Jag antar att man kan utgå från att något är knas eftersom spänningen skjunker så lågt? Jag testade med mitt originalbatteri som har mest spänning o som har funkat klockrent innan men det är samma och det knastrar vid plusspolen.
Alltså - Du MÅSTE ladda det nya batteriet om än det kommer flång nytt från butik (om Du nu inte redan gjort det). Helst en hel natt och helst med en smart laddare.
Steg 2 är att plocka ut de säkringar som berör belysning, signalhorn etc och som inte har med motorn direkt att göra.
Sedan kan Du prova igen. sprakandet tyder på att något drar tjuvström eller rent av är kortslutet - men då borde någon av säkringarna brinna.
Så - ladda det nya batteriet, demontera ej primära säkringar, anslut, mät och provstarta.
Ett alternativ är att Du, som Ulvis föreslår, provar med t ex startkablar och hjälp från ett bilbatteri. Men mät då spänningen innan Du ansluter batteripolerna, när Du anslutit batteripolerna och när Du trycker in startknappen. Felar det kan Du dessutom använda Din fina multimeter för att mäta strömförbrukning om problemet är att något drar tjuvström. Men det är kanske överkurs just nu, börja med att säkerställa att Du har tillräckligt med kapacitet i batteriet.
Lycka till!