Mr-X resa sthlm-gbg

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Trådlyft deluxe…
Kan någon vänlig själ scanna in reportagetn om Mr X och posta här?
Priiitty pliiis
Hade ju också velat se storyn om Mr X och finlandsfärjan som skulle ha beskrivits i den numera döda länken i FARTGALENs inlägg ovan. I teorin hade det iaf varit möjligt. 16 timmar Sthlm-Helsingfors och landvägen är det 170 mil om jag mäter rätt. Dvs, kan man snitta över 100 km/h så kan man klara det,
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Ja det där kommer man ihåg ifrån Biketidningarna när man var tonåring.
Så jäkla coolt tyckte man att det var också :yoparty
 

po951

Gixxer
Gick med
5 Apr 2010
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSXR 1000 L17
Har tyvärr inte kvar tidningen de slängdes vid någon flytt.
Men reportaget satte sina spår och gjorde att när det började närma sig att ta körkort hade man ett intresse för snabba hojar som även håller i sig idag över 30 år senare.
Men återväxten för snabba hojar verkar dö ut så lösningen är kanske är Mr X.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
GBG-Sthlm kändes realistisk. Den andra storyn m resan till Helsingfors kändes lite mer ihopdiktad. Radioamatörer som följde via polisradion, vägspärr med finska poliser som öppnade en lucka o.s.v. Därmed inte sagt att delar av det var sant. Tonårsminnet sitter i alla fall kvar :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Fantastisk historia, låter som den passerat många ljugarbänkar.

315km/h på mätaren med 147 hästar, måskollision och oljeläckage.
(Varvstopp för originaldrevning går vid 307km/h)
 

Virtuos

KEWKEN!
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Nacka
Hoj
ZX-7R -96, ZX-9R -01, 701E -17, 690RFR -09, HQV FE250 + FE350
Jorå, den fick man hem i lådan som finnig tonåring, blev helt såld direkt givetvis.

Såna historier och "reportage" görs ju tyvärr inte längre, det har blivit lite tråkigare och mer pk.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Fantastisk historia, låter som den passerat många ljugarbänkar.

315km/h på mätaren med 147 hästar, måskollision och oljeläckage.
(Varvstopp för originaldrevning går vid 307km/h)
Ljugarbänk? Den är faktiskt sann…
 

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Fantastisk historia, låter som den passerat många ljugarbänkar.

315km/h på mätaren med 147 hästar, måskollision och oljeläckage.
(Varvstopp för originaldrevning går vid 307km/h)
Jag är definitivt ingen expert men jag tror nog att en ZZR 1100 kan klämma ur sig mer än 147 hästar om nån kunnig individ fått pilla lite på den :)
 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Grymma och legendariska reportage, tidningar var bättre förr!
Historien om ZX9:an mot färjan var nog lite skarvad ja men sjukt rolig, vill minnas att han mötte Marklund på en galen turbohoj framåt morgonkvisten.
Gillar även tipsen, "MrX hejar aldrig på något annat än föra av extrema sporthojar från Japan" :lol: :lol:
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fantastisk historia, låter som den passerat många ljugarbänkar.

315km/h på mätaren med 147 hästar, måskollision och oljeläckage.
(Varvstopp för originaldrevning går vid 307km/h)
Hastighetsmätaren på Kawan kan ha varit Optimistisk. :hjarta
Enligt test ca 270km/h vid visade på mätaren 315km/h, se andra sidan av reportaget.
1742301554324.png
Men det är lätt dreva om. Vid behov om det behövdes 1992.
När jag fick bänkningspapperet som visade att toppeffekten på min GSX1300R 2008 låg vid 9500 RPM vilket med originaldrevning som jag minns motsvarade 285km/h så kändes ganska naturligt att dreva om för 9500 RPM vid 300 km/h . Det räcker med att byta främre kedjedrevet från 18 tänder original till 19 tänder.
Vid test i Bike(?) av GSX1300R 2008 hade ju maxhastigheten varit 301km/h mätt med GPS(?) Hastighetsmätaren visade då 300km/h. (ECU begränsat vid 10000(?) RPM på 6:ans växel)
Vad det gäller måsen var det tur för reportaget att måsen träffade Kawasakin. En vän klöv en talgoxe med skärmen på hjälmen omkring 1967. Han berättade att det svartnade till för ögonen men han lyckades hålla hojen på vägen. Detta hände på en BMW R50 med ungefär halva topphastigheten jämfört med Kawasakin.
Vad det gäller Kawasakin var nog viktigaste trimmet förstorad tank. :hjarta
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Top