Mr Helmut´s Turbo Fz1

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Man kan fuska på många sätt. Enklast kanske är buntband genom hålen och sedan spänna neråt med spännband...

Alternativt så tillverkar man något.

Själv har jag vidareutvecklat verktyget något. Gjort en finfin ritning i paint... *HOST*

fjäderverktyg.JPG

Jag hade 10v olja stående så det får de bli.

Men hur fick du ur fjädrarna? Måste man ha den där ringen för att orka pressa ned plastdistanden eller hur gjorde du? Med handkraft orkar då inte jag komma åt muttern men kanske gör en tankevurpa. Japsarna brukar ju ofast ha gjort saker så det är enkelt om man fattar.

Ticke

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Hoj
Husaberg FS 650e -06, Vespa Piagio 125CC
Jag hade 10v olja stående så det får de bli.

Men hur fick du ur fjädrarna? Måste man ha den där ringen för att orka pressa ned plastdistanden eller hur gjorde du? Med handkraft orkar då inte jag komma åt muttern men kanske gör en tankevurpa. Japsarna brukar ju ofast ha gjort saker så det är enkelt om man fattar.

Lossa topp bulten försiktigt bara, var ingen spänning på den när dämparen var av monterad från hojen. (sen drog jag bara ut fjädern)

Drog jag ut hela dämparen så kunde jag skruva i "topp bulten" för hand uran större problem (när jag skulle montera ihop de igen)

Min dämpare var av en lite enklare modell utan möjlighet till justering skall tilläggas!

Lycka till

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
god morgon
ett tips bara med icn.lägg inga trasor däri eller rättare sagt glöm dom inte för då går din motorcykel jättedåligt

mvh

Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
god morgon
ett tips bara med icn.lägg inga trasor däri eller rättare sagt glöm dom inte för då går din motorcykel jättedåligt

mvh

Och akta dig för dom där lönnfeta hamstrarna som gärna bygger bo där i nu till vintern, kommer så konstiga tussar ut i plenum och förgasare..... och så tappar man laddtryck runt 2000-3000varv......

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Eftersom Helmut är för blyg för att fråga själv så frågar väl jag då

Är det nån som kan hjälpa byggherren att få sin ram hit till mig i Upplandsväsby

Nån som åker denna sträcka??

Peter

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Från Uppsala/Alunda kan jag ordna dom sista 7 milen

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Eftersom Helmut är för blyg för att fråga själv så frågar väl jag då

Är det nån som kan hjälpa byggherren att få sin ram hit till mig i Upplandsväsby

Nån som åker denna sträcka??

Peter

Haha... Jo men de vore onekligen smidigt om någon skulle kunna ta med den så jag slipper åka två vändor till sthlm

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Man kan fuska på många sätt. Enklast kanske är buntband genom hålen och sedan spänna neråt med spännband...

Själv har jag vidareutvecklat verktyget något. Gjort en finfin ritning i paint... *HOST*

View attachment 350066

Det var verkligen inte lätt att få isär det där! Fattar inte hur dom kan ha konstruerat det så puckat. Ska tillverka ett verktyg till det. Dom har ju gjort det så att det är omöjligt att få isär det själv också. Hade jag varit i Karlstad hade Eurospeed löst det på direkten :tummenuppe
Undra om inte Borlänge/Falun är unikt på så sätt att det inre verkar finnas en vanlig mc butik med bra mekfolk eller har jag bara inte hittat den?

Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Ska se om jag inte har vägarna förbi, kan inte lova något dock...
Passerar Gävle ner mot Sala oftast 2ggr /månad, blir dock inget mer nu förrens nästa år.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ska se om jag inte har vägarna förbi, kan inte lova något dock...
Passerar Gävle ner mot Sala oftast 2ggr /månad, blir dock inget mer nu förrens nästa år.

Säg till om det blir någon tur i början av januari.

View attachment 350066

Idag blev det å göra ett verktyg
IMAG1574.jpg

Gjort något jigg liknande till svetsningen också. Såhär du menade Andersson? Ska man förlita sig på friktionen i förbanden eller ska jag ordna några hylsor och grejer? Nu sitter det M10 i 20mm hål. :va
IMAG1572.jpg

Så har ja fått en fin födelsedagspressent av mina föräldrar som kommer komma till nytta :)
DSC00028.jpg

Om ingen åker Borlänge -> Upplands Väsby finns det någon som som åker Karlstad -> Upplands Väsby inom en snar framtid?

Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Ska neråt mot skåneland nu mellandagarna, hör av mig om jag passerar i närheten!

God Hjul!

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
:tummenupp

God jul alla Turbonissar och tack för all hjälp under året. Speciellt till Andersson.

God hjul på dig med, tack för all intressant läsning i din tråd! Hoppas Tomten kommer med en ny svetsad och ny lackad ram.....:hojraket

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Efter lite hjälp av en svinstark kompis så fick fick vi både isär och ihop dämparen med öhlinsfjädrarna och 10w olja:tummenupp (och nya justerrattar till förspänningen) Fick bli en klapp till mig själv i form av ett stöd till främänden också. Kommer nog bli stabilt om jag hade hela hojen och bakre depåstödet.
Skulle vilja ha någon fint plastgaragegolv, alltså sånt där man kan ha i en depå också. Någon som vet vart det finns bra/billiga?

IMAG1590.jpg

Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Tjusigt stöd, jula va?

Angående golv, så såg jag att någon här på sh sålde på "köp och sälj"

Trevlig fortsättning

/

Steen

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tjusigt stöd, jula va?

Angående golv, så såg jag att någon här på sh sålde på "köp och sälj"

Trevlig fortsättning

/

Steen

Stämmer bra de, det kommer ifrån Jula.

Har skickat PM till han som hade annonsen här på SH:tummenupp men han säljer 35kvm. Tänkte bara ha där hojen står så jag behöver nog ca 15kvm men vi får se vad jag får till svar.

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Undra om inte Borlänge/Falun är unikt på så sätt att det inre verkar finnas en vanlig mc butik med bra mekfolk eller har jag bara inte hittat den?
Jag skulle gärna ha hjälpt dig eftersom jag vanligtvis jobbar i Borlänge. Nu är det dessvärre så att jag lever i exil i USA i två och ett halvt år till... Jag har dessutom råkat ut för samma problem som dig! Någon som känner mekkunnigt folk i Davenport, Iowa ;-)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sådär, igår tog jag mig en tur till stockholm (45mil) för att hämta hem ramen. Så blev det polering av sidan och blästring med aluminiumselikat en gång till (för att få den jämnt).

IMAG1701.jpg

Förstärkningar (undertill)
IMAG1705.jpg

Sen drog jag på mig finkläderna för lördagkvällen med blästern :D
IMAG1707.jpg

Det ombyggda huset av Andersson med filtret som blev ändå lite mer kapat igår
IMAG1713.jpg

Av någon anledning så klagades det på mitt wg fäste i Upplands Väsby :D
IMAG1714.jpg

Så idag gjorde jag ett nytt
IMAG1715.jpg

IMAG1717.jpg

Nyblästrad och tvättad med avfettning. I morgon förmiddag lämnas ramen på pulverlakering i originalkulör.
IMAG1719.jpg

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
väntan och väntan..... och om 3 månader kan man ju börja köra :)

Gjorde ett besök i månsdags hos pulverlackeraren. Lacken hade blivit knottrig, blev tydligen så ibland på gjutgods. Så dom skulle slipa ned knottrigheten och lägga ett nytt lager. Lacken var ganska blank efter första omgången i ugnen, men det kunde man ändra genom att köra den två gånger i ugnen tydligen.

IMAG1809.jpg

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...