Gammalt bonnameck knep som faktiskt funkar riktigt hyggligt.....
Skaffa två mellanstora skiftnycklar. Storleken skall vara sådan att handtaget e knappt lika tjockt som beläggen....read on..
Demontera belägget på ena sidan. Lyft på damasken å spraya nån form av WD-40 eller liknande in så gott det går mellan kolv å cylinder.
Var försiktig så du inte skadar dammskyddet.
Nu sätter du in handtaget i oket där belägget eg skall sitta. Handtaget skall då vara ngt "tunnare" än belägget som sagt,å detta för att ge den aktuella kolven rörelsemarginal.
Bromsa nu utav bara helvete. Du märker ganska snart ifall kolven löper vettigt eller inte.
Å..med kolven uttryckt så till den grad att skiftnyckeln du satt in där fastnat...så tar du nu den andra skiftnyckeln å sätter på den som sitter fast i oket med 90grad vinkel å helt resolut pressar tillbaka kolven till utgångsläge.
Upprepa detta ett antal ggr tills du tycker dig märka att kolven löper som den skall å upprepar sitt arbetsmönster,eller vad man skall kalla det.
Upprepa nu hela proceduren med det andra belägget.
(Detta gamla trick e väl fö det enda man kan ha skiftnycklar till...
)
När du e färdig e det EXTREMT väsentligt att såväl belägg som skiva samt ok tvättas/torkas rent med alkohol eller aceton. Bromsrengöring funkar iofs åxå,men eftersom t-sprit eller aceton bara kostar en bråkdel å du kommer göra av med lite av den varan e det mer ekonomiskt med de tidigare.
Var medveten om att aceton kan angripa vissa plaster samt färg.(Om du tex spiller massor över en lackad fälg osv...)
Iom att beläggen gått såpass varmt rekommenderar iaf jag att du slipar beläggytan lite med riktigt grovt sandpapper. Ruggar den helt enkelt. Belägg kan som bekant "glasa" om de utsätt för extrema temperaturer,å det e ingenting som säger att belägget kommer funka bara för att du slipar av det men på så vis har du iaf gett beläggen en chans att visa ifall de fortfarande duger.
Eftersom glykosbaserad bromsvätska e det man kallar hygroskopisk drar den åt sig vatten. Tom ur fuktighet i luft. Därför skall i min mening iaf bromsvätska bytas MINST en gång om året på en hoj.
På ett tävlingsfordon "rensar" man ur linorna före varenda tävling. Dvs man byter en snutt av vätskan innan varenda tävlingshelg.