Mr Helmut´s Turbo Fz1

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag brummade hon igång. Fan så gött! Meeen hon la sig på 1500 rpm ungefär men då jag gasade till så fastnar tomgången på 3000rpm (trots att spjällen smäller tillbaka då motorn är av). Jag tog av insuget och meckade massa med tomgångsskruv osv. Provade att ta bort originalmapsensor också men inget ändrades.

Hade ingen dator med mig tyvärr men en tanke vore om det är PC5an som måste kalibrera tps positionen på nytt efter att ha varit bortkopplad hela vintern?

Eller kan det vara tjuvluft? Vacumslangarna är skitdrygt att komma åt och jag tror verkligen inte det är dom men är de inte PC5an så måste man ju gräva någon stans:va

Blev inte klok på detta.

På filmen gick den ju dock bra för jag inte varvat upp den.

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

ta o spraya lite startgas där du tror att det kan komma tjyvluft,rusar motorn eller går upp i varv så är det läck
pc5 or vet jag inget om men gillar din hojj

mvh peterpain

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Idag kan hon stå själv och motorn sitter fast. Var ganska jävligt att få dit motorn. Hur brukar ni andra göra när ni drar fast en motor. Kryssdra på något sätt? Dra lite på alla eller dynga på, på en och sen dra dom andra?

Står det inte i verkstadshandboken hur det ska dras? Du skjuter väl din motor åt ett håll med gängade distanser? Jag har alltid en saxlyft under så det "hänger" så fritt som möjligt i ramen. Sedan börjar jag dra distanserna till rätt moment i bakkant, uppe och nere för att sedan dra de två (oftast) som sitter i cylindern där fram.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Rör inte Pc5an

Det blir helt fel om du kalibrerar om TPS

Vad är det för tomgångshållningssystem på denna?? Är det vattentempsberoende??

Nån typ utav bypass system?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
hej

ta o spraya lite startgas där du tror att det kan komma tjyvluft,rusar motorn eller går upp i varv så är det läck
pc5 or vet jag inget om men gillar din hojj

mvh peterpain

Ska testa det under nästa vända.:tummenupp Det känns ju som om det skulle vara tjuvluft.

Står det inte i verkstadshandboken hur det ska dras? Du skjuter väl din motor åt ett håll med gängade distanser? Jag har alltid en saxlyft under så det "hänger" så fritt som möjligt i ramen. Sedan börjar jag dra distanserna till rätt moment i bakkant, uppe och nere för att sedan dra de två (oftast) som sitter i cylindern där fram.

Jo det stog ju i manualen. Bara det att jag glömmer bort den ibland:näsblod men Peterpain hade ju redan tipsat :) Skiten är att dom främre fästena är astight mot ena sidan i fästet. Min excenterlösning gick inte att få in så dom främre bultarna får bara ta upp kraften genom friktion. Funderar på att byta kraschpuckarna till metall så dom inte kan svikta när motorn kommer vilja röra sig då.

Min motor har två genomgående i bakkant och en på vardera sida upptill som skruvas i toppen. (tyvärr) har förstått att andra ofta har två.

Rör inte Pc5an

Det blir helt fel om du kalibrerar om TPS

Vad är det för tomgångshållningssystem på denna?? Är det vattentempsberoende??

Nån typ utav bypass system?

Det stämmer bra. Det går in kylvatten till en grej där en stång går in/ut för att trycka på den axeln som också tomgångsskruven rör. Den öppnar några kanaler under under spjällen så den skulle det absolut kunna vara men den verkade gå fritt vad jag kunde se.:va Får väll riva av och gå igenom slangarna och se så allt löper fint kanske.

bypass.jpg

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har du kylvatten i den då?

I hojen har ja ju men du menar den där prylen förstår ja. Ska försöka lufta systemet och se om det kan vara en luftficka där då. Det skulle det ju absolut kunna vara. Hojen står på depåstöd så det är ju typ högsta punkten. Smart! Tack för tipsen:tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hoppas de går fint :) snart sommar å sol

Efter att ha plockat bort insuget några gånger och grejat och smort och felsökt och justerat så fungerar hon som hon ska nu :)

Har lagt ut några krachpuckar på tillverkning för att få mina främre/övre motorfästen lite mer robusta så när dom är klara så blir det en provtur :fakta

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Efter att ha plockat bort insuget några gånger och grejat och smort och felsökt och justerat så fungerar hon som hon ska nu :)

Har lagt ut några krachpuckar på tillverkning för att få mina främre/övre motorfästen lite mer robusta så när dom är klara så blir det en provtur :fakta

Vad var felet då?:va

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vad var felet då?:va

Tänkte ja skulle slippa skiva det :p När motorn var av så small spjällen tillbaka mot stoppet men när den var igång så gjorde dom inte det. Wiren gick buslätt men det var tvunget att vara mer slack på wiren. Skit irriterande att man inte hittade det tidigare utan fick plocka bort insuget och testa alla slangar, backventil, isär med den där tomgångs "motorn" som var vatten styrd osv. Har väll fungerat förra året för jag hade returwire då, men den har jag tagit bort nu.

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100
nu vet du de tills nästa gång ;) kolla alltid dom lätta sakerna först, brukar vara dom som krånglar ;) grattis till uppstarten och ett väldigt snyggt bygge :yoparty

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
nu vet du de tills nästa gång ;) kolla alltid dom lätta sakerna först, brukar vara dom som krånglar ;) grattis till uppstarten och ett väldigt snyggt bygge :yoparty

Tackar.

---------------------

Överlycklig. Idag har jag varit ut och testat henne. Är hes efter glädjeskrik innanför hjälmen. Fy fan vad kul att köra (lite läskigt) går ju som ett jävla as. Testade först en kort tur tittade och tittade men allt verkade OK. Så blev en tur på 4 mil vilket är dubbelt så långt mot vad jag kom förra året:D

Man är ju inte kaxig mot gashandtaget men testade lite och hon powerwheelade i 170km/h, aldrig varit med om något liknande.

Lite justeringar blev de med reglage och grejer och sen ett oljebyte så nu är hon redo för att smiskas. Känns konstigt att inte ha något att göra med den (ta i trä) utan jag kan faktiskt köra:tummenupp

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Tackar.

---------------------

Överlycklig. Idag har jag varit ut och testat henne. Är hes efter glädjeskrik innanför hjälmen. Fy fan vad kul att köra (lite läskigt) går ju som ett jävla as. Testade först en kort tur tittade och tittade men allt verkade OK. Så blev en tur på 4 mil vilket är dubbelt så långt mot vad jag kom förra året:D

Man är ju inte kaxig mot gashandtaget men testade lite och hon powerwheelade i 170km/h, aldrig varit med om något liknande.

Lite justeringar blev de med reglage och grejer och sen ett oljebyte så nu är hon redo för att smiskas. Känns konstigt att inte ha något att göra med den (ta i trä) utan jag kan faktiskt köra:tummenupp

Fy fan vad gött:yoparty:yoparty:yoparty

När det börjar bli tråkigt så kan man alltid höja laddet något hekto:banana

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hej igen, här har det körts för fullt och jävlar så roligt det är att hissa framhjulet :D Är en förväxt motard. Idag blev det en tur på gokartbanan med SMC och sen några mil grusväg. Grusväg är jävligt kul tycker jag och är väll enda stället jag vågar varva lite.

MEN
1. Cykeln bluddrar vid 100kpa så ska testa att slå av lite i MCX sprutet vid övergången ifrån sugande till tryck.
2. Sen studsar den vid avslag ifrån mer än 0,5 bar (dumpar inte förens efter ett tag) och då har jag tryck-testat systemet och insuget läckte som ett soll i tomgångs hål m.m. (över 0,5bar) så nu är det borttaget och tätat men det fortsätter att blåsa. Verkar som om det läcker ur justerskruvarna för att synka spjällen. Kan man ta bort den funktionen? Kan ju dra dom i bott och hoppas dom tätar. Flänstätning dög tydligen inte.

Från idag, blev 20 mil och jävlar så kul.
IMAG2056.jpg

Såhär har det sett ut hela helgen. Modda - ihop - tycktesta - fail - av - modda - ihop - :D
IMAG2054.jpg

Här kan man se hålen dom fanns för tomgång och en övertrycksventil (finns inte längre)
IMAG2050.jpg

Justerskruvarna för att synka spjällen. Ska jag döda dom? Hur funkar det på andra hojar?
IMAG2051.jpg

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu har ja nog hittat vart det pös ut mer så ska göra lite saker kring plenumet för att lättare kunan dra fast (mer space) och nya packningar så hoppas ja att det blir ordning. Plugga vacum grejerna har jag insett att jag var fel ute, men behöve hjälp av fler armar för att kunna trycktesta och kontrollera fler ställen.

Fräsning idag och lämna bort på alusvetsning i morgon så kan jag lättare få in min feta fingrar och tillhörande verktyg vid montage :)

IMAG2082.jpg

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tjenare

Hojen tuffar på. Åkt 130 mil problemfritt vilket jag är glad över.

Den dricker ungefär 1 liter per mil nu. Alla omkörningar görs med Powerwheelie och det är skitkul att till och med åka motorväg med. Men de är lite jobbigt åt nacken utan kåpor.

Men har problemet med blödder mellan 4-5000rpm och 90kpa. Har testat att koppla bort MCX sprut utan att det försvann. Har också varierat längden på slangen till backventilen som pyser ut vid övertryck (gjort den längre) men det blev inte bättre. Ska testa att korta ned den och sen också ta bort ventilen för felet ligger hos PC5an eller Orginalsprutet.

Det låter exakt som om jag hade launch control på den då jag ligger i den regionen.

Var till Karlstad på en mindre utställning i helgen vilket var kul. Många som hajade till då dom såg turbon:) Rullar inte allt för många turbohojar i Värmland.
IMAG2127.jpg

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...