Munstycke ? Husaberg

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Supermoto skrev:
För fett??? Med 160....
Låter mkt konstigt tycker jag. Vad fick han i sen då??? Vad för avgassystem?

Jag ska meka i ett 200HF, 42LF och en annan nål. Vad nålen hette kommer jag inte ihåg men nåt åt OBDTB-hållet... Labba lite med 195/45 och se va dsom blir bäst.
Kör med helakra och den gick jäkligt snålt med original bestyckning enligt bänkningen jag gjorde på MotoSpeeds rullande bänk som de hade med till Beviks cup.
Jag har ännu originalpipan på... Känner igen de siffror som du har till helsystem. Vad hade du innan du bytte till helsystem?

Off topic: Funderar dock på att skaffa mig helsystem, förmodligen FP... Vad tror du om det? Eller är akra bättre?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jockwell skrev:
Jag har ännu originalpipan på... Känner igen de siffror som du har till helsystem. Vad hade du innan du bytte till helsystem?

Off topic: Funderar dock på att skaffa mig helsystem, förmodligen FP... Vad tror du om det? Eller är akra bättre?
Till min 03a, som hade gamla Del'orton, hade jag ett GHOST-system och körde då med typ 195HF och 38LF men det går ju inte att jämföra på det viset.

Har ännu inte bestyckat om för Akrat. Kört med original än så länge.
Akrat har väl en lite bättre kvalitet känns det som när man monterar jämfört med mitt GHOST (du kan få det för 4000:- ;)). Ligger ju bara och skräpar hemma nu.
Effektmässigt hade kompisen med ett FP kanske något lite mer toppeffekt medans GHOST nog kändes lite krämigare på låga varv. De satt båda två på 650 03or då.
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
Kolla så att nålen sitter i rätt läge oxo innan du/ni börjar labba med munstycken.
Sitter nålen för långt ner (clipset för högt upp på nålen) så går den ju tunnt.
Kör standard bestyckning på min 04 med FP monterat.
Inte bänkat den dock men stiftet ser bra ut och hojen går bra över hela registret.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
420 skrev:
Kolla så att nålen sitter i rätt läge oxo innan du/ni börjar labba med munstycken.
Sitter nålen för långt ner (clipset för högt upp på nålen) så går den ju tunnt.
Kör standard bestyckning på min 04 med FP monterat.
Inte bänkat den dock men stiftet ser bra ut och hojen går bra över hela registret.
Jag kollade oxå stiftet och tyckte det såg bra ut. Fick den metoden totalt bortdömd av MotoSpeed och killarna på Husaberg. Den gick snålt som tusan enligt bänkningen. Och jag har hela tiden tycket att den går bra som fasen. Kan ju såklart skilja en del på originalbestyckningen 04/05..
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
Supermoto skrev:
Jag kollade oxå stiftet och tyckte det såg bra ut. Fick den metoden totalt bortdömd av MotoSpeed och killarna på Husaberg. Den gick snålt som tusan enligt bänkningen. Och jag har hela tiden tycket att den går bra som fasen. Kan ju såklart skilja en del på originalbestyckningen 04/05..

Jasså metoden att kolla på stiftet är inte att lita på?
Kanske bäst att köra den i bänk iaf då så man får svart på vitt.
 

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
420 skrev:
Kolla så att nålen sitter i rätt läge oxo innan du/ni börjar labba med munstycken.
Sitter nålen för långt ner (clipset för högt upp på nålen) så går den ju tunnt.
Kör standard bestyckning på min 04 med FP monterat.
Inte bänkat den dock men stiftet ser bra ut och hojen går bra över hela registret.
Clipsen är på nålen är som rekommenderat på 6:e från topp. Allt är inställt enligt manualen.
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Supermoto skrev:
För fett??? Med 160....
Låter mkt konstigt tycker jag. Vad fick han i sen då??? Vad för avgassystem?

Jag ska meka i ett 200HF, 42LF och en annan nål. Vad nålen hette kommer jag inte ihåg men nåt åt OBDTB-hållet... Labba lite med 195/45 och se va dsom blir bäst.
Kör med helakra och den gick jäkligt snålt med original bestyckning enligt bänkningen jag gjorde på MotoSpeeds rullande bänk som de hade med till Beviks cup.

Visst gör det? Kör själv 170/48 och tycker det går bra, förutom boggandet på låga varv som nämnts tidigare.

Vet inte vad som vart ditsatt, men 150-nånting och pill på nål och acc.pump var det iallafall. Lägger upp det sen + bänkpapper. Vart 64hk tror jag med FP helsystem. Vid 1:a körningen gav den 60hk typ, så bänkningen gav en del :tummenupp

Vet att jag diskuterade std läget för nålen i en annan tråd. Är det 6:e från topp som gäller eller är det 2:a?
 
Last edited:

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Supermoto skrev:
KN-filter??
Hur skulle det se ut månntro???
Jo du enda i sitt slag!! Kinnmärgen special. Det är helt enkelt ett kluvet cylinderfilter som är limmat på en plåtadapter som passar klockrent på ramen på alla husor som är lik en 01a 650" Öronproppar medföjer gratis, Blir nämligen ännu mer insugljud=pullver :tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
420 skrev:
Jasså metoden att kolla på stiftet är inte att lita på?
Kanske bäst att köra den i bänk iaf då så man får svart på vitt.
Jag byter till det som Jens&Crilla rekomenderade och sen en bänkning till så får vi se. Du borde ju kunna använda min bestyckning som grundrecept även om du fuskar med 16 extra kubik....


Jockwell skrev:
Har du inställt som rekommenderas i manualen/av de på Husaberg?
I dagsläget är allt helt original som skickades med "från fabrik". Bestyckar om och återkommer emd resultat.


Basse skrev:
Visst gör det? Kör själv 170/48 och tycker det går bra, förutom boggandet på låga varv som nämnts tidigare.

Vet inte vad som vart ditsatt, men 150-nånting och pill på nål och acc.pump var det iallafall. Lägger upp det sen + bänkpapper. Vart 64hk tror jag med FP helsystem. Vid 1:a körningen gav den 60hk typ, så bänkningen gav en del :tummenupp

Vet att jag diskuterade std läget för nålen i en annan tråd. Är det 6:e från topp som gäller eller är det 2:a?
150 låter ju helt sjukt litet. Det var tydligen så att nya nålen var väldigt viktig om man ska gå upp så mkt som jag kommer göra. Det funkar visst på ett helt annat sätt än på gamla Del'orton. 64 är ju skitbra :tummenupp
Jag hade 59.6 sist, får se om man kan spräcka 60-vallen med nya bestyckningen ;)
De 16cc jag saknar mot 04orna borde ge 2-4hk beroende på exemplar av cykel...


Boost 2 skrev:
Jo du enda i sitt slag!! Kinnmärgen special. Det är helt enkelt ett kluvet cylinderfilter som är limmat på en plåtadapter som passar klockrent på ramen på alla husor som är lik en 01a 650" Öronproppar medföjer gratis, Blir nämligen ännu mer insugljud=pullver :tummenupp
Ahhhhh, då är jag med. Tyckte det lät lite knasigt först ;)
Vad vill du ha för det??
 

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Har nu gått genom knasaren och allt verkar vara som det ska. Ska testa imorgon hur den går ifall jag hinner innan jag åker iväg på midsommarfirande... Sedan tänkte jag testa att göra som Boost 2 tipsade om accpumpen och se skillnaden, men fattar inte vilket verktyg man ska använda för att för att få upp plastlocket? :va Ser ut som insex men har även en liten pigg i mitten... :gnissla
 

Sir Daniel

Duke of Hazzard
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Super Duke R -08
Läget killar.

Jag har kört lite cross och moppe men nu håller jag på med mitt MC kort. hoppas att jag får det innan sommaren är slut. Jag har inhandlat mig en Husa Fs650e. Mycket nöjd med den. Köpte nytt luft filter men fick fel sort, den som sluttar av i slutet. Jag satte på det ändå och jäkla vilken skillnad. Det jag undrar lite över är bara vad det är för siffror ni pratar om. Hänger inte riktigt med och man vill ju lära sig. Någon som har lust att dra några rader om det? Antar att det är olika saker ni byter som tex 40-48 förgasare. Men det andra 170,150?? Lågfart? Högfart? Om ingen orkar så är det ok, tar reda på det på annat sätt.

Mvh

Spidermoto :confused: :va
 

Basta

Lycka är att få smeka en husa...
Gick med
5 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS650 -04, Hade en TL1000S
Jag har också en -04 som jag har plockat isär förgasaren i molekyler på men hittar inget fel, har haft ett he...te med tomgången som aldrig funkat riktigt. Tillsist så bytte jag locket till accpumpen till till en quickshot och det har blivit betydligt bättre. På MC sport sa de att nästan alla med Kehin förgasaren gör det för att få ordentlig gasrespons.

Nu kör jag original bestyckning men funderar på att gå upp lite på lågfarten igen för jag har väldigt stor skillnad mellan choke och inte choke (kan det kanske vara så att nålen är lite böjd och inte sluter riktigt tätt?)
 

Basta

Lycka är att få smeka en husa...
Gick med
5 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS650 -04, Hade en TL1000S
Högfart och lågfartsmunstycken vi pratar om är bränslemunstycken.
Högre nummer så går cykeln fetar dvs (mer bensin) och lägre snålare. På kehinförgasaren kommer man åt bägge två om man skruvar av det runda locket i botten på förgasaren. Munstycken går att köpa på de flesta mc ställen som säljer cyklar med Kehinförgasare.
 

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Basta skrev:
Jag har också en -04 som jag har plockat isär förgasaren i molekyler på men hittar inget fel, har haft ett he...te med tomgången som aldrig funkat riktigt. Tillsist så bytte jag locket till accpumpen till till en quickshot och det har blivit betydligt bättre. På MC sport sa de att nästan alla med Kehin förgasaren gör det för att få ordentlig gasrespons.

Nu kör jag original bestyckning men funderar på att gå upp lite på lågfarten igen för jag har väldigt stor skillnad mellan choke och inte choke (kan det kanske vara så att nålen är lite böjd och inte sluter riktigt tätt?)
Vad kostar en quickshot? Får kanske bli att införskaffa mig en sådan ifall jag inte får till det helt... Tomgången funkar dock för mig inom mina krav, dvs inget större märkbart falande. Skulle vilja som sagt att den svarar snabbare och bättre...

Hur stort tänkte du gå upp till på LF? Ang. om nålen är böjd så kan du väl kolla det genom att test-trycka och se om den går smidigt (visuellt) och hela vägen?!
Kanske någon mer kunnig person än jag har tips om detta!
 
Last edited:

Basta

Lycka är att få smeka en husa...
Gick med
5 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS650 -04, Hade en TL1000S
Guickshoten kostar nog någon stans mellan 600-800:-, rätt mycket för ett litet lock tycker jag.
 

herriherri

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
YZF 426
Basse skrev:
Min polare fick just tillbaks sin från bänkning, och nu går hans inte helt oväntat asfint. Åkte dit med std bestyckningen (160/45) och den gick tydligen åt helvete för fett i alla gaslägen. Kommer inte ihåg exakta stl på munstycken/nållägen men det var 15x nånting. Kan be han skriva här sen vad det var.


Har inte vart här på ett tag.....
Jag har en 650 FS -04 som sagt, har kört den ett tag sen bänkningen nu, och är grymt nöjd. Med Husor är det så att de som startar för lätt och går fint med kall motor kör nästan ALLTID med för fet blandning (enl meck). När den är varm så är det en hellt annan hoj.

Nåväl, till bestyckningen, orginalnålen (medföljande allstså inte den som kommer med den strypta cyklen) sitter på fjärde hacket, dvs i mitten. MJ 155 och PJ .45. Han hade även varit på axpumpen lite men det får man ställa in efter tycke och smak. Blandskruven skall vara i nästan orgina, dvs 1.5 varv ut.

OBS jag har dock ett öppet FP helsystem så ha inte denna bestyckning på orginaldämparn. OBS

Med denna bestyckning så går den fortfarande lite fett vilket är bra med husas trimmade motorer.

//Henrik
 

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
herriherri skrev:
Har inte vart här på ett tag.....
Jag har en 650 FS -04 som sagt, har kört den ett tag sen bänkningen nu, och är grymt nöjd. Med Husor är det så att de som startar för lätt och går fint med kall motor kör nästan ALLTID med för fet blandning (enl meck). När den är varm så är det en hellt annan hoj.

Nåväl, till bestyckningen, orginalnålen (medföljande allstså inte den som kommer med den strypta cyklen) sitter på fjärde hacket, dvs i mitten. MJ 155 och PJ .45. Han hade även varit på axpumpen lite men det får man ställa in efter tycke och smak. Blandskruven skall vara i nästan orgina, dvs 1.5 varv ut.

OBS jag har dock ett öppet FP helsystem så ha inte denna bestyckning på orginaldämparn. OBS

Med denna bestyckning så går den fortfarande lite fett vilket är bra med husas trimmade motorer.

//Henrik

Känner igen det där med lättatt starta och går bättre kall... Jag har ännu originaldämparen på. Det känns konstigt att du med FP helsystem ska ha den snålare inställt än original för att den ska gå som den ska, men ändå lite fett... Blir fundersam då vad jag ska ha under tiden den är original :va

Tack för informationen :tummenupp
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
herriherri skrev:
Har inte vart här på ett tag.....
Jag har en 650 FS -04 som sagt, har kört den ett tag sen bänkningen nu, och är grymt nöjd. Med Husor är det så att de som startar för lätt och går fint med kall motor kör nästan ALLTID med för fet blandning (enl meck). När den är varm så är det en hellt annan hoj.

Nåväl, till bestyckningen, orginalnålen (medföljande allstså inte den som kommer med den strypta cyklen) sitter på fjärde hacket, dvs i mitten. MJ 155 och PJ .45. Han hade även varit på axpumpen lite men det får man ställa in efter tycke och smak. Blandskruven skall vara i nästan orgina, dvs 1.5 varv ut.

OBS jag har dock ett öppet FP helsystem så ha inte denna bestyckning på orginaldämparn. OBS

Med denna bestyckning så går den fortfarande lite fett vilket är bra med husas trimmade motorer.

//Henrik

Med detta i åtanke ska jag prova org bestyckningen igen fast med nålen i mellanläget. Har inte testat det ännu, ska se hur det funkar. Då kommer den gå fetare på ½ gas och uppåt eftersom jag hade nålen på 2:a hacket uppifrån.
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
herriherri skrev:
Nåväl, till bestyckningen, orginalnålen (medföljande allstså inte den som kommer med den strypta cyklen) sitter på fjärde hacket, dvs i mitten. MJ 155 och PJ .45. Han hade även varit på axpumpen lite men det får man ställa in efter tycke och smak. Blandskruven skall vara i nästan orgina, dvs 1.5 varv ut.

OBS jag har dock ett öppet FP helsystem så ha inte denna bestyckning på orginaldämparn. OBS

//Henrik
Tycker detta låter jättekonstigt. Den _borde_ enligt mig gå supersnålt med originalnål och så små munstycken. Jag stoppade i ett 200 tillsammans med en annan nål (200 kräver annan nål) igår på inrådan av killarna på utvecklingen. Får se hur det blir när jag fått prova den lite. Startade iaf jättelätt och jag märkte inget konstigt på den lilla provturen på 400m jag gjorde. Kör Akra helsystem.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top