Mutterpicka och lång slang

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Köpte ny mutterpicka och den ska max ha 6.2 bars tryck. Har slang med id 10mm och den är 20m lång. Ställer jag regulatorn på strax över 6bar så går pickan som skit. Så hur mycket tryck tappar jag på 20m?

Tryck inget, dock flöde.

10mm slang borde räcka men din regulator stryper flödet.

Skit i regulatorn och ta luften direkt ur tanken.

Ett flöde genom en slang ger ett tryckfall så en tunn slang ger lägre flöde och lägre tryck i änden. En grövre slang ger mer flöde och mindre tryckfall.

När man stängt maskinen i änden har man inget flöde och inget tryckfall.

En muttermaskin förbrukar luft så med en tunn slang får man mindre kraft.

En taskig feldimensionerad regulator ger tryckfall.

Grov slang direkt på tanken ger mer kraft

Last edited:
Kan ju skruva upp regulatorn på max, men kan ju inte vara bra i längden för pickan. Har ju vatten avskiljare å regulator i ett, så ta bort den gör jag inte.

Hur mycket luft behöver mutterpickarn? 100 liter/minut?
Vid 100 liter/minut kom jag fram till ett tryckfall på 0,6bar i slangen 20 meter lång, innerdiameter 10mm
men det här är ingen exakt vetenskap, satte friktionskoefficienten till 0,01. Vanlig variation 0,005 till 0,02

Testa en riktigt kort slang, fungerar inte det heller så är det din tryckregulator som inte klarar de stora luftmängderna :tummenupp

Lång slang gör väldigt stor skillnad. Med en 3 meter lång slang får du uppskattningsvis 2-3ggr högre åt/lossdragningsmoment.

Mats

Skruvar jag upp regulatorn till 8-9 bar så går ju pickan ok. Får väl tillverka en pryl så jag kan kolla tryck/flöde vid pickan.

Mutterpickor ska "alltid" ha max 6 bar eller nått sånt löjligt, jag trodde inte att det fanns en enda människa som inte körde dom direkt på 8-12 bar (kompressorns normala tryck alltså).

Vi har haft våran picka i säkert 10 år på knixet. Den kör vi på 8-9 bar. Iofs en ganska dyr manick. runt 2000 pix. Den jag har hemma är en Biltemapryl som oxå har gått länge direkt på kompressorn, funkar ännu. 6 bar låter fånigt lite.

Det där får du gärna förklara lite mer ingående för en luftnovis:)

Det bromsar flödet, samma som att ha en för tunn slang.

Trycket är lika hela vägen i slangen om du inte förbrukar luft ,men när du börjar förbruka så sjunker trycket i slangen då behöver du flöde för att få upp trycket igen.
Bromsar du då flödet med tex en snabbkoppling så tappar du tryck i sista ändan.

Jämför med en vattenslang, du sätter på den så sprutat det rätt långt ,men sen sjunker tryck/flöde så det rinner normalt.

Det bromsar flödet, samma som att ha en för tunn slang.

Trycket är lika hela vägen i slangen om du inte förbrukar luft ,men när du börjar förbruka så sjunker trycket i slangen då behöver du flöde för att få upp trycket igen.
Bromsar du då flödet med tex en snabbkoppling så tappar du tryck i sista ändan.

Jämför med en vattenslang, du sätter på den så sprutat det rätt långt ,men sen sjunker tryck/flöde så det rinner normalt.

Så om jag kör en liten spruta som kräver 0.2 så måste jag mata den med 0.7 om jag använder sånna kopplingar:va

Så om jag kör en liten spruta som kräver 0.2 så måste jag mata den med 0.7 om jag använder sånna kopplingar:va

Det går säkert att räkna fram om man orkar :)

Men det påverkar mindre vid lägre flöde då kopplingarna kanske klara att flöda tillräckligt vid så låga tryck, uträkningen på 0,5 bars förlust är gjord vid ca 7 bars tryck.

Dock skall man alltid mäta tryck vid verktyget,inte på kompressorn.

Det går säkert att räkna fram om man orkar :)

Men det påverkar mindre vid lägre flöde då kopplingarna kanske klara att flöda tillräckligt vid så låga tryck, uträkningen på 0,5 bars förlust är gjord vid ca 7 bars tryck.

Dock skall man alltid mäta tryck vid verktyget,inte på kompressorn.

Man kan inte ange ett tryck fall vid ett tryck.

Ett tryckfall kan bara anges vid ett flöde.

Man kan inte ange ett tryck fall vid ett tryck.

Ett tryckfall kan bara anges vid ett flöde.

Så är det :)

Om jag säger så här då ,om man matar 7 bar ut ifrån kompressorn så tappar man ca 0,5 bar i tryck ( förutsatt att vi bortser ifrån extrema slang dimensioner osv) om man sätter på snabbkopplingar på slangen och sedan mäter trycket vid förbrukning framme vid verktyget.

Det kan sitta backventiler som har ett visst mottryck på kanske 0,1-1 bar helt beroende på vad och vart den sitter, flödet har ingen betydelse där utan du kan direkt räkna av tex 0,2bar på den backventilen.

Tycker du ska ställa upp regulatorn helt enkelt om du måste köra med 2km slang ;)

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back