Mr Helmut´s Turbo Fz1

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Om det vore aluminium 7020 så hittade jag lite intressant information:
Aluminium Alloy 7020 is a heat treatable alloy that age hardens naturally and therefore will recover properties in a heat affected zone after welding. Alloy 7020 is used in armoured vehicles, military bridges, motor cycle and bicycle frames.
http://www.aircraftmaterialsuk.com/data/aluminium/7020.html


7020 är ingen gjutlegering så ramen är definitivt gjord i minst 1 annan legering...

Det är väl mest honda som använder 7020 av japsen, och sedan kanske nicobacker etc.

borde inte vara minsta problem att laga den ramen :tummenupp
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Om man har ett relä. Kan man ha 12volt på 85 och 86 och 5volt på 30 och 87? Jag tycker man borde det eftersom dom ju inte direkt kommer i kontakt, men ja vet inte??
42-134_m.jpg

För att förtydliga Blörräserns inlägg.

Stulet från garaget.org

30 är alltid inkommande matningsspänning (tex från batteri)
87/87a är alltid utgående matningsspänning (till förbrukare)

85 och 86 (styr reläspolen) är polaritetsoberoende, dvs det spelar ingen roll vilken man sätter på plus eller minus. Däremot finns det en kopplingsstandard som säger att 85 ska kopplas till minus (styrminus) och 86 till plus (styrplus), orsaken är att vissa relän har inbyggd skyddsdiod och monteringsstandarden för dioden är att katoden sitter på 86.

Dvs:

85: minus
86: plus
30: "va fan du vill" (jord, 12v, 5v, 7v, impuls osv)
87a: här får du ut "vafan du vill" när du INTE har 12v på 85/86
87: här får du ut "vafan du vill" när du har dragit spolen med 12v på 85/86, samtidigt försvinner detta från 87a
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Saaakta men säkert går det framåt.

Slutade med att jag blästrade fogarna med aluminiumselikat och blästernissarna fick ta resten av ramen med Olivin blästersand. Tog bara 4 veckor för sörängetsblästerservice, så dom var utomordentligt snabba:mad:
DSC00019.jpg


Såhär såg det ut innan jag omstrukturerade lite, vet att de inte är så vackert men det fungerade ju.
DSC00031.jpg


Bytt ut alla vakuumslangar ifrån tjockväggig till lite tunnare och dragit om lite. Hoppas jag ska få lite mer plats under tanken nu. Dethär är en såndär typisk grej som ser ut att ta 15min. I själva verket höll jag på i 4-5h :D Men det är skönt att får det bättre även om det inte syns.
DSC00032.jpg


Nya öhlinsfjädrar och stomgrips anlände idag :) Aldrig sett maken till så korta fjädrar men Motospeed har skrivit att det ska vara dom (extra hårda för att orka bära mig 90kg+turbo)
IMG_8562.JPG
 
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Såg snyggt och prydligt ut runt spjälhuset nu!

Vart köpte du dom fina T koplingarna?
Läste det i din trån för, men hittar inte på det igen....

Sedan en fundering till som jag har runt spjälhuset, har monterat bort dom översta spjälen, men kan man inte montera bort motorstyrningen, eller det jag menar är om man kan montera den på ett annat ställe, den används ju inte och sitter mest ivägen, förstår att den bör vara inkopplad....
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Såg snyggt och prydligt ut runt spjälhuset nu!

Vart köpte du dom fina T koplingarna?
Läste det i din trån för, men hittar inte på det igen....

Sedan en fundering till som jag har runt spjälhuset, har monterat bort dom översta spjälen, men kan man inte montera bort motorstyrningen, eller det jag menar är om man kan montera den på ett annat ställe, den används ju inte och sitter mest ivägen, förstår att den bör vara inkopplad....

Tjenare,

Hydroscand har korsen i metall och Mcxpress har i plast.

Det borde ju gå bra men då ska man plugga axelhålet också. Jag tyckte det verkade drygt så har inte brytt mig i det och kommer inte göra det heller. Har du platsproblem eller? Tror inte axeln spelar någon roll när motorn är så standard i övrigt.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Tjenare,

Hydroscand har korsen i metall och Mcxpress har i plast.

Tack för tippset!

Det borde ju gå bra men då ska man plugga axelhålet också. Jag tyckte det verkade drygt så har inte brytt mig i det och kommer inte göra det heller. Har du platsproblem eller? Tror inte axeln spelar någon roll när motorn är så standard i övrigt.

Nu miss uppfittade du mig :)
Var själva motorn som styr spjällen som jag funderade på att flytta på, spjällaxeln låser jag bara fast och låter sitta kvar :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tack för tippset!

Nu miss uppfittade du mig :)
Var själva motorn som styr spjällen som jag funderade på att flytta på, spjällaxeln låser jag bara fast och låter sitta kvar :tummenupp

Aha du tänker så. Jag trodde du ville bli av med axeln också. Vet det sitter ett länkage och en tps givare där men har aldrig kollat närmare på det än så tyvärr.

Ska försöka grena mina bränsleledningar på något smidigare sätt nu. Sitter och fundera på en sexkantsstång och lite gängade hål i rätt riktningar för att slippa slangböjar.
 

Bifogat

  • Bränsle y-adapter.png
    Bränsle y-adapter.png
    68.1 KB · Visningar: 100

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag kunde jag hämta ramen :)

Fick tag på ett par snittsiga förgreningar till mina soppaslangar istället för det jag kom på igår. Får se vilken som passar sig bäst.
 

Bifogat

  • IMG_8566.jpg
    IMG_8566.jpg
    222.4 KB · Visningar: 173
  • IMG_8568.jpg
    IMG_8568.jpg
    234.7 KB · Visningar: 178

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Idag kunde jag hämta ramen :)

Fick tag på ett par snittsiga förgreningar till mina soppaslangar istället för det jag kom på igår. Får se vilken som passar sig bäst.

Vad blir det för färg på ramen sen?

En fråga till, vart tog du ut olje matningen till turbon:va

Ramen delar säng med dig i natt va eller väntar du tills den blir lackad :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Annars kan du använda en bit fuelrail på metervara och gänga själv. :)

Ifrån MCX tänkte du eller?

Skönt att köpa färdiga grejer också.


Vad blir det för färg på ramen sen?

En fråga till, vart tog du ut olje matningen till turbon:va

Ramen delar säng med dig i natt va eller väntar du tills den blir lackad :)

Jag har tänkt lacka den precis som original. Ett tag tänkte jag det vore coolt att samtidigt pulverlacka tanken i samma färg men de kanske inte är någon bra ide:va

-------------------------------------------------------------------------

Idag byggde jag ett motorstativ som jag tyckte blev ganska bra :) Har monterat på insug och lite kabel och ska försöka strukturera upp det lite.
IMAG1525.jpg
 

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
älvsjö
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
Ifrån MCX tänkte du eller?

Skönt att köpa färdiga grejer också.




Jag har tänkt lacka den precis som original. Ett tag tänkte jag det vore coolt att samtidigt pulverlacka tanken i samma färg men de kanske inte är någon bra ide:va

-------------------------------------------------------------------------

Idag byggde jag ett motorstativ som jag tyckte blev ganska bra :) Har monterat på insug och lite kabel och ska försöka strukturera upp det lite.
IMAG1525.jpg
Skit fin bygge,tummen upp för dig!!!Att du orkar!Där har vi en riktig biker!Fortsätt,det blir kanon och din hoj kommer att bli kungen på vägarna....mycket fin bygge!!!!
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Nu blev man avundsjuk igen, får nog också ta och göra ett motorstativ :va
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har Swedie tagit bort multiquote i sista uppdateringen:va

Skit fin bygge,tummen upp för dig!!!Att du orkar!Där har vi en riktig biker!Fortsätt,det blir kanon och din hoj kommer att bli kungen på vägarna....mycket fint bygge!!!!

Tack ska du ha. Jo nästa sommar ser jag fram emot :)


Nu blev man avundsjuk igen, får nog också ta och göra ett motorstativ :va

Klar snart?:tungan

Såhär ser det ut här uppe nu.Du skulle ju kunna börja köra med ditt monster snart:näsblod.
 

Bifogat

  • IMAG1528.jpg
    IMAG1528.jpg
    247.1 KB · Visningar: 180
Last edited:

Ticke

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Husaberg FS 650e -06, Vespa Piagio 125CC
"Nya öhlinsfjädrar och stomgrips anlände idag :) Aldrig sett maken till så korta fjädrar men Motospeed har skrivit att det ska vara dom (extra hårda för att orka bära mig 90kg+turbo)"

Tänk på och dubbelkolla så du får i rätt olja till framfjädrarna!
(Stod rekommenderat 5v till min fz6 men var katastrof då så jag fick byta till v10 istället så blev de litta bättre, jag köpte oxå Öhlin fjädrarna)

Kör hårt =)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tänk på och dubbelkolla så du får i rätt olja till framfjädrarna!
(Stod rekommenderat 5v till min fz6 men var katastrof då så jag fick byta till v10 istället så blev de litta bättre, jag köpte oxå Öhlin fjädrarna)

Kör hårt =)

Jag hade 10v olja stående så det får de bli.

Men hur fick du ur fjädrarna? Måste man ha den där ringen för att orka pressa ned plastdistanden eller hur gjorde du? Med handkraft orkar då inte jag komma åt muttern men kanske gör en tankevurpa. Japsarna brukar ju ofast ha gjort saker så det är enkelt om man fattar.
 

Bifogat

  • IMAG1546.jpg
    IMAG1546.jpg
    237.3 KB · Visningar: 152
  • IMAG1550.jpg
    IMAG1550.jpg
    238.7 KB · Visningar: 124

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag kom min intercooler tillbaka ifrån McXpress. Dom har notchat den i mitten så att mitt hjul inte ska kunna stöta i IC:n. Även om den inte skulle slå i enligt det jag provat i garaget så känns det skönt att vara längre ifrån framhjulet. Han sa dom var tvugna att skära bort gavlarna, men när jag kollade på den så såg det inte ut som om dom gjort det men när jag titade jävligt noga kunde man se en värmepåverkad zon. Jääävlar vad noga dom är :tummenupp Då lägger dom igen dom kanalerna som blir förstöra av notchningen. Tex den nedre tvärraden har 5 kanalen men notchningen har dödat 4st så det är bara den bakre som fått vara kvar. Med andra ord så kommer jag få lite sämre kyleffekt av denna modd.

Trodde min laddtrycksventil var skrot men nu har Marklund provat den i sin rigg och den funkade (jag orkade inte koppla upp min el för att prova att simulera laddtryck)
IMAG1556.jpg
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
det är skönt att veta att det inte tar i någonstans när hjulet kommer ner lite snabbt,jag tror att dom pluggar dom cellerna som är notchade
därför måste gavlarna bort men det bara vad jag hört,jag har inte sett det själv.
måste bara säga att jag gillar ditt bygge

mvh peterpain
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
hej
det är skönt att veta att det inte tar i någonstans när hjulet kommer ner lite snabbt,jag tror att dom pluggar dom cellerna som är notchade
därför måste gavlarna bort men det bara vad jag hört,jag har inte sett det själv.
måste bara säga att jag gillar ditt bygge

mvh peterpain

Kul att höra.

Jo precis det var de jag menade med kanalerna. Kunde nämnligen se rakt ner.

Var osäker om gavlarna skulle vara tillbakasvetsade eller inte när jag skulle få tillbaka IC:n ifrån MCX så har lugnat mig med att lämna bort ramen om IC:n också skulle behöva svetsas men nu ska jag försöka få iväg ramen.
 

Bifogat

  • IMAG1560.jpg
    IMAG1560.jpg
    238.9 KB · Visningar: 182
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top