MT-10 gen 1 bränsleförbrukning

HowardFlynn

Medlem
Gick med
5 Mar 2021
Ort
Helsingborg
Hoj
2019, Yamaha MT-09
Tjena!

Köpte mig en MT-10 -20 för 2 månader sedan ungefär. Nu har jag hunnit ta ett par rundor med hojen och har märkt att den dricker mycket soppa. Innan ni säger att det är en törstig hoj, vilket jag redan visste innan jag köpte den så tycker jag min dricker bra mycket mer än vad den borde.
Första 2 tankarna blev det bus körning, rakt av. Då kom jag inte långt på en tank. Trippa inte dessa 2 påfyllningar och har aldrig haft en tanke på att trippa en tank heller tidigare då jag kör för det är kul och det får kosta vad det vill.
MEN, jag kom ingenstans på en tank tyckte jag.
Så beslutade mig för att fylla tanken, nollställa trippen och köra så försiktigt jag kunde vid blandad typ av körning, utan rejäla gaspådrag.
Efter denna väldigt långtråkiga runda kom jag ca 15 mil innan lampan började blinka. Jag vet inte hur länge man klarar sig på reserven så jag har inte kört mer än tills lampan blinkar.
Men med en 17 liters tank och ”gubb kört” hojen kom jag med andra ord 15 mil. En bra bit över 1l/milen i soppa.. är detta verkligen normalt? Vad jag har kunnat läsa mig till så kommer folk närmre 25 mil på en tank om de kör väldigt lugnt. Och speccen säger 0,7l/milen blandat.
Finns inte på kartan att min hade lyckats med det.
Vad spökar? Någon som har en susning?
kan tillägga att hojen är ECU flashad av tidigare ägare hos en firma. Hojen går bra i övrigt. Enda jag märkt är att vid uppstart när motorn är kall så kommer det ”vit rök/avgaser” från avgasröret, detta avtar så fort motorn blivit något varm. Kan det vara som så att den går för rikt på bränsle?
Har garanti kvar hos handlaren förövrigt

Tacksam för råd och tips.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Kan inget om mt10, men börja med att fylla upp tanken igen så du vet hur många liter som gått åt för dom mil du kört. Det kan ju vara allt mellan 3 och 8 liter kvar när lampan börjar lysa.

En flashning ger nästan alltid högre förbrukning eftersom dom flesta hojar går en aning snålt från fabrik.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Att den ryker vitt när den är kall är inget att bry sig om. Det är bara kondensvatten i avgasröret som avdunstar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Två varianter. '
Som Pimpelgas säger, full tank, nolla trippmätaren, kör till lampan tänds, tanka fullt igen, räkna.
Eller tanka fullt, ta med en liten dunk soppa, nolla trippmätaren, kör till det tar stopp.
Min Multi tänder tanklampan efter 12-15 mil, då har jag lika mycket kvar.
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Tjena!

Köpte mig en MT-10 -20 för 2 månader sedan ungefär. Nu har jag hunnit ta ett par rundor med hojen och har märkt att den dricker mycket soppa. Innan ni säger att det är en törstig hoj, vilket jag redan visste innan jag köpte den så tycker jag min dricker bra mycket mer än vad den borde.
Första 2 tankarna blev det bus körning, rakt av. Då kom jag inte långt på en tank. Trippa inte dessa 2 påfyllningar och har aldrig haft en tanke på att trippa en tank heller tidigare då jag kör för det är kul och det får kosta vad det vill.
MEN, jag kom ingenstans på en tank tyckte jag.
Så beslutade mig för att fylla tanken, nollställa trippen och köra så försiktigt jag kunde vid blandad typ av körning, utan rejäla gaspådrag.
Efter denna väldigt långtråkiga runda kom jag ca 15 mil innan lampan började blinka. Jag vet inte hur länge man klarar sig på reserven så jag har inte kört mer än tills lampan blinkar.
Men med en 17 liters tank och ”gubb kört” hojen kom jag med andra ord 15 mil. En bra bit över 1l/milen i soppa.. är detta verkligen normalt? Vad jag har kunnat läsa mig till så kommer folk närmre 25 mil på en tank om de kör väldigt lugnt. Och speccen säger 0,7l/milen blandat.
Finns inte på kartan att min hade lyckats med det.
Vad spökar? Någon som har en susning?
kan tillägga att hojen är ECU flashad av tidigare ägare hos en firma. Hojen går bra i övrigt. Enda jag märkt är att vid uppstart när motorn är kall så kommer det ”vit rök/avgaser” från avgasröret, detta avtar så fort motorn blivit något varm. Kan det vara som så att den går för rikt på bränsle?
Har garanti kvar hos handlaren förövrigt

Tacksam för råd och tips.
Reserven går på vid 14 liter och det är då du tankar? Har du mätt förbrukningen manuellt och räknat literna och milen? Om jag inte minns fel så sade Yamaha själva att förbrukningen låg på 0.78 gen 1. Jag låg alltid under denna med min körning som består av landsvägskörning 50% normal och 50% hård. Detta var en ny MT10. Har nu en Gen 2 SP och den ligger lite lägre (runt 8%). Flash drar upp förbrukningen något. Den törstigaste hojen jag haft har varit Aprilia Tuono med fabriks mappning för akra. Nästan omöjlig att komma under 0.8.
 

HowardFlynn

Medlem
Gick med
5 Mar 2021
Ort
Helsingborg
Hoj
2019, Yamaha MT-09
Kan inget om mt10, men börja med att fylla upp tanken igen så du vet hur många liter som gått åt för dom mil du kört. Det kan ju vara allt mellan 3 och 8 liter kvar när lampan börjar lysa.

En flashning ger nästan alltid högre förbrukning eftersom dom flesta hojar går en aning snålt från fabrik.
Ska absolut prova det du säger. Inte haft koll på hur många liter som faktiskt går i vid tankning. Kikar nästa gång.
tack för tips!
 

HowardFlynn

Medlem
Gick med
5 Mar 2021
Ort
Helsingborg
Hoj
2019, Yamaha MT-09
Två varianter. '
Som Pimpelgas säger, full tank, nolla trippmätaren, kör till lampan tänds, tanka fullt igen, räkna.
Eller tanka fullt, ta med en liten dunk soppa, nolla trippmätaren, kör till det tar stopp.
Min Multi tänder tanklampan efter 12-15 mil, då har jag lika mycket kvar.
Precis, ska kolla nästa gång hur mycket som faktiskt går i.
Ska även testa vad du förslog, en dunk soppa o köra tills det tar stopp. Kan ju vara som så att där är mer kvar än vad man tror.
Tack för tips :)
 

HowardFlynn

Medlem
Gick med
5 Mar 2021
Ort
Helsingborg
Hoj
2019, Yamaha MT-09
Reserven går på vid 14 liter och det är då du tankar? Har du mätt förbrukningen manuellt och räknat literna och milen? Om jag inte minns fel så sade Yamaha själva att förbrukningen låg på 0.78 gen 1. Jag låg alltid under denna med min körning som består av landsvägskörning 50% normal och 50% hård. Detta var en ny MT10. Har nu en Gen 2 SP och den ligger lite lägre (runt 8%). Flash drar upp förbrukningen något. Den törstigaste hojen jag haft har varit Aprilia Tuono med fabriks mappning för akra. Nästan omöjlig att komma under 0.8.
Stämmer, tankar när lampan börjar blinka. Inte provat att köra den något längre efter att lampan blinkar. Men som en annan medlem förslog så ska jag ha med mig en dunk o köra tills det tar stopp för att få ett hum om hur mycket för faktiskt är kvar samt hur långt man kan tänkas komma på reserven.

va din gen1 mappad? Minns du ungefär hur långt du kom på en tank med din gen1?
Bränsleförbrukningen enligt displayen på min i snitt ligger på 0.8. Detta är då sedan hojen va ny. Men litar inte riktigt på den då jag än så länge får helt andra siffror ut efter mina beräkningar.
men som sagt, ska göra en mer exakt beräkning för att se vad det blir.
Tack för svar :)
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Bränsle förbrukningen beror till allra största delen på var man tankar.

När jag tankade i Geiranger och körde Trollstigen så räckte bensinen ”hur länge som helst”, förbrukningen var väl ungefär 2 deciliter per mil.

Sämst kvalite på bensin har tyskarna. Jag tankade en gång på en mack vid autobahn. En full tank räckte bara 40 minuter och förbrukningen var närmare tio gånger högre än på norsk kvalitetsbensin.

Detta alltså med samma hoj och samma förare.
 

HowardFlynn

Medlem
Gick med
5 Mar 2021
Ort
Helsingborg
Hoj
2019, Yamaha MT-09
Bränsle förbrukningen beror till allra största delen på var man tankar.

När jag tankade i Geiranger och körde Trollstigen så räckte bensinen ”hur länge som helst”, förbrukningen var väl ungefär 2 deciliter per mil.

Sämst kvalite på bensin har tyskarna. Jag tankade en gång på en mack vid autobahn. En full tank räckte bara 40 minuter och förbrukningen var närmare tio gånger högre än på norsk kvalitetsbensin.

Detta alltså med samma hoj och samma förare.
Köper ditt resonemang. Men tvivlar starkt på att andra med likadan hoj i vårt avlånga land som säger kommer 20-25 mil på en tank lyckats hitta ''guld bränslet''.
Har du något tips på vilken bensinmack man bör tanka på så ska jag absolut även testa det. Inte för att jag tror det skiljer så mycket beroende på val av station i Sverige som det gör om man jämför mellan länder.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Men som en annan medlem förslog så ska jag ha med mig en dunk o köra tills det tar stopp för att få ett hum om hur mycket för faktiskt är kvar samt hur långt man kan tänkas komma på reserven.
Det där förutsätter att du vet exakt hur många liter det var i tanken när du började köra och den angivna tankvolymen brukar kunna diffa nån liter hit eller dit mot vad man faktiskt får i.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Men som en annan medlem förslog så ska jag ha med mig en dunk o köra tills det tar stopp för att få ett hum om hur mycket för faktiskt är kvar samt hur långt man kan tänkas komma på reserven.
Eller så tittar du på sid 43 i manualen och ser att reserven är typ 4,0 liter.


Fuel tank capacity:
17 L (4.5 US gal, 3.7 Imp.gal)
Fuel reserve amount (when the fuel
level warning light comes on):
4.0 L (1.06 US gal, 0.88 Imp.gal)
 

HowardFlynn

Medlem
Gick med
5 Mar 2021
Ort
Helsingborg
Hoj
2019, Yamaha MT-09

HowardFlynn

Medlem
Gick med
5 Mar 2021
Ort
Helsingborg
Hoj
2019, Yamaha MT-09
Det där förutsätter att du vet exakt hur många liter det var i tanken när du började köra och den angivna tankvolymen brukar kunna diffa nån liter hit eller dit mot vad man faktiskt får i.
Precis, kör den tills den tar stopp, fyller fullt och ser hur många liter som går i och tar min försiktiga runda efter det. Ska provas
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Den grova matematiken säger 15 mil på 13 liter förutsatt att det är en 17l tank med 4l reserv. Det ger ett snitt på 0.86. Något högt kanske men inget anmärkningsvärt. Men som andra säger, tanka fullt och kör tills det är dags att tanka igen om mät därefter den exakta förbrukningen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Där sa du något, tack!
4L är rätt mycket, med andra ord så är kanske inte förbrukningen så dålig som jag gått och trott.. tack!
På min hoj, som anger kvarvarande körsträcka på,instrumentpanelen så är mätaren rätt konservativ. Även när jag körde tills den sa att det var 0 km kvar så gick det ändå i över en liter i tanken, gissningsvis för att ingen ska riskera att bli strandad utan soppa i onödan. Gissningsvis har de väl tänkt lika med din hoj, eftersom verkar ha typ 4,5 mil körsträcka när du får besked om att det är dags att tanka.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Är ju ingen touringhoj du köpt. Crossplane dricker mycket original och flashad på det... Ingen bra kombo. Min fz1 är flashad och dricker över litern. Kör och va glad eller köp en gs. :D
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Sen kan man ju tycka det är bra jäkla löjligt att en hoj på 200 kg dricker 1l/mil när min Ford polis-van med 6.8l V10 dricker 1.5 l/mil... Då väger den 3t. :hihi
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sen kan man ju tycka det är bra jäkla löjligt att en hoj på 200 kg dricker 1l/mil när min Ford polis-van med 6.8l V10 dricker 1.5 l/mil... Då väger den 3t. :hihi
Kan det ha att göra med att din v10 har en mindre än en tredjedel av MT-10ans litereffekt? Och att du gissningsvis inte kör din Fårrd på full gas hela tiden?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top