter skit. Dessutom har var och varannan fil man laddar någon typ av defekt. Digitaltekniken har nackdelar den också. En stor del av mina gamla brända cd-skivor (sådär 6-7 år gamla) hackar och är besvärliga idag.
Nja, nu menade jag inte att MP3 är lika bra som en original-cd, för det är det ju inte.
Men om man kopierar en original-cd rakt av som audio-cd så är den identisk med originalet.

(Och en kopia av en MP3'a har förståss samma kvalitet som den ursprungliga MP3'an)
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
69:an skrev:
MP3 som format låter precis så bra eller dåligt som du själv bestämmer. Kodar du i 96 kbps låter det potta, kodar du i 320 kbps kan få - om ens någon - höra skillnad mot linjärt material. I synnerhet på "populärmusik".
En dator är inte gjord för att processa ljud, det kan aldrig låta bra. Punkt slut.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Kyckling skrev:
Nja, nu menade jag inte att MP3 är lika bra som en original-cd, för det är det ju inte.
Men om man kopierar en original-cd rakt av som audio-cd så är den identisk med originalet.

(Och en kopia av en MP3'a har förståss samma kvalitet som den ursprungliga MP3'an)
Jo... jag förstår vad du vill säga. Spridningen är som sagt större idag. Frågan är vad det spelar för roll då musikindustrin inte ser ut att lida värre av det idag än någon gång tidigare.
 

Diversion

Guest
Som alltid handlar det inte om att skivbolagen tjänar för lite utan om det faktum att de tror att utan mp3 skulle de tjäna ännu mer.

Vänta bara tills Svensson köpt DRM konceptet...
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
mb skrev:
En dator är inte gjord för att processa ljud, det kan aldrig låta bra. Punkt slut.

Ljudkortet i en dator är. Hur tror du musik i regel spelas in idag berggren..? :tungan
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Jag tror att de stirrar sig lite blinda på siffrorna över hur mycket som tankas via internet.
De räknar kanske med att 100% av det som tankas skulle köpts annars?
Vilket är helt befängt, för mycket av det folk tar hem är nog sådant de aldrig skulle köpt iallafall...
(Iallafall är det så för mig...)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top