MT 01-tråden

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Tack för tipset!! :tummenupp Blir det att köpa nya hantag sen??

Nej tusan, bara att återanvända..

Jag använde inte heller något lim till det nya styret, handtaget sitter mycket bra ändå.. (kan inte vrida det om jag så lägger mina 110kg bakom) :)

Men det kan kanske variera mellan styren, bäst att du själv avgör det..

.
 
Last edited:

sweepmaster

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
örebro
Hoj
2005 Yamaha MT-01
Jag tycker att min MT:a är lite trög att växla. Speciellt vid låga varv. Om man ska växla sig ner till ettan för ett stopljus. Är det någon som har känt samma grej??
 
Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Var uppe och byte till mig en MT01 mot min Blackbird... Fick dock köra hela vägen upp till stockholm för att göra det fast på något sätt så kändes det meningen för vädret blev underbart just de två dagarna sen kom regnet igen. Sen var det ett stort leende hela vägen hem...

Men till sak. Det är en maskin som knäcker en HD på mitten och står för vad köra Mc i alla lägen enligt mig. Jag körde bekvämare hem till skåne än ditt på BB fasten dock 30km/h långsammare. Har Raask och dynojet kit på den sen körd i bänk till 90hk på bakhjulet.

Den kansek vibbrerar lite väl mycket för dens egnes bästa. På primjär byvarvet så efter två varv så såg jag en nummerplåt ligga på gatan och tänker -Där är någon stackare som tappat sin plåt... Vänta nu WRR.. Verka bekant!

Jag har dock en fråga. Finns det någon här som är mer hemma på det där med powercommand till MT01 och hur det fungerar? Det ända som jag har uppmärksammat är att det finns tre knappar på powercommanden high mid och low Rpm settings. Jag vill inte börja kladda med det innan jag vet något om hur det fungerar.
 

ludwig 1

ludwig 1
Gick med
23 Mar 2008
Ort
Ed
Hoj
FZ-1 SA-07,XT-600
Delar/Tillbehör

Har kolfiber framskärm och hugger, Raask slipon, Powercommander3usb. PM:a mig om du är intresserad. Suttit på en 05:a.
Powercomandern låter intressant...Vi kan höras om den..Jag jobbar i Norge och har inte internet för närvarande så svar kan dröja...Ha de,,Ps Hugger?????
Gammal man fattar dåligt,förklara...

Har ingen kompressor :confused: När dom väl har lossnat, kan jag använda dom igen eller ska jag köpa nya??



Tack för tipset!! :tummenupp Blir det att köpa nya hantag sen??




Skönt att du klarade dig :) Jag har slarvat en hel del med utrustningen i sommar. Kanske ska sluta med det :rolleyes:

Jag är jävligt glad och tacksam att det gick som det gick,och att jag inte slarvade med utrustningen den dan jag körde av..Ryggskyddet fungerade suveränt,,Bra jobbat Halvarssons..Ok man blir lite svett,men va faan gör det när man är ute på en flygtur i busken...
 
Last edited:

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Var uppe och byte till mig en MT01 mot min Blackbird... Fick dock köra hela vägen upp till stockholm för att göra det fast på något sätt så kändes det meningen för vädret blev underbart just de två dagarna sen kom regnet igen. Sen var det ett stort leende hela vägen hem...

Men till sak. Det är en maskin som knäcker en HD på mitten och står för vad köra Mc i alla lägen enligt mig. Jag körde bekvämare hem till skåne än ditt på BB fasten dock 30km/h långsammare. Har Raask och dynojet kit på den sen körd i bänk till 90hk på bakhjulet.

Den kansek vibbrerar lite väl mycket för dens egnes bästa. På primjär byvarvet så efter två varv så såg jag en nummerplåt ligga på gatan och tänker -Där är någon stackare som tappat sin plåt... Vänta nu WRR.. Verka bekant!

Jag har dock en fråga. Finns det någon här som är mer hemma på det där med powercommand till MT01 och hur det fungerar? Det ända som jag har uppmärksammat är att det finns tre knappar på powercommanden high mid och low Rpm settings. Jag vill inte börja kladda med det innan jag vet något om hur det fungerar.
Tjena. En powercommander gör det möjligt att själv programmera om insprutet. Man kan programmera in olika mappar, som finns färdiga,men då ska man ju veta vad man sysslar med. Köpte raask till min hoj, men det va ju förfan bara skräp. Som någon skrev tidigare.....BONNASMIDE. Borde vetat bättre. Såna kunde jag förfan svetsat själv. Jag tänkte prova ett par simons bildämpare,som ska modifieras. Finns ett par små dämpare i deras sortiment.Kostar ju bara 286 Kr styck. Värt att prova. Annars blir det väl som så många andra har-Acrapovic. Gott ljud, men dyrt för ett par dämpare dock.
 
Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Bilder från "MT Owners Club"..
240 bak gör väl inga mirakel för väghållningen, gillar FZ1 lampan som dock sitter lite högt (enl mig)..
.
 

Bifogat

  • reartyre003.jpg
    reartyre003.jpg
    20.5 KB · Visningar: 143
  • reartyre023-1.jpg
    reartyre023-1.jpg
    188.3 KB · Visningar: 241

sweepmaster

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
örebro
Hoj
2005 Yamaha MT-01
Vill gärna höra hur det blev med simons bildämpare och vad du gjort för att det ska passa/funka. Och..om det blev snyggt.. Om du gör det vill säga...(hoppas) :tummenupp

Tjena. En powercommander gör det möjligt att själv programmera om insprutet. Man kan programmera in olika mappar, som finns färdiga,men då ska man ju veta vad man sysslar med. Köpte raask till min hoj, men det va ju förfan bara skräp. Som någon skrev tidigare.....BONNASMIDE. Borde vetat bättre. Såna kunde jag förfan svetsat själv. Jag tänkte prova ett par simons bildämpare,som ska modifieras. Finns ett par små dämpare i deras sortiment.Kostar ju bara 286 Kr styck. Värt att prova. Annars blir det väl som så många andra har-Acrapovic. Gott ljud, men dyrt för ett par dämpare dock.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Tjena. En powercommander gör det möjligt att själv programmera om insprutet. Man kan programmera in olika mappar, som finns färdiga,men då ska man ju veta vad man sysslar med. Köpte raask till min hoj, men det va ju förfan bara skräp. Som någon skrev tidigare.....BONNASMIDE. Borde vetat bättre. Såna kunde jag förfan svetsat själv. Jag tänkte prova ett par simons bildämpare,som ska modifieras. Finns ett par små dämpare i deras sortiment.Kostar ju bara 286 Kr styck. Värt att prova. Annars blir det väl som så många andra har-Acrapovic. Gott ljud, men dyrt för ett par dämpare dock.


Haha Ja de är rätt simpla och och ändå har de inte lyckats så bra när de har byggt dem. Fick ändra på mina för att ens få dem att sitta mitt ihållet. Jag hade nog aldrig köpt dem själva men de följde med den när jag köpte den. Sen det ända som jag stör mig på det är ibland när man motorbromsar så kan det bli en rätt bra avgasknall. Känns som man är någon volvoraggare eller något då :huvet

Visst hade jag viljat ha Acrapovic men de kostar skortan och jag hörde med en kompis och han hade 92hk på bakhjulet med det kittet och jag har 89hk så då undra man hur mycket pengar vill man lägga för 3 hk.

Sen en annan ska jag har lagt märke till nu när man har kört 250mil att den vill ta lite olja. Det är ytterst lite typ 2dl men den gör det och min harbara gått 1300mil.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Däckupdate.. Kört på Dunlop Roadsmart några månader.. Bra fäste, svänger fint och knappt märkbart slitage efter ett par hundra mil..
Kan tänka mig att lägga på dessa däck igen..
 

mt-01 HANNES

MT-01 HANNES
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Tungelsta
Hoj
Yamaha MT-01 2005
Köpläge på dessa motorcyklar nu me tanke på priset:tummenupp
Ny maskin 129.000:va
Beg. 1900mil med acra, PC, KN-filter och lite kolfibergodis 65.000, köpte en likadan till bror ett par veckor senare för 63.000 och den hade bara gått 700mil:D
Har hunnit med ett par vändor nu och kan bara konstatera att det är en sjuhelvetes underbar hoj för dom pengarna:yoparty , dock lite tveksam ang däcken som jag tycker är lite halkiga(metzeler roadtec z6).
Tänkte rensa lite i arselet på hojen, är det någon som har lite tips ang detta vore jag tacksam.
 

Bifogat

  • 2008-10-04 15-00-07_1_.jpg
    2008-10-04 15-00-07_1_.jpg
    55.5 KB · Visningar: 160

papidan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2009
Ort
Borlänge
Hoj
-05, Yamaha MT-01
Hej ! Köpte mc efter 10års liv i förnekelse (att man klarar sig visst utan hoj).
Letade lite på blocket och döm om min förvåning att den där hojen som jag stog och dreglade över i en tidning plötsligt uppenbarade sig.
Detta var dom sista dagarna i september -08, 67,000:- och tre dagar senare stod min egen MT-01 hemma i garaget.Hann köra 36 mil innan snön kom och den är så jäkla kul att köra, älskar vridet.

Fick lov att starta upp den här om dagen för att bara kolla lite :)
Det blev ett litet lakritssnöre på golvet i källaren (smells like victory).
Bara våren kan komma nu.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Är det någon mer än jag här som har en MT01 som vill nosa lite på oljan. upptäckte det innan jag ställde in den. Undra om det är något som är vanligt. Har för mig att wildstaren gör det men är inte säker.
 

Grinet

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha MT-01 2006
Ojojoj, trevligt med likasinnade MT-01 nördar. Såg MT-01 an första gången på MC mässan i GBG för ett år sen, blev då helsåld. Signade kontraktet i april efter en 3 km provkörning. I´M ALIVE!!! Körde tidigare en BMW enstånka, så ett visst drag till "good vibrations" har man.

Fick dock ett litet aber med MT01an, såg bara mig själv i backspeglarna (storväxt). Löste det genom att köpa en sats med nya backspeglar på biltema med lång arm, monterade armen med befintligt fäste och originalbackspeglarna.

Har polerat hojen lite över helgerna och givetvis startat, f-n vad jag är sugen på en tur. Körde 427mil under 2008 och jag njöt av varenda meter. Bara det blir en 7-8 grader varmt och rullgruset kommer av vägarna, så dj-vlar ska här köras.

Fördelar med MT-01:
- Ljudet (har iof börjat snegla på akra+kc+pc)
- Vridet
- Väghållningen
- Designen

Nackdelar med MT-01:
- Man träffar inte ungarna så mycket vid fint väder.
- Effekten (lösningar finns, frågan är hur länge dessa räcker).

Slutligen vill jag gratulera Kingkodo som lagt ut härliga bilder på Youtube av MT-01:an i såväl stadskörning som landsvägskörning från trakten strax norr om Helsingborg, kanske han tittar på detta forum ibland.

Vi syns (hörs) på vägarna i år.
 

papidan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2009
Ort
Borlänge
Hoj
-05, Yamaha MT-01
Fick dock ett litet aber med MT01an, såg bara mig själv i backspeglarna (storväxt). Löste det genom att köpa en sats med nya backspeglar på biltema med lång arm, monterade armen med befintligt fäste och originalbackspeglarna.
Löste det på ett annat sätt, tog bort dom helt :)
Blev lite mer slimmat åxå,men då kom olje behållarna till broms och koppling
att sticka upp.
Får väl lösa det efter hand.
 

Grinet

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha MT-01 2006
Löste det på ett annat sätt, tog bort dom helt :)
Blev lite mer slimmat åxå,men då kom olje behållarna till broms och koppling
att sticka upp.
Får väl lösa det efter hand.

Det gällar att hålla farten uppe när man inte har bakåtsikt....passa dej för snuten bara, de har en förmåga att smyga upp omärkligt i häcken på en iof mest på motorvägarna, här runt HBG kör polisen mc även nu i januari.

Just styret och häcken är väl svaga punkter i en övrigt cool "manlig" design (fast min kärring sa "det är ju mest en massa rör på den, suck..."), men lösningar finns, har sett lite bilder både på forumet och internet.

Någon som sett nya V-MAX i verkligheten???

Fick ett oförklarligt sug, efter att läst lite om den.....200 papp - 200 påll
 

papidan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2009
Ort
Borlänge
Hoj
-05, Yamaha MT-01
Ska på mc mässan på lördag (på två hjul), få se om det dyker upp lite ideer :)
STORT sug efter slipon till MT:en, vill ha lite mer ljud.
En jobbarkompis ska hämta sin i västerås imorgon, så nu är det en till dalmas med mt-01. :)
 

StefanMt-01

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2009
Ort
Borlänge (typ)
Hoj
-12 Victory Hammer
Jaaa!

I morgon är man inte längre en wannabe utan äger en på riktigt...
Bara det kan bli vår ngn gång, men nu har jag ju lite tid iofs att ta bort den hemska "älgläppen" bak... :rock
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top