Musikintresset hos den typiska sporthojaren...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hängde lite med några polare förut, lite pizza och TV.

De ville kolla på Nordic Music Awards. Kräk, totally, är väl det ord som kan rama in hela tillställningen med. Givetvis tittade vi inte på hela. Varthän jag ville komma var att vi sporthojare lyssnar på rätt bra musik i allmänhet, eller? Har jag fel? Min tankegång är ungefär såhär:

Den "typiska" sporthojaren har ett musikintresse, genuient hos vissa, lite mindre hos andra. Vi tycker till mestadelen om "bra" musik i mina öron. Tänker framförallt på dessa trådar.

Tidernas bästa låtar
Metallicas bästa album
Beatles
Pink Floyd
Iron Maiden
Deep Purple

Metallica vs. Megadeath
Synthare vs hårdrockare
Årets bästa rockplatta
Bästa rockgitarrist
Trummis
Snyggast skivomslag
etc etc.

Vad jag vill veta är: Har vi bättre musiksmak än resterande delen av världens befolkning?! Jag menar, hur många här kan säga öppenhjärtat att de gillar alla SKIT som går på MTV, ZTV, NRJ, på uteställen, i affärer, ja överallt. Givetvis med vissa undantag. Den generella poplärmusiken finns överallt, den påverkar oss dagligen, blir ni inte som jag, jävligt förbannade på all skitmusik som UPPREPAS hela tiden?!

Nåväl, lång text, reflektera. Är "vi" bättre än alla andra?!

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Tror nog att hojåkare lyssnar på junk i lika stor utsträckning som alla andra...och egentligen..tittar man i en del av de där trådarna så är det väl i princip samma personer som skriver hela tiden??

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Hemma och hos polare så är det metal eller psykadelisk trance som gäller.
Och självklart har sporthojare bättre musiksmak än ALLA andra :rolleyes:

En sak jag kommit underfund med är att om man arbetar så är det faktiskt skönt med kommersiell populärmusik a la Anastacia!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Brutus skrev:
Tror nog att hojåkare lyssnar på junk i lika stor utsträckning som alla andra...och egentligen..tittar man i en del av de där trådarna så är det väl i princip samma personer som skriver hela tiden??
Jo det har du rätt i. Kanske inte är så generellt som jag trodde iom "samma folk" som propagerar hela tiden.

Nåväl, jag ville bara ventilera att MTV Nordic Music Awards är dåligt :hihi

Edit: Jag vill gärna att någon öppenhjärtat säger att dom tycker om den populärmusik som går överallt, så jag får något skojigt att diskutera om/med.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RED_LiME skrev:
En sak jag kommit underfund med är att om man arbetar så är det faktiskt skönt med kommersiell populärmusik a la Anastacia!
INTE om du jobbar natten, 12 timmar, samma radiokanal, I'm all outta love, med nån ful jävla brud som sjunger med näsan 84 gånger, NEJ.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Japp, vi har bättre musiksmak än vanliga människor.

Den tuggummipop som spelas på NRJ och liknande kanaler lyssnas på av samma människor som avhandlades i "lösgodismagetråden" för några veckor sedan.

Tror vi får vänta länge innan pollen "Brittney Spears bästa album?" kommer upp. :hihi
Däremot kommer rocktrådarna leva vidare! :banana

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
blacktriple skrev:
Japp, vi har bättre musiksmak än vanliga människor.

Jag tror inte att man kan värdera musiksmak på något sätt.
Däremot finns det en röd tråd i folk som värdesätter musik, och det är intresse.
Jag har några kompisar(inte många alls men det hör inte hit) som är intresserade av musik. Och de lyssnar gärna på Eminen, Anastacia osv.
Sen att folk lyssnar på "blandat" och är "Allätare" är oxå okej sålänge de vet vad de lyssnar på och varför.

Människor som inte vet vilken radiokanal de brukar lyssna på i bilen är jävligt konstiga.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Victor skrev:
Människor som inte vet vilken radiokanal de brukar lyssna på i bilen är jävligt konstiga.

Är vi? Jag vet inte "vilken" men vilka. Skiftar beroende på humör och om man inte råkar ha en bra platta i bilen.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Alla musikstilar har nånting av värde. Klart att rock står högre än nån annan men allting har nånting av värde.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag har ganska bred musiksmak. Lyssnar på både rock, blues och jazz... har lite svårare för elektronisk musik. Radiomusik och hitar är helt ok som bakgrund, men det är inget jag köper hem eller sjunker ner i soffan framför på fredagskvällarna.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Rigge skrev:
Sporthojs storspammare är mer insnöade än andra-? :va
Mycket troligt...

Vad jag tror att det hela grundas i vilken kunskap man har om musik, samt hur stort intresset är. Jag har fått för mig att de som "låter popdyngan bara gå runt" inte har så stort intresse, egentligen, samt att de inte vet speciellt mycket om vem som gör musiken osv. osv.

Hurvida jag är inskränkt eller inte vet jag inte. Jag respekterar allas musiksmak och stilar, svårare än så är det inte.

Solid snake

Guest
Har någon här läst några texter med det skitet som spelas dagligen på radio?

ALLA precis ALLA texter handlar om samma sak, "ååh jag kan inte få den människan som jag älskar så himla mycket, ååh vad jag är ledsen nu"

Det är det enda den musiken handlar om, ta hårdrock, olika texter hela tiden, olika sound osv.

Det ena låter inte likt det andra om man är insatt i det, men sen säger folk att hårdrock bara handlar om en sak, typ detta: GROOOOOAAR!!! SKRIKA!!!!

Men dom har bara helt fel för hårdrock är så mycket annat, det är dom som är dom riktiga musikerna, dom skriver sitt material själva o behöver inte nån insnöad jävel som skriver det till dom.

Hur svårt är det på en skala att nån annan skriver låten o musiken till en, allt man behöver göra sen är att sjunga den.

Sen att all pop o sånt låter likadant o spelas femtielva gånger om dan gör ju inte saken bättre.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vad jag är lite ute efter också är att veta hur musikaliska de mest kända artisterna är?! Jag menar, allt behöver ju inte ramas in att man måste kunna behärska alla instrument eller kunna sjunga. MEN, det skulle vara skoj att se om några av de största (?) av de som spelas dagligen på radion kan behärska instrument, eller sjunga.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Förr i tiden när jag la en platta på spelaren så var det uteslutande hårdrock, AC/DC, Judas Priest, Metallica, osv.
Visst jag föredrar Powermetal framför annan musik när jag drar på en platta, men jag lyssnar mer än gärna på annan musik med.
Jag försöker ha ett öppet sinne och se en mening med all muik.
För mig har musiken ett syfte, ett budskap att förmedla.
Det budskapet kan vara allt från att locka fram ett smile på läpparna till att krossa systemet.
Jag gillar texter som säger mig ngt eller som visar vad skaparen vill framföra.
Detta gör att jag inte kan låta bli att beundra tex Tomas Dileva, Timbuktu, Eminem och ett gäng musiker till som är duktiga på det dom gör.
För jag anser inte att skicklighet och smak går hand i hand i musikens värld.
Bara för att jag inte gillar en viss sorts musik betyder ju inte att dom är helt obegåvade :rolleyes:
Detta är således ett mkt komplext ämne om man fördjupar sig i det på allvar.
Man kan hålla dialogen på en enkel nivå och därmed skapa "pajkastning" ( "VI" är bättre än "DOM" ) Eller så kan man plocka fram vad som verkligen avgör varför vissa gillar viss musik men inte annan osv.
Men visst :rock Powermetal rules :rock :hihi
//Tobbe

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
tobbeviking skrev:
Förr i tiden när jag la en platta på spelaren så var det uteslutande hårdrock, AC/DC, Judas Priest, Metallica, osv.
Visst jag föredrar Powermetal framför annan musik när jag drar på en platta, men jag lyssnar mer än gärna på annan musik med.
Jag försöker ha ett öppet sinne och se en mening med all muik.
För mig har musiken ett syfte, ett budskap att förmedla.
Det budskapet kan vara allt från att locka fram ett smile på läpparna till att krossa systemet.
Jag gillar texter som säger mig ngt eller som visar vad skaparen vill framföra.
Detta gör att jag inte kan låta bli att beundra tex Tomas Dileva, Timbuktu, Eminem och ett gäng musiker till som är duktiga på det dom gör.
För jag anser inte att skicklighet och smak går hand i hand i musikens värld.
Bara för att jag inte gillar en viss sorts musik betyder ju inte att dom är helt obegåvade :rolleyes:
Detta är således ett mkt komplext ämne om man fördjupar sig i det på allvar.
Man kan hålla dialogen på en enkel nivå och därmed skapa "pajkastning" ( "VI" är bättre än "DOM" ) Eller så kan man plocka fram vad som verkligen avgör varför vissa gillar viss musik men inte annan osv.
Men visst :rock Powermetal rules :rock :hihi
//Tobbe
Oj... det lät krångligt :1pajas

Räcker väl egentligen med att man gillar det man hör. Sen kan det vara radiohitar, gamla metaldängor eller världens skickligaste musiker. Har man ett stort musikintresse är det dock ovanligt att enbart hålla sig till enkelriktade huvudströmmen. Fins ju så mycket mer.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Förresten. Hippie-hopp är bara en fluga. Det kommer att vara ute om 5 år :tungan

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mb skrev:
Oj... det lät krångligt :1pajas

Räcker väl egentligen med att man gillar det man hör. Sen kan det vara radiohitar, gamla metaldängor eller världens skickligaste musiker. Har man ett stort musikintresse är det dock ovanligt att enbart hålla sig till enkelriktade huvudströmmen. Fins ju så mycket mer.
Precis, mitt musikintresse är sjukt stort. Jag både spelar, sjunger och lyssnar till mycket musik.

Det är säkerligen här den stora skillnaden ligger hos folk, intresset är inte lika stort...

Eller nåt?!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag skulle vilja säga att hårdrockare brukar ha en tendens att vara jäkligt enkelspåriga och konservativa som inihelvete. Hade Iron Maiden till nästa skiva sparkat ut Bruce Dickinson(bara ett exempel älskar gamle Bruce) och utannonserat att man skulle spela en ny form av alternativ hårdrock med loopar, Rhytm and blues-influenser och reggaetakter så hade antagligen mottagandet blivit svalt.

Jag gillar all musik som är bra, jag är icke genrebunden för fem öre även om jag inte hittat mycket hip-hop eller dansbandsmusik som faller mig i smaken. Jag lyssnar gärna på både Kent, Lisa Ekdahl, Jaqcueline Dupré och Darkthrone samma vecka.

Dessutom är jag inte överdrivet förtjust i band som släpper samma skiva för tjugonde gången i rad. En ny Queensryche eller Kings X skiva är alltid lika spännande att få hem medan Running Wild och Saxon inte känns lika upphetsande.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år