Mr-X resa sthlm-gbg

Trådlyft deluxe…
Kan någon vänlig själ scanna in reportagetn om Mr X och posta här?
Priiitty pliiis
Hade ju också velat se storyn om Mr X och finlandsfärjan som skulle ha beskrivits i den numera döda länken i FARTGALENs inlägg ovan. I teorin hade det iaf varit möjligt. 16 timmar Sthlm-Helsingfors och landvägen är det 170 mil om jag mäter rätt. Dvs, kan man snitta över 100 km/h så kan man klara det,

Ja det där kommer man ihåg ifrån Biketidningarna när man var tonåring.
Så jäkla coolt tyckte man att det var också :yoparty

Har tyvärr inte kvar tidningen de slängdes vid någon flytt.
Men reportaget satte sina spår och gjorde att när det började närma sig att ta körkort hade man ett intresse för snabba hojar som även håller i sig idag över 30 år senare.
Men återväxten för snabba hojar verkar dö ut så lösningen är kanske är Mr X.

GBG-Sthlm kändes realistisk. Den andra storyn m resan till Helsingfors kändes lite mer ihopdiktad. Radioamatörer som följde via polisradion, vägspärr med finska poliser som öppnade en lucka o.s.v. Därmed inte sagt att delar av det var sant. Tonårsminnet sitter i alla fall kvar :)

Fantastisk historia, låter som den passerat många ljugarbänkar.

315km/h på mätaren med 147 hästar, måskollision och oljeläckage.
(Varvstopp för originaldrevning går vid 307km/h)

Jag är definitivt ingen expert men jag tror nog att en ZZR 1100 kan klämma ur sig mer än 147 hästar om nån kunnig individ fått pilla lite på den :)

Grymma och legendariska reportage, tidningar var bättre förr!
Historien om ZX9:an mot färjan var nog lite skarvad ja men sjukt rolig, vill minnas att han mötte Marklund på en galen turbohoj framåt morgonkvisten.
Gillar även tipsen, "MrX hejar aldrig på något annat än föra av extrema sporthojar från Japan" :lol: :lol:

Hastighetsmätaren på Kawan kan ha varit Optimistisk. :hjarta
Enligt test ca 270km/h vid visade på mätaren 315km/h, se andra sidan av reportaget.
1742301554324.png
Men det är lätt dreva om. Vid behov om det behövdes 1992.
När jag fick bänkningspapperet som visade att toppeffekten på min GSX1300R 2008 låg vid 9500 RPM vilket med originaldrevning som jag minns motsvarade 285km/h så kändes ganska naturligt att dreva om för 9500 RPM vid 300 km/h . Det räcker med att byta främre kedjedrevet från 18 tänder original till 19 tänder.
Vid test i Bike(?) av GSX1300R 2008 hade ju maxhastigheten varit 301km/h mätt med GPS(?) Hastighetsmätaren visade då 300km/h. (ECU begränsat vid 10000(?) RPM på 6:ans växel)
Vad det gäller måsen var det tur för reportaget att måsen träffade Kawasakin. En vän klöv en talgoxe med skärmen på hjälmen omkring 1967. Han berättade att det svartnade till för ögonen men han lyckades hålla hojen på vägen. Detta hände på en BMW R50 med ungefär halva topphastigheten jämfört med Kawasakin.
Vad det gäller Kawasakin var nog viktigaste trimmet förstorad tank. :hjarta

Last edited:
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj