Mystiska fel?

joolo

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sävedalen
Hoj
-02 Kawasaki zx6r
Var ute och körde lite idag, och hux flux så låste sig bakbromsen? det var riktigt läskigt!!!
Men kunde köra vidare och fick stanna och kolla va problemet var, hela skiten var skåll hett! efter att det hade fått kyla av sig så åkte jag raka vägen hem, men kan inte hitta felet, verkar som att den bara ligger på när den blir lite varm, vad kan detta bero på?:va

sen är det ett annat fel, hela ramen blir skit varm. har nyligen bytt kylarvätska, ca 1,8 liter, har jag hällt i för lite kylarvätska? :huvet
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Kärvande ok på bakbromsen. Du kanske inte använder bakbromsen så ofta vilket kan göra att bromskolven ligger an lite. Följdverkan blir att bromsen låser sig av värmen. Ta loss oket och se om kolven rör sig som den ska.
 

joolo

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sävedalen
Hoj
-02 Kawasaki zx6r
Det verkar vara kolven som inte går tillbaka helt rätt, så sprutade lite gott gott där på, Borde väl räcka?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Detta var vad en vän sa innan han skulle åka till en kompis och byta bromsvätska:
"Har man fukt i bromsvätskan och använder bromsen kan vattnet börja koka. Då pressas bromsklossarna mot skivan, det blir ännu varmare, mer vatten kokar, trycket stiger.
Då pressas bromsklossarna mot skivan o.s.v. "
OBS: Jag själv kan inte tillräckligt mycket om bromsar för att säga JA eller BU till ovan. :va
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Detta var vad en vän sa innan han skulle åka till en kompis och byta bromsvätska:
"Har man fukt i bromsvätskan och använder bromsen kan vattnet börja koka. Då pressas bromsklossarna mot skivan, det blir ännu varmare, mer vatten kokar, trycket stiger.
Då pressas bromsklossarna mot skivan o.s.v. "
OBS: Jag själv kan inte tillräckligt mycket om bromsar för att säga JA eller BU till ovan. :va

Jo det stämmer, har man dålig brömsvätska ( vattenskadad) kan den koka och bromsen nypa.

Ramen är av metall som leder värme och blir därmed varm då det sitter en motor i ramen.
 

joolo

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sävedalen
Hoj
-02 Kawasaki zx6r
Har bytt bromsvätska. Men bromsen ligger på ändå även när mcn är kall, men bromsen ligger inte på lika hårt som när den är varm... Någon som vet? Har både smörjt kolven och bytt vätska, nu då:p?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Pumpa ut kolvarna lite och rengör med tops+bromsvätska. Se till att det löper fritt och mjukt så att de kan gå tillbaka.

Annars.. Kolla returen i bromspumpen. Nån racepojke hade ett sånt fel efter krasch vilket gjorde att oljan inte hade nånstans att ta vägen när det blev varm och expanderade. Istället gick oljan utåt = Bromsarna gick på!
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Gammalt bonnameck knep som faktiskt funkar riktigt hyggligt.....

Skaffa två mellanstora skiftnycklar. Storleken skall vara sådan att handtaget e knappt lika tjockt som beläggen....read on..

Demontera belägget på ena sidan. Lyft på damasken å spraya nån form av WD-40 eller liknande in så gott det går mellan kolv å cylinder.
Var försiktig så du inte skadar dammskyddet.

Nu sätter du in handtaget i oket där belägget eg skall sitta. Handtaget skall då vara ngt "tunnare" än belägget som sagt,å detta för att ge den aktuella kolven rörelsemarginal.
Bromsa nu utav bara helvete. Du märker ganska snart ifall kolven löper vettigt eller inte.
Å..med kolven uttryckt så till den grad att skiftnyckeln du satt in där fastnat...så tar du nu den andra skiftnyckeln å sätter på den som sitter fast i oket med 90grad vinkel å helt resolut pressar tillbaka kolven till utgångsläge.
Upprepa detta ett antal ggr tills du tycker dig märka att kolven löper som den skall å upprepar sitt arbetsmönster,eller vad man skall kalla det.
Upprepa nu hela proceduren med det andra belägget.
(Detta gamla trick e väl fö det enda man kan ha skiftnycklar till...:D)


När du e färdig e det EXTREMT väsentligt att såväl belägg som skiva samt ok tvättas/torkas rent med alkohol eller aceton. Bromsrengöring funkar iofs åxå,men eftersom t-sprit eller aceton bara kostar en bråkdel å du kommer göra av med lite av den varan e det mer ekonomiskt med de tidigare.
Var medveten om att aceton kan angripa vissa plaster samt färg.(Om du tex spiller massor över en lackad fälg osv...)

Iom att beläggen gått såpass varmt rekommenderar iaf jag att du slipar beläggytan lite med riktigt grovt sandpapper. Ruggar den helt enkelt. Belägg kan som bekant "glasa" om de utsätt för extrema temperaturer,å det e ingenting som säger att belägget kommer funka bara för att du slipar av det men på så vis har du iaf gett beläggen en chans att visa ifall de fortfarande duger.

Eftersom glykosbaserad bromsvätska e det man kallar hygroskopisk drar den åt sig vatten. Tom ur fuktighet i luft. Därför skall i min mening iaf bromsvätska bytas MINST en gång om året på en hoj.
På ett tävlingsfordon "rensar" man ur linorna före varenda tävling. Dvs man byter en snutt av vätskan innan varenda tävlingshelg.
 

joolo

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sävedalen
Hoj
-02 Kawasaki zx6r
Tack för hjälpen, visade dig vara broms pumpen som va dålig, och nu har den börjat läcka med:( får ta och köpa ny:)
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Eftersom glykosbaserad bromsvätska e det man kallar hygroskopisk drar den åt sig vatten. Tom ur fuktighet i luft. Därför skall i min mening iaf bromsvätska bytas MINST en gång om året på en hoj.
På ett tävlingsfordon "rensar" man ur linorna före varenda tävling. Dvs man byter en snutt av vätskan innan varenda tävlingshelg.

Inte glykos, glykol, glykos är socker! XD

http://en.wikipedia.org/wiki/DOT_5.1
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top