Mt-01 vägrar starta

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag vet i faen vad den sitter bara, sån jäkla grekiska för mig. Helt plötsligt slog det mig att jag tycker huvudsäkringen ser lite konstig ut. Men då hade det väl inte ens klickat:/ eller hänt något alls när man vred om nyckeln?
Med ett fulladdat batteri ska inte spänningen falla så lågt så då har Du något annat fel i systemet. Det är inte helt ovanligt att man endera bränner statorlindningarna i generatorn - eller laddrelät. Tyvärr ska det inte direkt påverka startspänningen utan enbart laddningen, i vart fall på moderna system. Men för att felsöka mer på djupet brukar man behöva en manual. Huvudsäkringen kan Du summra eller mäta motståndet över med instrumentet - ska vara noll ohm över stiften på säkringen om det funkar. Du lär behöva en manual - ladda ned från http://mybikemanuals.com/yamaha/yamaha-bw/

Där ska Du hitta igen jordflätan i alla fall, under avsnittet för el.

Har Du öppnat säkringsboxen och demonterat de säkringar som rör sekundära kretsar? Det kan hjälpa till att isolera eventuella jordfel.

Last edited:

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Samma symptom på min bil, nytt batteri går ner till dryga 5V efter att startrelät klickar (inget händer efter det). Jag fick byta startmotor.

Men, som många skriver, kolla jord först.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag tycker det låter som ett dåligt startrelä...
Du verkar ha lite baskunskaper... Ta loss kabeln som går till startmotorn från startrelät ( den du inte har spänning på ) dutta den mot kabeln som kommer från batteriet. Går startmotorn då så köper du ett nytt startrelä.
//Tobbe

Alternativt tar du en lite grövre trådbit 6kvadrat eller liknande och duttar med bygeln över dom två grova polerna på startrelät.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag tycker det låter som ett dåligt startrelä...
Du verkar ha lite baskunskaper... Ta loss kabeln som går till startmotorn från startrelät ( den du inte har spänning på ) dutta den mot kabeln som kommer från batteriet. Går startmotorn då så köper du ett nytt startrelä.
//Tobbe

Alternativt tar du en lite grövre trådbit 6kvadrat eller liknande och duttar med bygeln över dom två grova polerna på startrelät.

Alright, när jag gör det så gnistrar det bara till och hojen "startar om". Inget ljud från startmotorn:/

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
När jag trycker på startknappen och inte har kabeln till startmotorn fast i startrelät så får jag inget spänningsfall mellan polerna på batteriet dock. Betyder det att något är bajs mellan relä och startmotor? Alt att startmotorn är paj?

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Alright, när jag gör det så gnistrar det bara till och hojen "startar om". Inget ljud från startmotorn:/
Ja, då kanske Du kan kolla i verkstadshandboken vilka värden Du ska mäta över startmotorn?

På sidan 5-72 resp 5-73 i denna länk hittar Du vilka värden Du bär läsa av (gäller en 2005 men det är kanske lika på samtliga MT-01?). På sidan 7-9 (s324 när du bläddrar) hittar Du ett felsökningsschema med hur Du verifierar startrelä m.m.

Last edited:

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag kan inte påstå att jag förstår var någonstans det är jag ska mäta:/ är tanken att jag ska montera bort startmotorn? Den sitter jävligt inklämd mellan oljetanken o ramen o annan skit.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Jag kan inte påstå att jag förstår var någonstans det är jag ska mäta:/ är tanken att jag ska montera bort startmotorn? Den sitter jävligt inklämd mellan oljetanken o ramen o annan skit.
Njae, Du ska framför allt mäta på kontaktdonen men kanske ännu hellre kolla skicket på kontakterna så att Du inte har kortslutning eller dålig kontakt där.

Om nu startmotorn ÄR trasig kommer Du ju ändå att tvingas riva isär så att Du kommer åt. Nu har Du en mekhandbok som visar hur Du gör. Så endera spottar Du i nävarna och börjar demontera eller så lämnar Du in på verkstad för att få jobbet gjort. Du vet ju nu att det är något fel som inte är batteri- eller säkringsrelaterat.

Tänker jag.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Så samt som det var sagt! Tack för hjälpen och ursäkta min uselhet. Det hade varit en stor vinst att lyckas fixa det själv eftersom jag vill lära mig:va

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Inte pallat läsa hela tråden, men det är skillnad på ampere och ampere. Jag köpte själv ett nytt 7 amperes batteri från biltema till min 450 enduro. Funkar ibland att starta, om det är varmt i luften och hojen går igång inom ett par sekunder (inte alltid så på en enduro). Men är det kallt i luften orkar batteriet inte dra runt motorn alls. Köpte då ett kvalitetsbatteri, också på 7 ampere. Med det kan jag dra runt startmotorn till synes hela dagen om jag så skulle vilja. Så ja, när ett biltemabatteri på 7A har svårt att orka runt en 450 stånka så vettifan om biltemas 10A är tillräckligt för en 1700cc twin...

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag har inte åtgärdat något än. Det är endel pill med att få bort startmotorn så det får vänta till nästa vecka. Jag uppdaterar om jag lyckas åtgärda✌��️:hej

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Har du provat med startkablar från en bil?
Plus på bilen till pluspol på hojen
Minuspol på bilen till jordpunkt på hojen förträdesvis någon bultskalle på motorn.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Om någon fortfarande är intresserad sp här flera år efteråt.
Jag uppdaterar ifall någon har samma problem och behöver hjälp.
Felet visade sig vara startmotorn. Jag lämnade in på verkstad och när dom tog loss den så ramlade innehållet ut i delar.
Det var det värsta dom hade sett och aldrig varit med om innan.
Det blev en dyr historia på ca 8000kr för jobb och startmotor.
Men det löste sig iaf.

Väl mött

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras