Mr Helmut´s Turbo Fz1

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Skippa dom helsvetsade skruvarna , Du har ju gott om plats för vanliga genomgående skruv

Planslipning på bandslip eller tallriksmodellen kör jag med ( ett måste)

Det finns desutom en packning till dessa turbosar (rostfri)

Labyrinttätningen i avgashuset knackar man bara in en svarvad ring i så det blir plant

Hayabusan har en utmärkt kylarslang för turbobruk , Som om dom hadde turbo i åtanke nästan
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Skippa dom helsvetsade skruvarna , Du har ju gott om plats för vanliga genomgående skruv

Planslipning på bandslip eller tallriksmodellen kör jag med ( ett måste)

Det finns desutom en packning till dessa turbosar (rostfri)

Labyrinttätningen i avgashuset knackar man bara in en svarvad ring i så det blir plant

Hayabusan har en utmärkt kylarslang för turbobruk , Som om dom hadde turbo i åtanke nästan

Tallriksmodellen? :va

Vad är det för storlek på den slangen då? Min ska likna den som jag bifogat.

Ska beställa packningar tänkte ja men dom måste ju moddas. Hade varit smidigt att finna här i borlänge (kanske Dahlbäck har) eller så hade jag ju varit smart och bett Marklund skicka med det:huvet

Hämtade ett paket på ICA med postförskott ifrån MCX idag :D
BTR
IC
Oljepump (som kanske passar)
Display med loggning i
Bredbandslambda
Aluböjar till in och utlopp på IC
 

Bifogat

  • IMG_8507.jpg
    IMG_8507.jpg
    229.3 KB · Visningar: 242
  • IMAG0542.jpg
    IMAG0542.jpg
    239.7 KB · Visningar: 196

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tallriksmodellen? :va

Vad är det för storlek på den slangen då? Min ska likna den som jag bifogat.

Ska beställa packningar tänkte ja men dom måste ju moddas. Hade varit smidigt att finna här i borlänge (kanske Dahlbäck har) eller så hade jag ju varit smart och bett Marklund skicka med det:huvet

Hämtade ett paket på ICA med postförskott ifrån MCX idag :D
BTR
IC
Oljepump (som kanske passar)
Display med loggning i
Bredbandslambda
Aluböjar till in och utlopp på IC



En sånn hära
 

Bifogat

  • Tallriksslip.JPG
    Tallriksslip.JPG
    150.6 KB · Visningar: 344

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

aha du menade en sån. Men hur var det med slangen, vilken dimension har den på busan? Har varit på jakt idag efter något som skulle funka men inte hittat någon

--------------------------------------------------------

Vilken jävla skitdag....:mad:


Fel bockning av intercooler (tror detta är till Hayabusa i sånt fall?)
IMAG0545.jpg


Oljepumpen passade nästan, dock kräver huset svarv med drivna verktyg så kan inte göra ett nytt utan får hoppas att MCX kan justera det lite. Pumpen som nämndes tidigare som kostade 1000kr var en pump utan hus. Denna är till en snöskoter och kostar 2200kr för den som någon gång i framtiden skulle bli sugen.
IMAG0550.jpg


IMAG0551.jpg


Två alternativ på hur jag skall gå ifrån IC till tryckslang:
1.
IMAG0546.jpg


2.
IMAG0547.jpg


Test av placering, detta såg i alla fall fint ut
IMAG0567.jpg


Hur får man isär denna?
IMAG0557.jpg


IMAG0560.jpg



Sen så har jag någon strul med MCX ECU:n , fick aldrig displayen att fungera utan har ett fel någonstans. Men nu får det nog bli en paus. Inget kul nu när de går åt helvete å man ser Xyrons 290hästar moppe:tungan
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Klen tröst, men det är så för alla som inte bygger på vanligaste modellen eller köper färdiga kit. inget passar och ingen har en standard lösning åt dig, så man får vara kreativ.
Se det från den ljusa sidan, du lär inte tappa bort din turbohoj på icamaxi parkeringen när du är klar iaf.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Klen tröst, men det är så för alla som inte bygger på vanligaste modellen eller köper färdiga kit. inget passar och ingen har en standard lösning åt dig, så man får vara kreativ.
Se det från den ljusa sidan, du lär inte tappa bort din turbohoj på icamaxi parkeringen när du är klar iaf.

Jo jag vet väll ungefär vad jag gett mig in på men ibland flyter det ju på smidigt och ibland åt pipsvängen. Kul kommentar om ICAmaxi parkeringen:D

Idag har jag letat kylarslang och packningar till turbon

Någon som hört denna diskussion::näsblod
- Vad har du för regnummer
# öö det är har jag inget:gnissla
- Vilken bilmodell har du
# Det är ingen bil
- Då vet jag inte hur jag ska hitta grejerna.

Ne ja ä inte bitter

Idag börjar oljebyttan ta form. Lasern kunde inte skära igenom mina små hål i locket utan det blev bara markeringar.

Dom andra delarna skall postas upp till MCX igen och bytas ut/fixas till.
 

Bifogat

  • IMAG0576.jpg
    IMAG0576.jpg
    239.2 KB · Visningar: 211
  • Oljelåda.jpg
    Oljelåda.jpg
    105.3 KB · Visningar: 181
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Väldigt snällt av dig att visa vart det fanns att köpa:tummenupp men jag har ju fortfarande ingen aning vilken diameter det är på den där slangen :näsblod Men jag tror jag funnit en lösning som kommer fungera bra idag.

Vad det dock gått åt pipan med är elen. Jag har nu slitit bort MCX ECU:n och bara kopplat in strömkablarna men den skjuter säkringen direkt utan att något är inkopplat. Så frågan är om man måste ha något inkopplat eller om den är paj:brinnerup Någon som har haft strul med denna ECU?
IMAG0611.jpg


Mall som jag trodde MCX hade men som nästa IC skall bockas efter
IMAG0607.jpg


Metallpackningar att flytta ut kamkedjesträckaren med
IMAG0606.jpg


Måste verkligen rätta till detta
IMAG0605.jpg


Dragning av tryckslang
IMAG0599.jpg


IMAG0601.jpg


Returledning
IMAG0602.jpg


Dagens inköp
IMAG0578.jpg


Men slangen skulle aldrig kunna täta nog bra. Passade bra uppe men inte nere. Orginalslangen är ju 30 i diam uppe och 25 nere.
IMAG0580.jpg


La in en rörbit i slangen så den inte skulle väckas
IMAG0583.jpg


Detta borde funka
IMAG0589.jpg


Min nya planering
Planering.jpg


Helt orädd älg påväg hem ifrån garaget
IMAG0609.jpg
 

gixxer76

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2006
Ort
k-stad
Hoj
Ducati 996/1098 -00
De gott att se alex, bara att följa planering så är det gasa snart !
Lycka till du är nästan där...
/Pelle
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
kylarslangen

hej
på min 1100 så låg grenröret bara lite ifrån vattenkylen men vid några feta gasningar så smälte kylen och det sprayade glykolvatten på mig och bakhjulet ( spännande ).så kolla noga om det räcker med det avståndet som du har nu.

när du kör kyler ju luften men vid långsam körning vetifan om det går sådär men det är ju svårt att bedömma på kort:tummenupp

asgrymmt bygge iallafall och riktigt fint bygge:banana
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tips angående tillverkning utav slangar

Jag låter ALLTID pressa bara ena änden , Sedan tar jag med mig nipplarna och kapar och märker i vilken vridning dessa ska ha

Annars blir det FEEEEL ( matallspunnen teflonslang) det vill säga
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
De gott att se alex, bara att följa planering så är det gasa snart !
Lycka till du är nästan där...
/Pelle

Tack ska du ha. Du får lägga upp lite bilder på ditt inte så blygsamma bygge också:tummenupp

hej
på min 1100 så låg grenröret bara lite ifrån vattenkylen men vid några feta gasningar så smälte kylen och det sprayade glykolvatten på mig och bakhjulet ( spännande ).så kolla noga om det räcker med det avståndet som du har nu.

när du kör kyler ju luften men vid långsam körning vetifan om det går sådär men det är ju svårt att bedömma på kort:tummenupp

asgrymmt bygge iallafall och riktigt fint bygge:banana

Ne jag känner mig inte helt 100 på detta heller. Men jag har nu en ny ide. Jag känner till att hydroscand har en röd slang med avgasbandage på insidan. Kanske skulle dra en sån utanpå hela denna slang?
Hum annars kanske man kan svetsa ihop lite rör och bara skarva med slang uppe/nere:va

Tips angående tillverkning utav slangar

Jag låter ALLTID pressa bara ena änden , Sedan tar jag med mig nipplarna och kapar och märker i vilken vridning dessa ska ha

Annars blir det FEEEEL ( matallspunnen teflonslang) det vill säga

Okey. jo det är kanske en bra ide för att få det perfekt:tummenupp

Tack för tipset!
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Impan av dina skills !!
Det blir jättenajs !!


Returledningen, är den verkligen tillräckligt tjock !!

Tycker att den ser skrämmande tunn ut !
Har blåst en turbo med betydligt tjockare slang !!


kylarslangen hade jag nog kör med en bockad rörbit med dubbla skarvar som du själv föreslog !
Då hade man ju kunnat smyga in ett par små kylfänsar på rörstumpen med, så blir livet kanske lite längre för slangarna med :)
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Ser riktigt lovande ut, men gå helt klart på anderssons tips ang. de pressade stålomspunna slangarna. Blir fort fel annars...

Be erik skicka med en lambdamutter när han skickar tillbaka prylarna, han tar typ 30-50kr nått för en mutter om jag kommer ihåg rätt...


Kämpa på nu, så vi får höra lite turbovissel :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Impan av dina skills !!
Det blir jättenajs !!


Returledningen, är den verkligen tillräckligt tjock !!

Tycker att den ser skrämmande tunn ut !
Har blåst en turbo med betydligt tjockare slang !!


kylarslangen hade jag nog kör med en bockad rörbit med dubbla skarvar som du själv föreslog !
Då hade man ju kunnat smyga in ett par små kylfänsar på rörstumpen med, så blir livet kanske lite längre för slangarna med :)

Tack ska du ha :) Om inte annat så lär jag mig mycket av detta i alla fall.

Jo, jag kommer ju pumpa (suga) bort oljan ifrån min ventilerade oljelåda som kommer hänga under turbon. Sen har jag inte fått någon returledning tillverkad ännu utan har bara böjt till en metalstång för att ha som mall. Tänkte om slangen skulle vara jävlig så har jag i alla fall en mall med mig (har 9 mil T&R till garaget). Slangen kommer nog få en inner diam på 6mm både på till och ifrån turbon (med strypning på inlopp som sitter i turbon)

Nackdelen med rörbiten är ju att man får en skarv till där slangen lätt kan glida av. Men har fått ett tips av en tidigare rallyåkare att smeta Permatec på rörbiten i sånt fall men jag skulle ändå föredra att slippa detta. Skall rådfråga hydroscand i morgon.

Det var väll du som hade köpt kåporna jag gjorde i ordning till r6an jag hade för några år sen?
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Tack ska du ha :) Om inte annat så lär jag mig mycket av detta i alla fall.

Jo, jag kommer ju pumpa (suga) bort oljan ifrån min ventilerade oljelåda som kommer hänga under turbon. Sen har jag inte fått någon returledning tillverkad ännu utan har bara böjt till en metalstång för att ha som mall. Tänkte om slangen skulle vara jävlig så har jag i alla fall en mall med mig (har 9 mil T&R till garaget). Slangen kommer nog få en inner diam på 6mm både på till och ifrån turbon (med strypning på inlopp som sitter i turbon)

Nackdelen med rörbiten är ju att man får en skarv till där slangen lätt kan glida av. Men har fått ett tips av en tidigare rallyåkare att smeta Permatec på rörbiten i sånt fall men jag skulle ändå föredra att slippa detta. Skall rådfråga hydroscand i morgon.

Det var väll du som hade köpt kåporna jag gjorde i ordning till r6an jag hade för några år sen?
Vet inte hur det är när du kör med returoljepump men är du säker på att den diametern räcker? Jag fick rekommendationerna att inte gå under 14mm inv, men dock med självfall...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Funkar utmärkt med returpump

Uppsammlingskärlet måste avlufftas med 8 mm slang så funkar det utmärkt
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top