Mt-03 :)

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Hur är MT-03 att köra lite motorväg med? Bedrövligt eller funkar det iaf några mil?


Visst fungerar det :). Är inte alls lika mycket styrfladder som det är i XT:n utan går mycket stabilare, jag har inga större problem, skulle det blåsa till allt för mycket så kan man ju faktiskt lägga sig ner på tanken lite så blir det genast mycket bättre :)
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Visst fungerar det :). Är inte alls lika mycket styrfladder som det är i XT:n utan går mycket stabilare, jag har inga större problem, skulle det blåsa till allt för mycket så kan man ju faktiskt lägga sig ner på tanken lite så blir det genast mycket bättre :)

Stabilt, låter bra. Det är alltså bättre även fast den helt saknar vindkåpa?

Några till frågor.. hur är den att köra jämfört med en XTX ? Roligare, rappare?
Lätt att dra upp på bakhjulet? Hur är ljudet med original slipon monterade?
GÅR det att montera en pakethållare om man skulle vilja? (är lite beroende av en sån nämligen, tråkigt nog.)

Provsatt f.ö. en MT 03 på Yamaha idag och blev helt frälst över körställningen! :yoparty

Upprätt och bekvämt och tanken praktiskt taget uppkörd i skrevet, full kontroll över tank, styre och instrument! :tummenupp :tummenupp
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Stabilt, låter bra. Det är alltså bättre även fast den helt saknar vindkåpa?

Några till frågor.. hur är den att köra jämfört med en XTX ? Roligare, rappare?
Lätt att dra upp på bakhjulet? Hur är ljudet med original slipon monterade?
GÅR det att montera en pakethållare om man skulle vilja? (är lite beroende av en sån nämligen, tråkigt nog.)

Provsatt f.ö. en MT 03 på Yamaha idag och blev helt frälst över körställningen! :yoparty

Upprätt och bekvämt och tanken praktiskt taget uppkörd i skrevet, full kontroll över tank, styre och instrument! :tummenupp :tummenupp

Jag hade en XTR före denna, men tyckte faktiskt att denna var roligare att köra därför jag bytte. Den är inte direkt rappare, gasresponsen skulle jag vilja säga är detsamma som i XT:n men som sagt väghållningen tycker jag är mycket bättre eftersom att där är mindre styrfladder om man gasar på. Är ungefär lika lätt eller svår beroende på hur man vill se på det att få upp på bakhjulet :). Låter precis likadant som XT:n gör original, ingen skillnad där tycker jag. Pakethållare har jag ingen aning om då det aldrig korsat mina tankar att montera det på en hoj. Gillar inte det alls, men det är ju en smak sak :)
 

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00
Hur är MT-03 att köra lite motorväg med? Bedrövligt eller funkar det iaf några mil?

Funkar finfint.
Dock önskar man lite mer hästar just på motorvägen, men det släpper när man åker landsväg/stadskörning.
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Jag hade en XTR före denna, men tyckte faktiskt att denna var roligare att köra därför jag bytte. Den är inte direkt rappare, gasresponsen skulle jag vilja säga är detsamma som i XT:n men som sagt väghållningen tycker jag är mycket bättre eftersom att där är mindre styrfladder om man gasar på. Är ungefär lika lätt eller svår beroende på hur man vill se på det att få upp på bakhjulet :). Låter precis likadant som XT:n gör original, ingen skillnad där tycker jag. Pakethållare har jag ingen aning om då det aldrig korsat mina tankar att montera det på en hoj. Gillar inte det alls, men det är ju en smak sak :)


Okey..kanske lutar åt en MT som nästa hoj då! :)

Med pakethållare menar jag att på XT-hojarna finns naturliga fästpunkter/bultar på bakpartiet, existerar sådana även på MT:n?
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Hopp!
Nu har man bytt...mot en choppper :D Nu kör jag en Bulldog 05:a och jag tror att jag har hittat rätt. Har monterat ett Magura styre liknande det som satt på MT-03:an. BSM främre rör och dämpare samt fixad luft var gjort från firma lite kortare bak samt höjning och jag har en "MT-03:a" med större motor (eller nått).

Jag stormtrivs. Åk försiktigt över midommarhelgen (nu får jag antagligen börja surfa på glidarhoj.com eller nått) :)

Dog.jpg


/Tooby
 

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00
Okey..kanske lutar åt en MT som nästa hoj då! :)

Med pakethållare menar jag att på XT-hojarna finns naturliga fästpunkter/bultar på bakpartiet, existerar sådana även på MT:n?

Finns att köpa från yamaha. http://accessories.yamaha-motor-europe.com/files/images/EU/5YKW07360000_HR.jpg

Är det vad du är ute efter eller är jag ute och cyklar? :)
 

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00
Hopp!
Nu har man bytt...mot en choppper :D Nu kör jag en Bulldog 05:a och jag tror att jag har hittat rätt. Har monterat ett Magura styre liknande det som satt på MT-03:an. BSM främre rör och dämpare samt fixad luft var gjort från firma lite kortare bak samt höjning och jag har en "MT-03:a" med större motor (eller nått).

Jag stormtrivs. Åk försiktigt över midommarhelgen (nu får jag antagligen börja surfa på glidarhoj.com eller nått) :)
/Tooby

Synd att du byter hoj tooby, men det viktigaste är ju att man själv trivs med hojen.
Skickade du med alla dina tillbehör till den nya ägaren av din Mt? (PCIII, KN osv)

Kör lugnt du med i midsommar, även om du nu kör glidare :D
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Finns att köpa från yamaha. http://accessories.yamaha-motor-europe.com/files/images/EU/5YKW07360000_HR.jpg

Är det vad du är ute efter eller är jag ute och cyklar? :)

Länken funkar tyvärr inte men tack ändå!

Men åter igen... om man kört en XT-stånka nu som förstahoj, att sen byta till en MT-03, vad tror ni, kommer man tröttna på den fort?

Sen undrar jag också om det finns nån fritt utrymme längs ramkonsruktionen på sidan där man får plats med att trä runt en kätting...helt sjukt att detta ska behöva spela in i hojköpet men har man inte garage att ställa hojen i är detta viktigt!

Å sista frågan..nån som kan lämna ut nåt reg-nr på en MT-03, från mc-handlare eller nåt som jag kan använda för att kolla upp försäkringen med mitt f-bolag. :)
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Länken funkar tyvärr inte men tack ändå!

Men åter igen... om man kört en XT-stånka nu som förstahoj, att sen byta till en MT-03, vad tror ni, kommer man tröttna på den fort?

Sen undrar jag också om det finns nån fritt utrymme längs ramkonsruktionen på sidan där man får plats med att trä runt en kätting...helt sjukt att detta ska behöva spela in i hojköpet men har man inte garage att ställa hojen i är detta viktigt!

Å sista frågan..nån som kan lämna ut nåt reg-nr på en MT-03, från mc-handlare eller nåt som jag kan använda för att kolla upp försäkringen med mitt f-bolag. :)

Det beror ju på lite vad du är ute efter. Vill du ha mer pulver så att säga så lär du nog bli snabbt besviken då det inte är någon som helst skillnad. Är du dock ute efter ett roligt och smidigt lekfordon som beter sig som en gud i kurver så lär du vara nöjd väldigt länge :D Motorn är ju som sagt detsamma så på pulver biten märker du ingen skillnad utan det är mest utseendet och själva köregenskaperna som skiljer. Så vill du ha en smidig hoj att bränna runt med på stan och på kurviga vägar och inte har behovet av att ligga i hastigheter 200+ så tror jag nog att du lär vara nöjd ett bra tag :)

Har faktiskt inte funderat över om där är plats för en kätting någonstans då jag har garage till hojen, men någon annan har kanske svar på detta :)

Hittade detta reg.nr: JJM562 som du borde kunna kolla försäkring med. Hojen står hos Lelles MC. Tänk bara på om du köper en ny så är det ju bara halvförsäkring du behöver första året.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Men åter igen... om man kört en XT-stånka nu som förstahoj, att sen byta till en MT-03, vad tror ni, kommer man tröttna på den fort?

Varför byta till en hoj med samma motor och "ungefär" samma sittställning? Det enda du kommer få nu är ett annat utseende och ja, du kommer tröttna. Jag tröttnade..

..efter 300 mil. :näsblod Den hojen skulle haft 65 hästar. Då jävlar hade den varit rolig.
 

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00

Sen undrar jag också om det finns nån fritt utrymme längs ramkonsruktionen på sidan där man får plats med att trä runt en kätting...helt sjukt att detta ska behöva spela in i hojköpet men har man inte garage att ställa hojen i är detta viktigt!

Fotade hojen lite fort nyss. Hoppas du får ut något av bilderna. Vill du ha större bilder så kan jag skicka. På högersidan ovanför pucken får man in en kätting, iaf den jag har från abus. Annars köp med ett stort hänglås som du sätter fast i drevet, sen sätter du kättingen i låset.

PICT0148Liten.jpg

PICT0149Liten.jpg
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Det var då :huvet att inte adressen funkar.

Testa denna :
http://www.yamaha-motor-europe.com/...7$2$MT-03&year=-1&pageNr=1&accessoryId=119831

Kollar det där med kättingen ikväll. :tummenupp

precis en sån ja, tack!

Fan vet om det inte blir en MT ändå.. trivs ju ganska bra med stånkan och har noll behov av att ligga över 130km/h :tummenupp

Denna hoj..liten noobfråga här men vad exakt innebär det att den är strypt, man har begränsat antal hästar och således får en med A1-kort köra hojen?
Kan man plocka bort strypningen med lätthet?
http://www.blocket.se/vi/12367248.htm?ca=11_s
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
precis en sån ja, tack!

Fan vet om det inte blir en MT ändå.. trivs ju ganska bra med stånkan och har noll behov av att ligga över 130km/h :tummenupp

Denna hoj..liten noobfråga här men vad exakt innebär det att den är strypt, man har begränsat antal hästar och således får en med A1-kort köra hojen?
Kan man plocka bort strypningen med lätthet?
http://www.blocket.se/vi/12367248.htm?ca=11_s

Yepp det är precis vad det innebär med att den är strypt. Huruvida det är lätt att plocka bort strypningen vet jag inte, vet inte alls hur det är gjort på denna hojen, men det kan Yamaha-Center fixa till dig annars. Ostrypt skall den vara på 33 kw (46 hk).

En fördel med MT-03:an jämtemot XT:n är att den är billigare i försäkring trots samma motor :). XT:n skulle jag komma att betala lite över 7000 kr för helförsäkring och MT-03:an när jag nu skall ha helförsäkring nästa år (yamaha bjuder på vagnskadan första året som bekant) på MT:n så kommer den bara kosta mig någonstans mellan 2500-3000 kr helförsäkring/helår. Så pengar att tjäna där med :). Ökningen för mig nu första juli när den här 32% ökningen på trafik biten tillkom blev bara 87 kr/år så ganska ekonomisk hoj att äga får man säga :).
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Hej xt_660!
Jag tycker mycket om MT-03:an men det är inga stora skillnade mot den du har. Jag provade en xt660x och det som skillde mest var sadeln...Det skiljer mest i utseende så jag håller nog med plåtniklas
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Hej xt_660!
Jag tycker mycket om MT-03:an men det är inga stora skillnade mot den du har. Jag provade en xt660x och det som skillde mest var sadeln...Det skiljer mest i utseende så jag håller nog med plåtniklas

Ah, okey. Sadeln säger du, bättre på xtx eller tvärtom?`
Ska ringa mitt f-bolag imorgon och jämföra försäkringar för skojs skull.

Svårt annars, måste nog provköra och inte bara provsitta för att veta säkert men som sagt, MT ser ju verkligen så himla potent och kompakt ut så jag är lika förvånad som alla ni andra att den har så få kusar som den har. :va
 
Last edited:

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00
Vad har ni gjort för modifieringar på era MT-03:eek:r?

Sitter och klurar på vad jag ska hitta på med hojen.
KN-filter, PCIII, ny bakdel, nya insatser till akra-dämparna osv.

Kan passa på att fråga om snorkeln/slangen som sitter vid luftfiltret. Vinner man något på att rycka den som på XT660? :confused:
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top