Mystisk insexskruv på en KTM 450

jidevag

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
KTM 450 EXC -04
Skulle byta oljan på min nya hoj igår, en KTM 450 EXC, vi trodde att det var den stora insexskruven som sitter under i mitten av motorn, så vi tog fram nyckeln och började dra men den satt som fasen och till slut råkade jag dra sönder den en aning.
Är det någon som vet vad den skruven är till för egentligen då det inte var oljepluggen?
Kan säga att vi provade en bult längre bak som var riktiga oljepluggen och vi lyckades genomföra oljebytet.
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Sitter ett litet plastfilter där under. ungefär mitt under motorn. det ska man rengöra varje gång man byter olja. finns ett till under drevet på vänster sida.

Edit: Ett tips om skruvarna inte lossnar i aluminium är att slå ett lagomt hårt slag på bitsen/skruven och sen skruva lös.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sitter ett litet plastfilter där under. ungefär mitt under motorn. det ska man rengöra varje gång man byter olja. finns ett till under drevet på vänster sida.

Edit: Ett tips om skruvarna inte lossnar i aluminium är att slå ett lagomt hårt slag på bitsen/skruven och sen skruva lös.

Äggsagtemente.
Stålskruv oxiderar fast i aluminium.
Välriktat slag med liten hammare (Hammare är det där verktyget som automagiskt uppsöker den dyraste delen i närheten av området som man tänkt träffa) gör att det släpper.
Återmontera med loc-tite gänglåsning.
Räcker med svag eller medium.
Gör att man dels inte behöver ill-dra för att vara säker på att den sitter kvar, tätar och undviker fastoxidering.
Finns på "läppstift".
Köper du på flaska - Se till att inte stänga flaskan.
Det härdar i AVSAKNAD av syre.
 

jidevag

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
KTM 450 EXC -04
Tackar för svar.
Plastfilter säger du, hmm, den stora insexskruven som sitter mitt under motorn alltså?
Får prova någon dag om man får loss den, skruven ser ju ut sådär nu faktist.
Vad gör det plastfiltret då?
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Det e mer en sil än ett filter. Stoppar kugghjul och småfisk att komma in i pumpen.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det här är anledningen till att jag handlade en spritt ny endurocykel. :D

Du vet säkert inte om att du har en plugg på vänstra sidan, ganska precis innanför växelspaken, där ett annat filter sitter, som också skall rengöras, alt. bytas vid oljeservice...? :)

Dra pluggarna med momentnyckel...släpper de ändå inte nästa gång, använd mutterpicka och BRA verktyg, som du redan upptäckt är det lätt att skada pluggen i botten (bara att leta rätt på en händig lirare med svets och få dit en bult på den pluggen så du kan dra i något),

Karlströms i Sala kan trolla fram en ny plugg åt dig.

Eftersom den undre sitter utsatt som tusan för smuts, gör rent ordentligt i fattningen innan ni börjar mecka..

/J - hade en 450 -03 i vintras, som var hemmaskruvad lite varstans, h-vete vad jag ledsnade ur på det (jag hatar fulfixar och slarvmek).
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det finns ersättningsplugg med utvändigt nyckelgrepp på Karlströms så slipper du dra sönder fler gånger.
 

Solid snake

Guest
Det finns ersättningsplugg med utvändigt nyckelgrepp på Karlströms så slipper du dra sönder fler gånger.
Finns torx också, 10ggr bättre än insexskräpet som sitter original.

Tips till trådstartaren: använd alltid förlängare när du tar loss den pluggen på rfs motorn. :rolleyes:
 

jidevag

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
KTM 450 EXC -04
Oj vad många bra svar jag fick då :)
Ska ta vara på dom och prova det.



Du vet säkert inte om att du har en plugg på vänstra sidan, ganska precis innanför växelspaken, där ett annat filter sitter, som också skall rengöras, alt. bytas vid oljeservice...? :)
Jag gjorde oljeservice nu då, men jag bytade bara dom 2 oljefilterna vid förgasaren, ovanför drevet, ett kort och ett långt.
Så det sitter alltså 2 filter till man ska ta ur och rengöra?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Oj vad många bra svar jag fick då :)
Ska ta vara på dom och prova det.




Jag gjorde oljeservice nu då, men jag bytade bara dom 2 oljefilterna vid förgasaren, ovanför drevet, ett kort och ett långt.
Så det sitter alltså 2 filter till man ska ta ur och rengöra?

mhmmm....
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top