Multitronic, bra eller anus?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Jag är som sagt i bilköpartagen och har bestämt att nästa bil blir en automatare. Har sneglat en hel del på passaterna med tiptronic, men nu börjat kika lite på A4:or med Multitronic.

Vad vet ni om Multitronic? Är de driftsäkra, hur är de att köra? Är det nått att satsa på? Annat ni vill berätta?

För er som inte vet så är Multitronic en "steglös" automatlåda, en typ av variator alltså. Som på skotrar eller gamla volvo-remjohan. Den är dock lite mer avancerad och ska visst erbjuda både snabbare acc och lägre bränsleförbrukning än motsvarande bil med manuell eller konventionell automagisk låda.

Youtube:

[YOUTUBE-ID]RMC0uk7JvWg[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]K7mi9kwCR7w[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Är du handikappad på något vis?

Vem fan vill ha ett fordon som låter som en accande EU moped?

Hade en A4 2.0T Q med multitronic tills hyffsat nyligen, en 06:a

Tror inte du blir missnöjd. Jag var riktigt nöjd med min, inga problem alls, gick tyst och växlade klockrent. Hade paddlar i ratten, men använde bara dem någon enstaka gång så det kan kvitta enligt mig.

Rekommenderas med andra ord:tummenupp

En kollega till mig har en Audi A4 1,8t avant med multitronic och vad jag förstått så har han varit helnöjd med den bilen. Han har haft den i snart 3 år nu och vad jag vet har han inte råkat ut för något haveri eller liknande på den.

Jag vet inte vad kedjan i multitronicen har för livslängd men det borde ju en Audiverkstad kunna svara på tycker jag. Det lär kosta lite den dagen den måste bytas gissar jag.

Man ska spara bensin jämfört med manuell och få bättre acc men det är inte några stora skillnader. Dock är det fruktansvärt bekvämt. Sen finns ju möjligheten att låta den simulera växellägen om man vill köra manuellt. Då upplevs den på samma sätt som en tiptronic med 6 simulerade fasta växellägen. Man puttar till på spaken (eller paddlarna om man har sådana) när man vill växla.

Är det inte de som rasar om man inte byter oljan ordentligt i lådan efter exakt 6000 mil eller blandar jag ihop saker och ting nu? :va

Är det inte de som rasar om man inte byter oljan ordentligt i lådan efter exakt 6000 mil eller blandar jag ihop saker och ting nu? :va

Det du syftar på är VW's DSG-lådorna
Har inte mycket gemensamt me Audi's Multisar
Annan funktion/konstruktion
Multi är en autlåda
DSG är nått mittimellan, 2 axlar som man-lådor .........men
2 lameller , udda växlar på en o jämna på 2:a
Man har 2 växlar i samtidigt , växlingarna går fort/smidigt.
Testa en Golf GTI så kommer du att förstå.

Det du syftar på är VW's DSG-lådorna
Har inte mycket gemensamt me Audi's Multisar
Annan funktion/konstruktion
Multi är en autlåda
DSG är nått mittimellan, 2 axlar som man-lådor .........men
2 lameller , udda växlar på en o jämna på 2:a
Man har 2 växlar i samtidigt , växlingarna går fort/smidigt.
Testa en Golf GTI så kommer du att förstå.
VWs DSG är samma som Audis S-Tronic.

I år har det kommit en ny sjustegad DSG (den gamla hade sex steg). I den gamla lådan så var det våtkoppling och oljevolymen för hela växellådan med koppling var då ca 6,5 liter. Den nya lådan har torrkoppling och en oljevolym på bara 1,7 liter. Dessutom så väger den nya 23kg mindre än den gamla.

Har en audi med multitronic och en passat med dsg.. Båda är tillräckligt bra för att man inte ska sakna manuell ( om man har lite pulver i motorn ) Dock tycker jag inte det är nån jätte skillnad.. dsg lådan är snabbare men inte så det är nån revolution när man är bakom ratten.. Du blir nog nöjd med multitronic lådan! :tummenupp

Den steglösa multitronic eller vad den nu heter är riktigt mjuk och trevlig att köra men sjukt tråkig.

DSG är inte alls lika mjuk och komfortabel men den kan va riktigt kul att köra med. Den kan bli snabb och lite brutal på ett positivt sätt i sportläge och funkar bra med paddlar om man vill leka och växla manuellt. Trist är dock att den växlar själv vid maxvarv.

Så om du blir nöjd beror nog på vad du vill få ut av bilen.

Sportläget har ju multitronicen mé samt paddar ( min audi ialla fall ) och visst är den mjukare än dsg men det går att pressa varvtalet ganska lika i s lägena!

Sportläget har ju multitronicen mé samt paddar ( min audi ialla fall ) och visst är den mjukare än dsg men det går att pressa varvtalet ganska lika i s lägena!

ja visst är det så men multitronicen har ju inga riktiga växellägen och funkar enligt min mening inte alls till sportig körning. Visst försöker den simulera lite sportighet i S läget men det funkar inte alls bra. Men det beror ju på lådans konstruktion och den funkar som sagt bra till att mysa omkring med.

Härlig låda om du ska ha bilen till vanligt bruk! Ska du kapa tider på ringen så finns det väl andra alternativ...

De fasta växellägena om du växlar med paddlarna är inga faktiska växlar, utan lådan låser momentet i ett visst läge för varje växel, så att de upplevs som riktiga växlar.

Enda nackdelen är att oljebytet är ett precisionsjobb eftersom oljemängden måste vara exakt för bästa funktion, samt att multitronicen inte går att kombinera med quattro. Kedjan i sig ska hålla bilens livslängd flera ggr om.

Edit: Det är i princip bara vid fullgasacc som den känns lite avig, modell scooter...

Jag vet inte vad det var för låda i en Golf W32 (tror jag den hette) som jag provkörde häromdagen, men den var ett riktigt sömnpiller, oavsett om man manuellväxlade med paddlar/spak eller lär den göra jobbet.
Bilen skulle ha 250hk, men lådan maskerade dom så att en Golf 1 GTI kändes vassare...
Den lät mulligt, men det blev bara tröttsamt då det inte hände något.

Jag föredrar att växla själv, för er andra finns ju dom där förvuxna EU mopederna som alternativ till motorcykel och Aprilia tror jag det var som lanserade någon 850 med automatlåda...
Jösses...
Ge mig en bil med sekventiell MANUELL låda, det är vad jag drömmer om...

Är du handikappad på något vis?

Vem fan vill ha ett fordon som låter som en accande EU moped?
Ja det är jag, jag är handikappad med nytänkande och förstånd. Jag är inte lika lyckligt lottad som du som både vill ha och klarar av manuell låda och handvev istället för startmotor.

Välkommen in i framtiden när du är redo. Vi väntar.

Har en audi med multitronic och en passat med dsg.. Båda är tillräckligt bra för att man inte ska sakna manuell ( om man har lite pulver i motorn ) Dock tycker jag inte det är nån jätte skillnad.. dsg lådan är snabbare men inte så det är nån revolution när man är bakom ratten.. Du blir nog nöjd med multitronic lådan! :tummenupp
Det låter bra, blir att kolla på a4:or då. När kom DSG till passuterna?

Härlig låda om du ska ha bilen till vanligt bruk! Ska du kapa tider på ringen så finns det väl andra alternativ...

De fasta växellägena om du växlar med paddlarna är inga faktiska växlar, utan lådan låser momentet i ett visst läge för varje växel, så att de upplevs som riktiga växlar.

Enda nackdelen är att oljebytet är ett precisionsjobb eftersom oljemängden måste vara exakt för bästa funktion, samt att multitronicen inte går att kombinera med quattro. Kedjan i sig ska hålla bilens livslängd flera ggr om.

Edit: Det är i princip bara vid fullgasacc som den känns lite avig, modell scooter...

Tack för ett utförligt svar!

Jag ska inte kapa tider på ringen, utan jag vill kunna dricka kaffet medan jag kör till jobbet. Oljebytet får verkstaden ta hand om och quattro vill jag inte ha. Jag bor ju i skåne ffs. :tummenupp

Skönt att höra att kedjan håller. Det var en liten knäckpunkt för mig, antar att det kan bli dyra reparationer annars.

Last edited:
Multitronic tycker jag är riktigt trist att köra, jag gillar inte vanliga automatlådor heller men det här är snäppet tristare. Fast är man en fet gubbe i 50årsåldern som inte orkar släppa bigmacen för att växla så erbjuder multitronicen fin komfort.

Som tidigare skrivits i tråden är m-tronic lådan extremt känslig vad det gäller oljan. Kolla med nån av dom större audiverkstäderna att oljan verkligen är bytt(allt finns lagrat i deras datasystem), serviceboken är inte värd mycket i mina ögon. Rasar lådan så kan det gå lös på uppåt 80000:-, det här vet många bilhandlare därför vill dom helst inte ha inbytes med m-tronic, eller så betalar dom sämre.

Ge mig en bil med sekventiell MANUELL låda, det är vad jag drömmer om...

Se på fan, det finns riktiga män på sh med! :tummenupp

Någonting likt de man hittar i hojar hade varit bra, om man nu vill handikappsglida så kan man väl ha en variator pulka på äldre dar, men att simulera växlar? :va vem fan hittar på sånt larv? :confused:

Ja det är jag, jag är handikappad med nytänkande och förstånd. Jag är inte lika lyckligt lottad som du som både vill ha och klarar av manuell låda och handvev istället för startmotor.

Välkommen in i framtiden när du är redo. Vi väntar.

Om framtiden innebär en försämring så står jag gärna kvar!

Varför vill man ha automat ÖHT, och framförallt varför hightech-skit som kostar multum att byta ut/laga?
Hur länge pallar mutiautotronic-delux lådorna att dra en släpvagn/bogsera en annan bil?
Hur vet du att inte föregående ägare har gjort det till bristningsgränsen, eller skulle du köpa helt nytt?

Jag var och provkörde "framtiden" i form av en Toyota Prius, är det framtiden hoppas jag att jag dör snart...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick