MT 01-tråden

Har precis köpt min MT-01:a. Talade med Carlbarks om Raask. Dom tyckte att dom sög fullkomligt. Det går inte att få hojen att gå bra överhuvud taget sa dom. Vad finns det för alternativ att välja mellan. Är det någon som har koll på alla ?? Letar skylthållare också. Nån som har tips ?? Måste ha ett par andra speglar också, ser fan ingenting :D
 
...Måste ha ett par andra speglar också, ser fan ingenting :D

Det går att få lite bättre sikt med rätt justering, såg ingenting när jag fick min hoj men lyckades få till det s a det är acceptabelt. Känns inte som prio ett att byta för siktens skull när det ändå vibrerar s a man inte ser vad man har efter sig. Har inte hört om några speglar som klarar vibrationerna.
 
Så, nu är äntligen de första 100 milen avklarade på MT-01:an :tummenupp
Det enda jag hittat att anmärka på, förutom lite ynkligt ljud och obehagliga orginaldäck, är att Yamaha har valt ett alldeles för smalt styre som standard. Hittade lyckligtvis en lösning till det på eBay för en högst rimlig summa:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll...s=algo=SI&its=I%2BIA&itu=IA%2BUCI&otn=4&ps=42

Dessa små rörstumpar förlänger styret med 35mm på varje sida, vilket jag tyckte blev precis lagom. Man fick borra två nya 6mm hål för switcharna och dra om gaswirarna nedanför lyktfästet, annars behövde inget modifieras. Monteringen tog ungefär 45 minuter utan att stressa.
En ytterligare fördel var att man nu ser mer än sina egna överarmar i backspeglarna.
 
Nog är det lite 'gubbigt' å kasta på vindskydd men skönt är det iaf. :)

Hade hojen inne på 100 mila service i veckan, hade jag inte så mycke att göra på huset hade jag varit ute och åkt mer, men som man bäddar får man ligga hehe.

Hur ligger det till med garantier och sånt om man kastar på andra burkar, främre rör, PC och förbättrar andningen? Är det bara att kasta garantihandlingarna eller är Yamaha generösa med sånt (det e ju för att den ska må bättre hehe)?

Ha det!
 
Så, nu är äntligen de första 100 milen avklarade på MT-01:an :tummenupp
Det enda jag hittat att anmärka på, förutom lite ynkligt ljud och obehagliga orginaldäck, är att Yamaha har valt ett alldeles för smalt styre som standard. Hittade lyckligtvis en lösning till det på eBay för en högst rimlig summa:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll...s=algo=SI&its=I%2BIA&itu=IA%2BUCI&otn=4&ps=42

Dessa små rörstumpar förlänger styret med 35mm på varje sida, vilket jag tyckte blev precis lagom. Man fick borra två nya 6mm hål för switcharna och dra om gaswirarna nedanför lyktfästet, annars behövde inget modifieras. Monteringen tog ungefär 45 minuter utan att stressa.
En ytterligare fördel var att man nu ser mer än sina egna överarmar i backspeglarna.


Det verkade ju simpelt, själv köpte jag ett lite bredare styre på Biltema men har inte fått det på plats ännu. Förutom att det blir en lackering får man fixa andra "risers"...

Har kollat lite på styrändsspeglar också. Tydligen funkar inte universalspeglar med Yamahas original styrändar, är det någon som har koll på det?

Sen ett tips om ni ska ut och äta när ni är i Skåne, kör inte hit:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3639831#post3639831
 
Vanliga styrändsspeglar som fästs med en klämma runt styrvikten funkar tyvärr inte eftersom vikten är konisk. En lösning är att svarva ner vikterna så de blir cylindriska istället, det är gjort på fem minuter med en enkel metallsvarv.
Speglar som kläms inuti styret funkar inte heller, eftersom det är gängat med någon märklig fingänga där.
Kollade också Biltemas "Fatbar" innan jag hittade dessa förlängarna. Tyvärr har ju Yamaha valt någon alldeles egen dimension på mitten av styret...Allt för att krångla till det så mycket som möjligt...
 
Har just bytt bägge "packboxar" på fram dämparna, :mad: efter bara 1500mil
dom började läcka efter det att jag tog ut hojen efter
vinteruppehållet, tydligen ett lagom vanligt fel enl det Engelska MT forumet

styrlagret har trillskat en längre tid också, så efter 4 justeringar så
har de också bytts, det undre lagret var fullt med rost och grova partiklar
och skador på lagerbana, det övre lagret var helt ok

någon annan som råkat ut för dessa problem??
 
Har just bytt bägge "packboxar" på fram dämparna, :mad: efter bara 1500mil
dom började läcka efter det att jag tog ut hojen efter
vinteruppehållet, tydligen ett lagom vanligt fel enl det Engelska MT forumet

styrlagret har trillskat en längre tid också, så efter 4 justeringar så
har de också bytts, det undre lagret var fullt med rost och grova partiklar
och skador på lagerbana, det övre lagret var helt ok

någon annan som råkat ut för dessa problem??[/QUOT

Han som hade hojen före mig hade packboxarna gått för efter bara några hundra mil .
 
Last edited:
... styrlagret har trillskat en längre tid också, så efter 4 justeringar så
har de också bytts, det undre lagret var fullt med rost och grova partiklar
och skador på lagerbana, det övre lagret var helt ok ...

Hur märkte du problemet med styrlagret?
 
Har just bytt bägge "packboxar" på fram dämparna, :mad: efter bara 1500mil
dom började läcka efter det att jag tog ut hojen efter
vinteruppehållet, tydligen ett lagom vanligt fel enl det Engelska MT forumet

styrlagret har trillskat en längre tid också, så efter 4 justeringar så
har de också bytts, det undre lagret var fullt med rost och grova partiklar
och skador på lagerbana, det övre lagret var helt ok

någon annan som råkat ut för dessa problem??
Packboxarna byttes på vår mt-01 efter bara 1200 mil
 
Har just bytt bägge "packboxar" på fram dämparna, :mad: efter bara 1500mil
dom började läcka efter det att jag tog ut hojen efter
vinteruppehållet, tydligen ett lagom vanligt fel enl det Engelska MT forumet

styrlagret har trillskat en längre tid också, så efter 4 justeringar så
har de också bytts, det undre lagret var fullt med rost och grova partiklar
och skador på lagerbana, det övre lagret var helt ok

någon annan som råkat ut för dessa problem??
Har också bytt "packbox" på ena sidan (garanti).. Nu börjar det se "kladdigt" ut på andra.. Som sagt, verkar inte vara så ovanligt..

Har inte funderat på styrlagret, kanske lika bra att kolla upp det..

Någon som fått gjort garantijobbet på dämparlänkaget?
 
Last edited:
Har också bytt "packbox" på ena sidan (garanti).. Nu börjar det se "kladdigt" ut på andra.. Som sagt, verkar inte vara så ovanligt..

Har inte funderat på styrlagret, kanske lika bra att kolla upp det..

Någon som fått gjort garantijobbet på dämpar länkaget?

Jo, jag har fått dämpar länkaget bytt, snabbt och snyggt

Jag har fått pröjsa för både byte av packboxar såväl som styr lager
(slitdelar som ej täcks av garantin??)
felet få styrlagret visade sig i att det slår i styret vid ojämnväg (stort glapp)
som efterdrogs vid service 2ggr plus att jag efterdragit det själv 2ggr.
till slut har det blivit gropar i lagerbanan av glappandet. med byte som följd

Nu känns styrningen mer lättstyrd än vad den gjorde då jag köpte hojen
vid 240mil. extremt lätt styrd, nu sitter det rullager isf kullager
det kan ju ha med saken att göra
 
Hur vet man om länkaget ska bytas? har det varit samma problem på alla årsmodeller?

Hej dom byter på alla som inte har den nya uppdaterade länkaget dvs om man kollar på staget som går från dämp till svingen ska den vara svart lakerad den gamla är i alu färg! :)
 
Jo, jag har fått dämpar länkaget bytt, snabbt och snyggt

Jag har fått pröjsa för både byte av packboxar såväl som styr lager
(slitdelar som ej täcks av garantin??)
felet få styrlagret visade sig i att det slår i styret vid ojämnväg (stort glapp)
som efterdrogs vid service 2ggr plus att jag efterdragit det själv 2ggr.
till slut har det blivit gropar i lagerbanan av glappandet. med byte som följd

Nu känns styrningen mer lättstyrd än vad den gjorde då jag köpte hojen
vid 240mil. extremt lätt styrd, nu sitter det rullager isf kullager
det kan ju ha med saken att göra

Rullager och kullager har ju inte riktigt samma funktion. Ett rullager kan inte ta upp laster i axialled alls. det kan ett kullager. Kanske kan va nått att tänka på. (Är ganska ny på hoj så jag vet inte riktigt hur det sitter inbyggt här)
 
Har just bytt bägge "packboxar" på fram dämparna, :mad: efter bara 1500mil
dom började läcka efter det att jag tog ut hojen efter
vinteruppehållet, tydligen ett lagom vanligt fel enl det Engelska MT forumet

styrlagret har trillskat en längre tid också, så efter 4 justeringar så
har de också bytts, det undre lagret var fullt med rost och grova partiklar
och skador på lagerbana, det övre lagret var helt ok

någon annan som råkat ut för dessa problem??

Svar Ja ! Styrlager bytt vid Ca 1600 Mil samt länkaget ! Måste Ge en xtra eloge till Mikael, Kidde samt Fredrik på Mascot, alltid ett toppen bemötandande, samt korta väntetider:tummenupp Allt gick på garanti :)
 
:squid
Svar Ja ! Styrlager bytt vid Ca 1600 Mil samt länkaget ! Måste Ge en xtra eloge till Mikael, Kidde samt Fredrik på Mascot, alltid ett toppen bemötandande, samt korta väntetider:tummenupp Allt gick på garanti :)
:hojsmilie
Hej Mascot i nässjö är den bästa att ha och göra med . alltid trevliga & smidiga har för övrigt köpt alla mina hojjar:squid av dom dvs Yamaha..:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Är du från nässjö????
Mvh stenis jpk:näsblod
 
Last edited:
MP-Racing Trim

Är det någon som har fått sin hoj trimmad av MP-Racing? :va Jag funderar på hans steg 1 med bigarkit. 19500:- Svettigt dyrt!! :gnissla Jag undrar om det är värt det. Pengarna får man ju inte tillbaka när man säljer, men om körupplevelsen är så mycket bättre??
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top