Mr Helmut´s Turbo Fz1

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Om det var du som var ute vid bilmetro idag och körde så ser hojen förbannat rolig ut måste jag säga! :tummenupp

/ Den dreglande tonåringen i vita passaten :D

Jo det blev en tur igår men lite bus så det kan nog varit jag. Den ÄR förbannat rolig att köra :)

Dock tog lamellerna slut längre ned på vägen. Får se om jag hinner få tag på något innan söndag.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu har hojen fått lite kärlek igen

-Bytt till en ny Boschdump som var lite förstärkt (art 0280 142 110) från en audi s4. Den förra hade gett sig i membranet. Antar oljan dödar den med tiden.

-Bernett lamellpaket med mellanskivor. Den förra slutade funka efter lite lek, motorn började rusa vid laddtryck. Men dessa lameller har dubbel så lång kontaktyta och lika stort glapp mellan som orginal så det blir nog en himla massa mer yta som kommer orka hålla ihop det.
IMAG2508.jpg

Så ska jag börja snickra på ett "sidepipe" eller vad man kallar det dvs utan ljuddämpare.
IMAG2507.jpg


Den har aldrig gått så bra som nu:tummenupp
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

kul att se att det händer något här på forumet iallafal och att du fortsätter med att uppgradera pärlan
håller på med min lite grann oxå man har ju lite ideer vad man vill göra

ha det
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
hej

kul att se att det händer något här på forumet iallafal och att du fortsätter med att uppgradera pärlan
håller på med min lite grann oxå man har ju lite ideer vad man vill göra

ha det

Tjennare Pain
Snart är vintern här, då sätter det nog fart i garage och här på forumet :) Kommer ihåg du talat om något annat projekt men du ska ha kvar din pärla och bygga vidare?

Har också lite ideer och vill greja mer men måste få tag på garage närmare Borlänge, har 4 mil enkel till mitt garage nu:(
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Att du var en grym mekaniker visste jag ju redan Alex! Är dock ännu mer imponerad nu när jag hittat din tråd här om ditt turbobygge. Det gläder mig extra mycket att du även har ambitionen att hojen ska gå att svänga med. Ser fram emot att få se dig rita svarta sträck med bakhjulet ut på start- och målrakan på Gälleråsen nästa sommar!

Finns nog en och annan gixxerförare som kommer att undra om det var blixten som slog ner när du passerar dem på yttern i ett moln av rök...:hihi:banana

MVH Björn
 

Puttejohnsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
2016, Yamaha MT09
Sträckläst tråden nu och kan ju bara säga att jag är grymt imponerad! :Bugar Lägger prenumeration på tråden i hopp om flera grymma uppdateringar! :tummenupp

Keep it up! :yoparty
Putte
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
OJOJ , Du ska INTE använda Barnets lameller

Dom hamnar i oljetråget och i oljesilen som en Jäkla gröt och skapar förstoppning

Hur vet jag det? Gissa hehe
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Håller med Andersson, original lameller med hårda fjädrar har alltid funkat bäst för mej
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Att du var en grym mekaniker visste jag ju redan Alex! Är dock ännu mer imponerad nu när jag hittat din tråd här om ditt turbobygge. Det gläder mig extra mycket att du även har ambitionen att hojen ska gå att svänga med. Ser fram emot att få se dig rita svarta sträck med bakhjulet ut på start- och målrakan på Gälleråsen nästa sommar!

Finns nog en och annan gixxerförare som kommer att undra om det var blixten som slog ner när du passerar dem på yttern i ett moln av rök...:hihi:banana

MVH Björn

Kul att höra att du gillar projektet:tummenupp Jo det hade varit jätte kul att ta sig ut på bana med den tycker jag. Brukade ju åka ganska mycket men nu har det inte blivit av på några år men vi får se nästa år :)

Sträckläst tråden nu och kan ju bara säga att jag är grymt imponerad! :Bugar Lägger prenumeration på tråden i hopp om flera grymma uppdateringar! :tummenupp

Keep it up! :yoparty
Putte

:Bugar

OJOJ , Du ska INTE använda Barnets lameller

Dom hamnar i oljetråget och i oljesilen som en Jäkla gröt och skapar förstoppning

Hur vet jag det? Gissa hehe

Tackar för infon men de var ju inge bra. Då får jag beställa hem ett packe lameller till då (billigare än motor) Inga problem att göra av med pengar med denna hobby 2000kr kostade bernett paketet.

Håller med Andersson, original lameller med hårda fjädrar har alltid funkat bäst för mej

Då gör jag också så. Ska se om ja kan få fram ändå kraftigare fjädrar istället då. Men de klart dom lamellerna som satt i vet jag inte om dom någonsin blivit bytta heller. Hojen har gått 2000mil nu.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Några funderingar.

Ska försöka göra axeln till wg lite smidigare, fått tipset om att få dit en kul-led. Är det momentum som gäller eller vem kan tänkas sälja sånna?

Hittat på en billig swing.

Hur mycket elakare blir det på växellådan att åka med lite längre sving tro? Skulle det gå att förlänga en sånhär swing? Eller ska man testa såndär förlängare. Ser ju så jäkla klent ut.

Hittade en billig orginal på ebay
http://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-FZ...89?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item5896169ba9

036.jpg
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag blev avgashuset blästrat och turbon granskad av Dahlbäck. En renovering hos GIK turbo kostade visst 4500kr + moms (dyrt) men den var enligt dom i bra skick. Tipset var att ta av trycksidan och starta för att se om tätningen läcker.

Så fick sig WG en led.
IMAG2575.jpg

Om nu felet inte sitter i tätningen så får de bli att utöka catchbehållaren lite. Min rymmer ju 0,75dl och vissa säger 5dl är lagomt :va

Kul att komma igång å greja lite med cykeln nu :)
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Kolla upp vad slutnotan hamnar på då du ska förlänga svingen själv. Nu kanske du har tillgång till mer maskiner än mig, men för min del blev det billigare att köpa en färdig sving än att bygga om min original...

Jag vill också börja skruva i min någon gång... första snön har ju kommit och nu är det konstant minusgrader ute...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hoppa över det där med långsving för gatåka , Ganska kasst

Drygt 1500 hjulbas kan du åka med sen blir det inge bra
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

håller med här jag oxå,jag förlängde min sving ( andersson )men det var för att kunna reg besiktiga den för sfro
den blev lite bråkigare att svänga med men nu har man vant sig med att den är lite trög och att behöver bryta mer i styret o luta sig mer framåt i kruvorna

peterpain
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kolla upp vad slutnotan hamnar på då du ska förlänga svingen själv. Nu kanske du har tillgång till mer maskiner än mig, men för min del blev det billigare att köpa en färdig sving än att bygga om min original...

Jag vill också börja skruva i min någon gång... första snön har ju kommit och nu är det konstant minusgrader ute...

Vart köpte du din?

Hoppa över det där med långsving för gatåka , Ganska kasst

Drygt 1500 hjulbas kan du åka med sen blir det inge bra

Jo kommer ihåg att du kommenterat det. Kanske är klokt att skita i det men vore gött att kunna gasa mer utan att det ska hjula hela tiden. Hade hoppats att det skulle bli mindre turboknuff med leden till wg men det ändrade inget. Den är sådär som när du provkörde den. Wg öppnar mjukt. Många tar ju insignalen till wg innan intercooler osv. Kan det göra min styrsignal mindre okänslig och därför göra det mer stum när turbon sparkar till?

hej

håller med här jag oxå,jag förlängde min sving ( andersson )men det var för att kunna reg besiktiga den för sfro
den blev lite bråkigare att svänga med men nu har man vant sig med att den är lite trög och att behöver bryta mer i styret o luta sig mer framåt i kruvorna

peterpain

Det är ju ingen bra egenskap direkt. Men det måste väll vara kul att kunna gasa mer utan att det hjular lika lätt?

---------------------------------------

Fick tag på erik igår på MCX och ska skicka upp orginalfjädrar itll koppling och dom jag åkt med så ska han ta fram några som är starkare, mycket starkare. Orginal lameller är på ingång nu också.

Hans teorier om varför den bluddrade var kaminställning och inte plenum. Skulle plenumet strula trodde han det skulle märkas vid större trottelöppningar och inte bara vid små trottelöppningarn men han var osäker då han inte hört den själv.

Testade igår att ut och köra med rak pipa. Jävlar så gött de lät :)

IMAG2576.jpg
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jag tyckte min blev bra mycket roligare och mer körbar med långsvingen, nu har jag iofs möjligheten att justera tillbaka till original längd och behöver bara byta kedja för det. Jag köpte den i andra hand från en på forumet, men vore jag dig skulle jag beställa någon från england eller staterna.

Jag har för mig du och jag surrade tidigare när vi byggde bågarna om just det där med vart man tar ut trycket till wgn, och mitt uttag sitter på kompressorhuset på turbon. Jag har inte upplevt någon drastisk turbokick som det du beskriver, kan vara värt att prova det är bara en liten stump vacumslang innan du börjar dribbla med kamtider osv..?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag tyckte min blev bra mycket roligare och mer körbar med långsvingen, nu har jag iofs möjligheten att justera tillbaka till original längd och behöver bara byta kedja för det. Jag köpte den i andra hand från en på forumet, men vore jag dig skulle jag beställa någon från england eller staterna.

Jag har för mig du och jag surrade tidigare när vi byggde bågarna om just det där med vart man tar ut trycket till wgn, och mitt uttag sitter på kompressorhuset på turbon. Jag har inte upplevt någon drastisk turbokick som det du beskriver, kan vara värt att prova det är bara en liten stump vacumslang innan du börjar dribbla med kamtider osv..?

Bra input :)

Ska i alla fall kolla upp det vad det skulle kosta med swing.

Blir att testa å flytta slangen till wg från plenum till kompressorhus. Den borde bli mycket mer känslig då. Nu blir det riktigt stum känsla när trycket kommer så den kastar upp framhjulet direkt. Kamtiderna var för bluddret som blir runt 7000rpm med låg trottelöppning inte för att den är avkastningsbenägen.

Synd att den där jävla snön har kommit nu vad jag hört. Sitter i Hamburg för tillfället med fria gator från det vita.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tjenare

Var ett tag sen man postade nått. Varit lite stiljte. Har byggt om henne till originalklädsel nu för besiktning.

Men förra helgen var ja till Birmingham för Autosport international för att få lite nya ideer och dricka go pilsner.


Nu sitter man och försöker få till en bra deal med någon från mässan på ny fjädring till moppen. Ska också försöka få på en annan wg så jag kan få till laddstyrningen med hjälp av MCX magnetventilen och tps styrning av laddtryck.

Några bilder

Ett snyggt insug. På detta insuget har dom testat 3 olika lägen på spridarna. På sugmotorn så skiljde det 10hästar mellan att enbart ha spridare längst in och ha spridare längst ut.
IMAG2802.jpg

En utbytesimpeller. Höger Original på 19t och vänster en som ska ge 5% bättre verkningsgrad genom registret. Man blev lite sugen men den var redan såld på mässan.
IMAG2833.jpg

Dubbel hayabusamotor
IMAG2834.jpg

1,5L hayabusa turbo
IMAG2804.jpg

Någon som vet vart man kan köpa en sånhär wg fast med utbytbar fjäder?
MHI_Turbocharger_Wastegate_TD04.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top