Munstycke ? Husaberg

zaibot1

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
GBG
Hoj
Husaberg FSE650, Honda CB750
Har en Husa 650, Lättstartad och går jämt o fint på tomgång.
Går kanon när man gasar på eller kör ojämn fart.
Men ligger man på jämn låg gas så vill den dö...
Bara man gasar på så går det fint igen men jämn gas funkar inte.
Kan detta vara ett lågfartsmunstycke problem eller ?

va tror ni ?

tacksam för svar...

Tobias
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
zaibot1 skrev:
Har en Husa 650, Lättstartad och går jämt o fint på tomgång.
Går kanon när man gasar på eller kör ojämn fart.
Men ligger man på jämn låg gas så vill den dö...
Bara man gasar på så går det fint igen men jämn gas funkar inte.
Kan detta vara ett lågfartsmunstycke problem eller ?

va tror ni ?

tacksam för svar...

Tobias
Låter mkt konstigt.
Jag kör med mitt grundtips: ta isär förgasaren och gör rent allt ordentligt, sätt ihop.
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Jag har också problem med bestyckningen...

Nu sitter det 45-200 i den...(Dellorto)

Vad ska jag ha?
Tändstiftet blev vitt...och den smäller en del....

Vart kan jag köpa munstycken?
 
Last edited:

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Förlåt om jag sniker mig in här :pannkyss

Typ samma probelm med min husa...
Fast min dör inte den änna sputtar o hoppar har haft isär förgasaren i molekyler och lagt den i diesel i ett dyngn men samma visa kvarstår. Kör Dellorto med 190 main resten är orginal munstycken. Provade sänka nålen till 4 hacket och det blev bättre men nu finns det ju inga mer hack så jag är lite rådvillig. Stifftet är gyllenbrunt och fint och i övrigt går hojjen kanon bara just på låg jämngas den inte vill gå jämt

Henke
 
Last edited:

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Ta en sväng förbi Olle Olsson Racing/MC Sport.
De kan garanterat tipsa dig om din bestyckning och även kränga på dig de munstycken du behöver.

Nås på tele 08-59430770 oxå.

Wheeliegirl skrev:
Jag har också problem med bestyckningen...

Nu sitter det 45-200 i den...(Dellorto)

Vad ska jag ha?
Tändstiftet blev vitt...och den smäller en del....

Vart kan jag köpa munstycken?
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Wheeliegirl skrev:
Jag har också problem med bestyckningen...

Nu sitter det 45-200 i den...(Dellorto)

Vad ska jag ha?
Tändstiftet blev vitt...och den smäller en del....

Vart kan jag köpa munstycken?


Nej det har du inte, har kört den hojen. Den är bra bestyckad, och ett ljust stift betyder inte att det är vitt.
Möjligen tom att 200 är lite högt, 195 funkar i regel bäst på HUsor med racesystem och inget annat gjort.
Smäller lite kommer alla stånkor att göra på motobroms med ett öppet sytem om de är korrekt bestyckade. Smäller de EXTREMT mycket så kan lågvarvsmunstycket vara en ide att byta till ett lite större...

Daniel
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
ypvs skrev:
Nej det har du inte, har kört den hojen. Den är bra bestyckad, och ett ljust stift betyder inte att det är vitt.
Möjligen tom att 200 är lite högt, 195 funkar i regel bäst på HUsor med racesystem och inget annat gjort.
Smäller lite kommer alla stånkor att göra på motobroms med ett öppet sytem om de är korrekt bestyckade. Smäller de EXTREMT mycket så kan lågvarvsmunstycket vara en ide att byta till ett lite större...

Daniel

Tjena proffset :tummenupp

Du har inga tips på beprövad bestyckning för 04:eek:rna (Keihin)?

Har hittat ett hyfsat läge med 170/48 men den tvekar fortfarande en del vid snabbt gaspådrag från låga varv. Har öppet slipon på den. Nål o blandskruv är i orginalläge. Kan det vara acc.pumpen som spökar? Vet inte om jag orkar ge mig på den...

Mvh
Tomas
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Basse skrev:
Tjena proffset :tummenupp

Du har inga tips på beprövad bestyckning för 04:eek:rna (Keihin)?

Har hittat ett hyfsat läge med 170/48 men den tvekar fortfarande en del vid snabbt gaspådrag från låga varv. Har öppet slipon på den. Nål o blandskruv är i orginalläge. Kan det vara acc.pumpen som spökar? Vet inte om jag orkar ge mig på den...

Mvh
Tomas
Det är axpumpen! lätt fixat, skruva bara lös så du kommer åt inställningsskruven (sitter bakom ett svart plastlock) när du ser den förstår du vilket håll du ska skruva för att ge den lite mer pumpning. Obs kan vara känslig, var uppmärksam så du inte surar till den för mycket istället.
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Boost 2 skrev:
Det är axpumpen! lätt fixat, skruva bara lös så du kommer åt inställningsskruven (sitter bakom ett svart plastlock) när du ser den förstår du vilket håll du ska skruva för att ge den lite mer pumpning. Obs kan vara känslig, var uppmärksam så du inte surar till den för mycket istället.

Har en känsla av att pumpen surar till det som det är redan nu, dvs det är den som gör att hojen tvekar o bluddrar lite vid pådrag..? Ska jag dra ner på pumpen då så att den ger mindre?
 
Last edited:

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Basse skrev:
Tjena proffset :tummenupp

Du har inga tips på beprövad bestyckning för 04:eek:rna (Keihin)?

Har hittat ett hyfsat läge med 170/48 men den tvekar fortfarande en del vid snabbt gaspådrag från låga varv. Har öppet slipon på den. Nål o blandskruv är i orginalläge. Kan det vara acc.pumpen som spökar? Vet inte om jag orkar ge mig på den...

Mvh
Tomas

Testa en repa utan luftfiltret. Samma problem? Isf bättre eller sämre?
Accpumpen strular sällan om fuggen inte är rörd och den gått normalt innan.

Daniel
 

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Jag verkar ha samma problem med min Husa. Startar lätt, går jämnt i tomgång, men den tvekar en del vid snabbt gaspådrag från låga varv och vid jämn gas...

Det jag har är helt original, alltså 160/45. Skulle kunna tro att byte av huvudmunstycke skulle vara på sin plats men hur stor :confused: :va Tips någon?

Eller ska jag titta på acc pumpen? I så fall, om man testar utan luftfilter och den går bättre alt. sämre, vad betyder det att jag måste göra?
 

Hulkster

Fotpinneskrapare
Gick med
19 May 2004
Ort
N:a Sthlm
Hoj
Husqvarnor
Jockwell skrev:
Jag verkar ha samma problem med min Husa. Startar lätt, går jämnt i tomgång, men den tvekar en del vid snabbt gaspådrag från låga varv och vid jämn gas...

Det jag har är helt original, alltså 160/45. Skulle kunna tro att byte av huvudmunstycke skulle vara på sin plats men hur stor :confused: :va Tips någon?

Eller ska jag titta på acc pumpen? I så fall, om man testar utan luftfilter och den går bättre alt. sämre, vad betyder det att jag måste göra?
-05 är rekomendation huvudmunstycke 190-195, lågfart 42-45.
 

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Hulkster skrev:
-05 är rekomendation huvudmunstycke 190-195, lågfart 42-45.

Det förklarar saken. Har dock synat noga manualer utan hitta dessa rekommendationer...

Tack så mycket! :tummenupp Ska direkt imorgon och köpa mig ett annat huvudmunstycke.
 

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Min hoj vill inte gå bra än... :mad:

Jag har testat med olika huvudmunstycken, gick tillslut tillbaka till 160, då den gick bättre i höga varv och att David på Husaberg tipsade det. Har testat ställa in blandningen över 1 miljon gånger och hojen tvekar fortfarande. :huvet Det som funkar bra är höga varv och att starta hojen.

Vid snabb gasning från inget tvekar den innan den kommer igång. Går orent vid jämngas i låga varv. Dessutom så när jag ska wheela så bluddrar den till precis vid balanspunkt och kommer igång igen senare, även vid en stoppie verkar det som att den får för mycket soppa.

Kan det vara flottören som är för högt ställd, ska trottelnivån justeras, acc.pumpen??? Har någon svar på vad det kan vara? Skulle vara mycket tacksam!
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Jockwell skrev:
Min hoj vill inte gå bra än... :mad:

Jag har testat med olika huvudmunstycken, gick tillslut tillbaka till 160, då den gick bättre i höga varv och att David på Husaberg tipsade det. Har testat ställa in blandningen över 1 miljon gånger och hojen tvekar fortfarande. :huvet Det som funkar bra är höga varv och att starta hojen.

Vid snabb gasning från inget tvekar den innan den kommer igång. Går orent vid jämngas i låga varv. Dessutom så när jag ska wheela så bluddrar den till precis vid balanspunkt och kommer igång igen senare, även vid en stoppie verkar det som att den får för mycket soppa.

Kan det vara flottören som är för högt ställd, ska trottelnivån justeras, acc.pumpen??? Har någon svar på vad det kan vara? Skulle vara mycket tacksam!
Ta isär gasarn och kolla in om flotörnivån är hyffsad dvs ,stänger helt vid vågrätt! vid blåsning med kakhålet genom bränsleslangen :hihi Där efter avaktiverar du helt axpumpen! och då bör den gå stenfint på alla varv belastningar vid långsamma gasändringar! När det är fixat ställer du på så lite axpump som möjligt! Bara så att den inte stuper allt förmycket. ( kn filter till husaberg till salu!!)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Boost 2 skrev:
Ta isär gasarn och kolla in om flotörnivån är hyffsad dvs ,stänger helt vid vågrätt! vid blåsning med kakhålet genom bränsleslangen :hihi Där efter avaktiverar du helt axpumpen! och då bör den gå stenfint på alla varv belastningar vid långsamma gasändringar! När det är fixat ställer du på så lite axpump som möjligt! Bara så att den inte stuper allt förmycket. ( kn filter till husaberg till salu!!)
KN-filter??
Hur skulle det se ut månntro???
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Jockwell skrev:
Min hoj vill inte gå bra än... :mad:

Jag har testat med olika huvudmunstycken, gick tillslut tillbaka till 160, då den gick bättre i höga varv och att David på Husaberg tipsade det. Har testat ställa in blandningen över 1 miljon gånger och hojen tvekar fortfarande. :huvet Det som funkar bra är höga varv och att starta hojen.

Vid snabb gasning från inget tvekar den innan den kommer igång. Går orent vid jämngas i låga varv. Dessutom så när jag ska wheela så bluddrar den till precis vid balanspunkt och kommer igång igen senare, även vid en stoppie verkar det som att den får för mycket soppa.

Kan det vara flottören som är för högt ställd, ska trottelnivån justeras, acc.pumpen??? Har någon svar på vad det kan vara? Skulle vara mycket tacksam!

Min polare fick just tillbaks sin från bänkning, och nu går hans inte helt oväntat asfint. Åkte dit med std bestyckningen (160/45) och den gick tydligen åt helvete för fett i alla gaslägen. Kommer inte ihåg exakta stl på munstycken/nållägen men det var 15x nånting. Kan be han skriva här sen vad det var.

Din behöver säkerligen annan bestyckning men det kan ge en fingervisning. Bästa är ju att bänka helt klart. Ska nog göra det själv sen vid nästa löning för jag orkar inte skruva bort förgasaren mer, gummit börjar bli slitet nu.. :(
 

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Basse skrev:
Min polare fick just tillbaks sin från bänkning, och nu går hans inte helt oväntat asfint. Åkte dit med std bestyckningen (160/45) och den gick tydligen åt helvete för fett i alla gaslägen. Kommer inte ihåg exakta stl på munstycken/nållägen men det var 15x nånting. Kan be han skriva här sen vad det var.

Din behöver säkerligen annan bestyckning men det kan ge en fingervisning. Bästa är ju att bänka helt klart. Ska nog göra det själv sen vid nästa löning för jag orkar inte skruva bort förgasaren mer, gummit börjar bli slitet nu.. :(
Det vore grymt bra :tummenupp Börjar bli tokig i att den vill gå fett... Märker i höga varv vilken underbar hoj man har och vill få ut max ur den, även i låga.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Basse skrev:
Min polare fick just tillbaks sin från bänkning, och nu går hans inte helt oväntat asfint. Åkte dit med std bestyckningen (160/45) och den gick tydligen åt helvete för fett i alla gaslägen. Kommer inte ihåg exakta stl på munstycken/nållägen men det var 15x nånting. Kan be han skriva här sen vad det var.

Din behöver säkerligen annan bestyckning men det kan ge en fingervisning. Bästa är ju att bänka helt klart. Ska nog göra det själv sen vid nästa löning för jag orkar inte skruva bort förgasaren mer, gummit börjar bli slitet nu.. :(
För fett??? Med 160....
Låter mkt konstigt tycker jag. Vad fick han i sen då??? Vad för avgassystem?

Jag ska meka i ett 200HF, 42LF och en annan nål. Vad nålen hette kommer jag inte ihåg men nåt åt OBDTB-hållet... Labba lite med 195/45 och se va dsom blir bäst.
Kör med helakra och den gick jäkligt snålt med original bestyckning enligt bänkningen jag gjorde på MotoSpeeds rullande bänk som de hade med till Beviks cup.
 

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Boost 2 skrev:
Ta isär gasarn och kolla in om flotörnivån är hyffsad dvs ,stänger helt vid vågrätt! vid blåsning med kakhålet genom bränsleslangen :hihi Där efter avaktiverar du helt axpumpen! och då bör den gå stenfint på alla varv belastningar vid långsamma gasändringar! När det är fixat ställer du på så lite axpump som möjligt! Bara så att den inte stuper allt förmycket. ( kn filter till husaberg till salu!!)
Hur ändrar jag på axpumpen? Är det i skruven under den svarta lilla locket? Ska skruva isär knasaren direkt efter jobbet och kolla flottören... Är det bara att lossa på alla slangar och kontakter?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top